Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2019-12-09, 16:33
  #49
Medlem
Spyrrans avatar
En av dina sju regler är att resa utomlands max två gånger per år. Ändå har du rest utomlands 5 gånger i år. Hur går det ihop?

Vad ingår i nöjeskostnaden utöver transport?

Jag tycker för övrigt att det är helt fel att anse att transportkostnader är en nöjeskostnad, man utnyttjar liksom inte kollektivtrafiken för nöjes skull. Sedan kan den utgiften variera. Vissa städer är väldigt promenadvänliga, och man har gångavstånd till i stort sett allt. Enstaka sevärdheter kan ligga i utkanten av staden etc, men man kanske inte vill besöka dem heller. Så där kan man ha 0 kr i transportkostnader. Ibland kan det kosta lite mer än 100 kr per dag.

Man kan resa billigt på andra sätt. Jag har bland annat klarat mig på max 500 kr per dag, och då har jag haft råd med boende (vandrarhem), flera måltider per dag, transport och sevärdheter. Detta även under högsäsong, och när jag har rest runt inom Europa utan att boka boende först. Så man behöver inte bara resa under lågsäsong för att kunna resa billigt, vilket är en av dina regler.

Vill man komma billigare undan så skulle jag rekommendera att man skippar att köpa presenter överhuvudtaget. Även presenter till familjen. Om det nu inte absolut ska bli en födelsedagspresent eller julklapp.

Finns olika sätt att spara pengar på. Bland annat:

- Kolla upp vad som finns när det gäller gratis sevärdheter. Nej, det betyder inte att man endast ska gå på sådant som är gratis. Man kan kombinera det med sådant som har inträdesavgifter. Men det är ett sätt att spara pengar på, om man hittar intressanta sevärdheter.

- Boendet. Kan finnas vandrarhem (särskilt om man kan tänka sig bädd i sovsal) eller lågprishotell, eller andra billiga alternativ.

- När det gäller maten så kan man exempelvis laga mat på vandrarhemmet eller i lägenheten (om man hyr en, exempelvis via Airbnb). Samt kolla upp billiga och prisvärda matställen.

- Jämföra priser på flygbiljetter, boende etc.

Kan komma med fler tips senare.
Citera
2019-12-11, 00:05
  #50
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hapoel
Well, vill man missförstå, så gör man det, eller så fattar man helt enkelt inte.
Jag tar det ett varv till.
Du sa att NI sparar 5-6000 per månad. Det kallar jag inte fattig! Det är ju för faeen en våt dröm för dom flesta.
1000 kr / natten för hotell, är löjligt mycket för min del.
500 går min gräns om jag inte är tvungen att övernatta på hotell i Norden pga en begravning eller annat tjafs.
Då har jag ändå ganska höga krav på boendet.
"Vidga vyerna", då menar jag, spara ett halvår, 36.000 pix, simsalabim, kan du åka vart faen som helst i världen och bo asnajs i ett par veckor...

Aha, jag missförstod dig. Jag missade att trådstartaren hade skrivit i sin trådstart att de sparar 5000-6000 kr i månaden. Så jag antog att du pratade om dig själv, och hur mycket som du sparar varje månad. Ber om ursäkt.

Nu verkar trådstartaren vara förtjust i weekendresor/kortare resor. Inget fel med det. Vissa städer passar alldeles utmärkt för det ändamålet. Vill TS fokusera på weekendresor för tillfället, så är det okej. Man kan för övrigt resa billigt även om man vill bara borta ett par veckor. Man behöver inte spendera 36000 kr eller så. Om nu TS någon dag skulle vilja vara borta lite längre, men ändå resa billigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Hapoel
BTW; har inte fattat det här med att köpa presenter, som ingen vill ha, som vissa gör, så fort man är utomlands. Till vem? Varför? "Grattis, här får du, jag har varit utomlands"

Samma sak här. Vill man nu resa billigt, så bör man skippa att köpa presenter. Enda undantaget (som jag skrev i ett tidigare inlägg) är om man hittar något som skulle passa bra som födelsedagspresent eller julklapp. Med tanke på att TS köper presenter till familjen. Då är det förhoppningsvis en personlig gåva som passar mottagaren. Men att köpa krimskrams, souvenirer eller liknande att ge bort, det har jag aldrig förstått. Vill man resa billigt och inte spendera pengar i onödan, så bör man undvika att köpa presenter utomlands.
Citera
2020-01-04, 20:36
  #51
Medlem
softmyntets avatar
Någon med erfarenheter från ospecificerad resa från ving?

Jag har bokat en, med lägst klass 3 och pool.
Det borde innebära minst 3 stjärnigt hotell?

Sedan när jag söker på just den avgången jag ska ta med ving finns 5 alternativ.

Endast flyg
Ospecificerat
Tre olika hotell

Det intressanta i detta är att söker jag på 4 Pers så får jag att alla hotell är slut. Dvs har förmodligen varje hotel ett rum kvar av varje.

Borde det då inte vara så att jag kommer förmodligen få ett av dessa hotell som finns kvar? Det är snart avresa så något till kan ju bli bokat men då kan jag ju nästan se vilket hotell de kommer bli, eller i alla fall något av dom tre hotellen.

Är det någon som förstår vad jag menar här?
Citera
2021-05-25, 14:54
  #52
Medlem
DraconianTimess avatar
Trots högavlönat jobb så brukar jag ändå komma långt mycket under med utgifterna jämfört med många som skrapat ihop sina sista slantar till resan. Tror att det har och göra med erfarenhet. Här är mina spartips:

+Nästan alla flygplatser har någon sorts kommunikation till en större stad. Det är bara jävligt dumt att nappa på "you want taxi" i avgångshallen. Ofta går det buss, spårvagn eller pendeltåg samma sträcka för korvören.

+Reser du ensam så ta in på vandrarhem. Det handlar inte bara om att spara pengar utan du träffar riktigt mycket skönt folk. Var ensam i Bratislava och tog in på vandrarhem. Skulle för mitt liv inte vilja byta bort de härliga människorna och de sjukt roliga festerna för ett dyrare hotell där man hade varit helt ensam.

+Restauranger tar inte helt sällan rejält överpris för sin frukost. Inte helt sällan blir du erbjuden att köpa till frukost alla dagarna av din vistelse. Köp frukost första morgonen. Kolla sedan upp ställen i omgivningen. Gjorde misstaget att köpa frukost alla dagar i Oakland, USA. Åt den bara de första två dagarna eftersom jag upptäckte ett ställe i närheten som gjorde sjukt goda baguetter till en bråkdel av priset för den jävligt äckliga frukosten på hotellet.

+En T-shirt där det står I "hjärta" Gran Canaria och en massa sexpositioner på, är det något du verkligen behöver? Kommer du verkligen att gå runt i den där roliga hatten du köpte på fyllan i Alanya? Ofta är svaret nej. Du sparar en rejäl hacka på att inte köpa skit.

+Träna kondition och var i form innan resan. Varför? Därför att mycket av minnerna på en plats upptäcks genom att gå och se något. Är du trött och har dålig kondis så är det inte lika roligt. Hongkong är en dyr stad som kostade mig en del. Mitt härligaste minne därifrån var dock gratis. Det var när vi vandrade Dragon´s Back stigen.

+Fråga dig alltid vad det finns för alternativ till en given attraktion som kostar. Snacka alltid med lokalbefolkning. I Krakow ger turister dyra pengar för den ultimata utsikten över stan genom att betala för att gå upp på Kopiec Kosciuszki. Åt andra hållet ligger en fullt gratis rekreaktionspark med härlig utsikt som aldrig förekommer i resebroschyrerna men som lokalt boende känner väl till.

+Snacka med lokalbefolkning och ät på ställen där de äter. Nästan ingen boende i Barcelona äter på Las Ramblas. Gå några kvarter åt "fel håll" och maten är både billigare och bättre. Lunchrestauranger som serverar dagens är nästan alltid mycket bättre än någon jävla luffarställe med dryg inkastare.
Citera
2022-06-20, 09:53
  #53
Medlem
Finns just nu en hel del budgetresor till Turkiet!
Tittat runt och läst en hel del recensioner så hotellen i sig verkar det inte vara några större fel på.

Var dock 15år sen jag var i Turkiet så skulle behöva höra från andra som varit där nyligen om det fortfarande är ett ok resemål ?
Är ju hyperinflation och en del andra problem där just nu.

Är inte speciellt intresserad av den turkiska kulturen så det lutar åt en riktigt "svenne semester" med all inclusive där man knappt rör sig utanför hotellet.

Reser förövrigt med sambo och 2 barn i 10års åldern.
Citera
  • 4
  • 5
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f3101950

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback