Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-04-30, 22:29
  #205
Medlem
Presentpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
När det är överdos vet man inte om det är en olycka eller självmord, och självmord rapporteras aldrig i tidningen om det inte är en kändis eller mord med i bilden eller något annat som gör att man frångår reglerna. Så är det två döda vuxna skulle det inte rapporterats, däremot kanske om det var ett barn där.

Hamnar man på sjukhuset kanske ens första tanke inte är att rapportera tillbaka till FB. Man har andra prion. Och tänker man på att skriva, kanske man skäms och avstår.

Finns så många varianter.

Vill inte dra in för mycket politik, men jag tycker inte man ska anses brottslig om man tar droger och söker hjälp, vare sig det är akut eller på lång sikt. Tycker inte man ska behöva bli stämplad för det. Det ska ses som positivt att söka hjälp. Idag känns det mer som ett straff. Somliga tar droger bara för att trösta sig själva, då kan vi likagärna straffa anorexi och självskadande med. Lät direkt inte som TS var en konstant knarkare.

Självmord nämns aldrig i tidningar och annan nyhetsrapportering, detta för att det är etiskt fel på gott och ont. Det nämns om det får nämnas, annars är det en mer diffus dödsorsak som skrivs. Ungefär som att SJ aldrig nämner självmord utan endast nämner det som olyckor eller något ännu mer diffust. Sverige är oerhört rädda för att ta självmord i mun överhuvudtaget och har ofta en nedlåtande syn på det hur skevt det än låter. Överdoser framförallt. Detta gör tyvärr att många drar sig ifrån att söka hjälp. Men synen på bäde beroendeproblematik och psykisk ohälsa har avstigmatiserats och blivit mycket bättre senaste tio åren åtminstone tycker jag.

Så vi kommer antagligen inte få veta hur det gick för TS men vi får hoppas att hon hade änglavakt och i sådant fall dyker upp i tråden senare.

Jag skulle dessvärre tro att hon är död.
__________________
Senast redigerad av Presentpapper 2019-04-30 kl. 22:51.
2019-05-01, 00:16
  #206
Medlem
Trigglypuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KissedByKismet
Först av allt vill jag säga att jag verkligen hoppas att TS överlevde, och att hon mår någorlunda bra.


Jag har inte läst alla inlägg, så jag ber om ursäkt om jag säger något som redan sagts!





Jag tycker det är vansinne att sätta Naloxone i händerna på icke sjukvårdsutbildade människor. dessutom känns det som ett "free pass" att knarka. Sprututbyte är egentligen också ett sådant, men det är väl bra för att folk inte ska få massa blodsmittor och kosta samhället ännu mer.



Bra fråga! Hade tänkt ställa den själv.



Så tröttsamma dessa så kallade argument är. Att du på fullt allvar jämför lagliga produkter, som ibland kan vara livsnödvändiga (tänker då på vissa mediciner) med olagliga droger är löjeväckande och får dig att framstå som en idiot själv.

Men visst, ert knarkande måste ju rättfärdigas och försvaras, med vilka dumma argument som helst.

.

En del av mig lutar åt att tycka att man borde avkriminalisera - inte legalisera - narkotikabruk, för att folk ska våga söka vård. Men samtidigt tycker jag inte man ska skicka signaler att det 'är okej att knarka. För det är det inte. Missbrukare kan tjata hur mycket de vill om att det är ett "offerlöst brott", att ingen skadas utom missbrukaren själv osv. Det är bara skitsnack, massor av människor skadas och framförallt kostar det samhället en massa pengar som kan användas till bättre saker än att stödja narkotikamissbruk.



Varför är det sinnessjukt? Narkotikabruk är ett brott, det är alla missbrukare medvetna om (hoppas jag). Väljer man då att trots detta använda narkotika får man ta konsekvenserna också.



Det kan de enkelt kolla upp. Och hur "får man i sig" en överdos? "Råkar" man bara ta tio tabletter istället för en?

Dessutom är det korkat att inte uppge rätt information ur vårdsynpunkt. Får de inte rätt info kan inte rätt vård ges heller.








Håller med. Hoppas verkligen barnet var omhändertaget, och var det inte det hoppas jag det blir det nu!

Tror du på riktigt att fler börjar med heroin för att dom får rena sprutor?

Herre Gud.

Du vet om att det finns andra länder som har just sprutbyte där missbruket inte ökar.

Riktigt ondskefull inställning.
2019-05-01, 00:36
  #207
Medlem
KissedByKismets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trigglypuff
Tror du på riktigt att fler börjar med heroin för att dom får rena sprutor?

Herre Gud.

Du vet om att det finns andra länder som har just sprutbyte där missbruket inte ökar.

Riktigt ondskefull inställning.

Oj, vilken felaktig tolkning av det jag skrev! Jag sade inte att jag tror att fler börjar med heroin för att de får rena sprutor, och jag har ärligt talat väldigt svårt att se hur mitt inlägg kan tolkas så.

Detta är vad jag menade: Att ge Naloxone till missbrukare är att ge dem ett "free pass" att knarka. "Vi kan inte hindra dig, vi kan inte hjälpa dig. Knarka på du bara, här har du lite meds om du överdoserar, courtesy of skattebetalarna." Sprututbyte är lite likadant, men inte riktigt samma sak då det åtminstone kan förhindra att missbrukare får smittsamma sjukdomar och kostar samhället ännu mer.

Tyck du att jag är en moraltant, men jag är en av de som betalar för de här galenskaparna genom min skattsedel.

Ondskefull inställning? Hur? Det är uppenbarligen du som tycker man ska låta folk förstöra sina liv.
2019-05-01, 02:58
  #208
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnthedickholmes
ni som jobbar inom akuten mm. Får polisen reda på om någon tagit en överdos via sjukhuset? Berättar 112 det även för polisen om det rings in om en ö.d?

Detta vill jag verkligen veta! Ska ta upp det med en kompis i sjukvården om ingen annan har svar.

Citat:
Ursprungligen postat av Split-ed
Även om det inte skulle finnas någon möjlighet att bli anmäld/få konsekvenser av att söka hjälp, skulle det kanske ändå kunna hända att folk hindrar sig själva från att söka hjälp, pga dom själva ändå tror att det kommer att bli ett farthinder i framtiden?

Vad jag menar är alltså att gamla spår är svåra att bryta, om man inte skulle råka ut för något, kanske någon i en sån här utsatt situation ändå hämmar sig själv för att dom just TROR att det kommer innebära konsekvenser, och därför ändå avstår?

Jag tror att man naturligtvis inte räddar alla genom att t ex avkriminalisera. Jag vet inte hur grupperna skulle dela sig, om det är värt det. För självklart finns det andra krafter. Det kan vara alltifrån att man inte vill att ens kille/tjej ska få veta vad man gjort, att man inte vill förlora jobbet, att man som du säger överdramatiserar effekten av att få åka till akuten.

Sedan finns det lite i oss som inte blivit ordentligt hjälpta inom vården innan, en tanke om att man får fixa allt själv. Att man är ensam. Att vården bara kommer bli förbannad på en. En övertro att man klarar det själv för det har man gjort innan, även i situationer där de normala skulle sökt vård. Jag har själv den övertron och försöker resonera bort den (har t ex inte sökt vård för lunginflammation), och trots att jag vet att denna attityd är livsfarlig så är den så djupt inpräntad. Jag kan likagärna bli nästa flashbackdöd, utan att jag menade det. Det finns dumhet som är obotlig.

Hon skrev att hon kan inte ringa 112, för då kan hon inte jobba dagen efter. Har också lätt att tappa perspektiv.

Jag hoppas iallafall hon lever, trots att jag inte känner henne. Om inte annat för de runt henne som redan förlorat hennes pappa.
2019-05-01, 03:04
  #209
Avstängd
Arbetsskyggs avatar
Jag kan tycka att om man satt sig i sitsen att man tar heroin... då är man förlorad.

Ser att TS inte varit inloggad sedan natten hon skrev topic. Så kan det gå.
2019-05-01, 03:06
  #210
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Presentpapper
Självmord nämns aldrig i tidningar och annan nyhetsrapportering, detta för att det är etiskt fel på gott och ont. Det nämns om det får nämnas, annars är det en mer diffus dödsorsak som skrivs. Ungefär som att SJ aldrig nämner självmord utan endast nämner det som olyckor eller något ännu mer diffust. Sverige är oerhört rädda för att ta självmord i mun överhuvudtaget och har ofta en nedlåtande syn på det hur skevt det än låter. Överdoser framförallt. Detta gör tyvärr att många drar sig ifrån att söka hjälp. Men synen på bäde beroendeproblematik och psykisk ohälsa har avstigmatiserats och blivit mycket bättre senaste tio åren åtminstone tycker jag.

Så vi kommer antagligen inte få veta hur det gick för TS men vi får hoppas att hon hade änglavakt och i sådant fall dyker upp i tråden senare.

Jag skulle dessvärre tro att hon är död.
Fel. Självmord nämns inte iom. att det är bland dom vanligaste dödsorsakerna i ung ålder samt att det ”smittar”.
2019-05-01, 04:52
  #211
Medlem
neuron-drones avatar
Tycker ändå att det som sas på radio var bra och att det bara kommer ambulanspersonal. Ingen polis.

Personen i intervjun gav liv till problematiken (för er som inte lyssnade). Han ringde till sist 112 och var väldigt nära döden. Fast han verkade tveka att ringa först. Han sa att det berodde på att han inte kunde tänka klart och rädslan fanns att han skulle bli utstött ur samhällsgemenskapen.

Sant, svårt att tänka klart i den situationen.

Att radio klagar på att "vi" leker doktor här tycker jag de ska tänka om. De allvarliga fallen skojar man inte med. Man uppmuntrar 112. Det finns säkert de som ringt tack vare Flashback. OK, man förlorar tid om man går online först, men hellre det än att man kanske inte ringer alls.

Det är detta inlägg de talar om på radion:

(FB) 18mg Xanor, 16mg Subutex och alkohol. Hjälp!
2019-05-01, 09:18
  #212
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Presentpapper
Detta gör tyvärr att många drar sig ifrån att söka hjälp.

Du menar alltså att på grund av att man inte skriver i tidningar om överdoser/självmord så drar sig många från att söka hjälp? Hur hänger det ihop?
2019-05-01, 09:36
  #213
Medlem
Presentpappers avatar
Hoppas folk tar lärdom från sådana här händelser och åtminstone inte blandar benso med opiater.


Citat:
Ursprungligen postat av HannahGraafRyttare
Du menar alltså att på grund av att man inte skriver i tidningar om överdoser/självmord så drar sig många från att söka hjälp? Hur hänger det ihop?

Det var slarvigt formulerat och helt OT dessutom. Vet inte riktigt vad jag menade.
2019-05-01, 11:06
  #214
Medlem
NordiskaMarknadens avatar
Väldigt beklaglig tråd detta, vi hoppas att hon klarade livhanken och att hon fick den hjälp hon behövde.
Det ska inte behöva vara så här.
2019-05-01, 11:42
  #215
Medlem
C-3POs avatar
Tråden har stagnerat och fylls därmed på sedvanligt sätt av OT så jag låser den tillsvidare. Om någon har ny information att tillföra så är man välkommen att kontakta valfri moderator i Drogakuten så låser vi upp den.

/Mod

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback