Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-04-30, 14:34
  #13
Medlem
Båda är förlorare Adolf Hitler förlorade det tredje riket Karl den 12 förlorade stormakts Sverige.
Citera
2019-05-02, 14:47
  #14
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbe
Båda är förlorare Adolf Hitler förlorade det tredje riket Karl den 12 förlorade stormakts Sverige.

Det är fortfarande karl XI, alltså karl den elfte vi diskuterar i den här tråden.
Citera
2019-07-23, 23:50
  #15
Medlem
QwertySalms avatar
Båda dog inte av ålder.

Båda skickade impulsivt ut så många trupper de kunde när det gick dåligt för dem.
Citera
2024-05-09, 13:07
  #16
Avstängd
Kalle-Dussin-XIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jutt
Fick igår för mig att starta en tråd gällande likheterna mellan Adolf Hitler och Karl XI då tanken slog mig. Jag tycker mig finna vissa likheter iallfall.

Båda tog makten från en adeln och gav tillbaka till folket då adeln totalt sket i att leda landet, utan enbart ledde det i fördärvet

Båda Var naturliga ledare

Båda var skickliga, och excellerade på slagfältet, om ändock givetvis gradskillnader fanns där.
(Adolf under första världskriget)

Båda var hyfsat blyga och tillbakadragna, men kunde skina med en brinnande passion för deras visioner.

Vet inte riktigt om jag har placerat denna tråd rätt, men tänker mig att vi kanske kan ha en diskussion om likheterna, mellan dessa två personligheter.

Jag finner inga likheter alls.
Hitler var makthungrig och hade inget emot att starta nya krig. Han ska ha sagt att mänskligheten behöver ett krig var 20-30e år.
Karl XI avskydde krig. Efter att ha vunnit Skånska kriget 1675-1679 (som förövrigt var hans enda krig) så gjorde han allt för att undvika krig och byggde upp indelningsverket som en strategi i försvarskrig om Sverige skulle bli anfallet. Resultatet blev Europas bästa armé.

Den lilla likhet som jag kommer på medans jag skriver skulle kunna vara att Hitler hatade judar, Karl hatade Snapphanar (upproriska skåningar). Karl ville deportera skåningar till svenska Baltikum och ersätta Skåne med "riktiga svenskar". Denna etniska rensning tog dock aldrig form.
Citera
2024-05-09, 13:15
  #17
Avstängd
Kalle-Dussin-XIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Datornkrabbar
Det var längesen jag läste om Karl XI, men var han verkligen blyg och tillbakadragen?

Han var väldigt blyg och tillbakadragen. När han vistades i hovet så ska han, enligt en Italiensk diplomat, "rört sig som om att han gick på glas och han vågade knappt se folk i ögonen".
Hans osäkerhet och dåliga karisma ska dock ha burits upp av hans riksråd Johan Gyllenstierna som var Karls raka motsats; Självsäker och barsk
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback