Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-04-25, 22:44
  #217
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFreakinPope
Sverige med sina tio miljoner invånare har 20 platser i Europaparlamentet, Tyskland med 83 miljoner innevånare har 96 platser. Med andra ord så har varje miljon svenskar 2 platser medans varje miljon Tyskar endast har 1,1 platser.

Så slutsatsen är att Tyskland har mer att säga till om (eftersom dom är fler totalt) men per person så har varje svensk mer inflytande än sin tyska motpart.
Det låter ju bra i teorin.
Hur verkligheten ser ut vet vi som följer EU.
Ministrarna för Tyskland och Frankrike gör upp bakom lyckta dörrar och sedan får resten rätt in sig i ledet.
Visst kan man ta strid någon enstaka gång men det är undantag snarare än regel.
Tidigare kunde UK påverka "de stora" åt vårt håll men det är det (troligen) slut med inom kort via Brexit.

Se t.ex. beslutet om Artikel 11 & 13
Kohandel mellan Tyskland och Frankrike gjorde att Tyskland gav med sig (Frankrike driver denna fråga hårt) och i utbyte fick Tyskland ett OK på Nordstream från Frankrike.
Sedan spelade det ingen roll att Sverige och andra röstade "nej" (till slut).

Det är inte så demokrati skall fungera (dold kohandel), men så fungerar EU i princip alltid.

Ungefär som om Sjöstedts "hemliga avtal med Löfven" inför JA, skulle vara normalläget. Hur ska väljarna kunna veta vad de ska rösta på då?
Citera
2019-04-25, 22:59
  #218
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFreakinPope
Sverige med sina tio miljoner invånare har 20 platser i Europaparlamentet, Tyskland med 83 miljoner innevånare har 96 platser. Med andra ord så har varje miljon svenskar 2 platser medans varje miljon Tyskar endast har 1,1 platser.

Så slutsatsen är att Tyskland har mer att säga till om (eftersom dom är fler totalt) men per person så har varje svensk mer inflytande än sin tyska motpart.

Eftersom folket inte får rösta utan det sker av platserna i parlamentet, så har inga svenskar något att säga till om. Förutom de som då sitter i parlamentet.
Citera
2019-04-25, 23:00
  #219
Medlem
TheFreakinPopes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Ministrarna för Tyskland och Frankrike gör upp bakom lyckta dörrar och sedan får resten rätt in sig i ledet.

Ge mig ett exempel där Tyskland och Frankrike kört över resten av EUs medlemstater?

Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Se t.ex. beslutet om Artikel 11 & 13
Kohandel mellan Tyskland och Frankrike gjorde att Tyskland gav med sig (Frankrike driver denna fråga hårt) och i utbyte fick Tyskland ett OK på Nordstream från Frankrike.
Sedan spelade det ingen roll att Sverige och andra röstade "nej" (till slut).

Endast 5 av 27 medlemsländer röstade emot det direktivet. Hade fler röstat emot hade inte direktivet blivit av såklart.

Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Ungefär som om Sjöstedts "hemliga avtal med Löfven" inför JA, skulle vara normalläget. Hur ska väljarna kunna veta vad de ska rösta på då?

Anser du att Sverige också är en kommunistisk diktatur?


Citat:
Europeiska unionens lagstiftningsförfarande är den process inom Europeiska unionen varigenom Europaparlamentet och Europeiska unionens råd antar lagstiftningsakter.[1] Utöver parlamentet och rådet fyller även Europeiska kommissionen en central funktion eftersom lagstiftningsförfarandet i regel inleds med att kommissionen lägger fram ett lagförslag. Därefter behandlar parlamentet, folkets företrädare, och rådet, medlemsstaternas företrädare, lagförslaget.

Så beskriver wikipedia unionens lagstiftningsförfarande. Visst kommer det alltid uppstå en vis del av kohandel i en demokrati, det gör det uppenbarligen även i Stockholm. Men varje gång man velat flytta makt från ministerråden till det folkvalda Europaparlamentet så har det ivrigt motarbetas just av nationalistiska partier.

Ur ett historiskt perspektiv så finns det väl få som förespråkar just kohandel som nationalisterna ofta gjort. Trump vars strategi är att berika USA genom att driva andra länder till att skriva på missgynnsamma handelsavtal är väl ett utmärkt exempel på detta, även Kina är det såklart.
__________________
Senast redigerad av TheFreakinPope 2019-04-25 kl. 23:03.
Citera
2019-04-25, 23:35
  #220
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFreakinPope
Ge mig ett exempel där Tyskland och Frankrike kört över resten av EUs medlemstater?

T.ex. infördes Euron via en överenskommelse där Frankrike tillät Tysklands återförening i utbyte mot införandet av Euron.

Här beskrivs det mer i nutid:
Citat:
Frankrike och Tyskland enades exempelvis i somras om den så kallade Mesebergdeklarationen, som innehåller mål om hur eurozonen kan fördjupas.

https://www.europaportalen.se/2019/0...erige-avvaktar

Man kan såklart dividera om det är att "köra över" andra, men när Tyskland och Frankrike har enats är det svårt för andra att styra åt något annat håll. Många gånger träffas dessa innan EU har möten för att enas i förväg.
Finns mängder med exempel om man inte blundar hårt ;o

Här beskrivs hur Lissabonfördraget påverkade balansen:

Citat:
Tysklands röststyrka blir över 8 gånger så stor som Sveriges, jämfört med det tidigare Nice-fördragets 2,9. Tyskland är EU:s allt tydligare maktcentrum. De små medlemsstaternas inflytande i ministerrådet minskas drastiskt.
https://www.europaportalen.se/2015/0...cket-makt-i-eu

Citat:
Ursprungligen postat av TheFreakinPope
Endast 5 av 27 medlemsländer röstade emot det direktivet. Hade fler röstat emot hade inte direktivet blivit av såklart.
Jepp.
Min poäng var att Tyskland egentligen var emot men gick med på att rösta "för" i utbyte mot stöd i en helt annan fråga (som man verkligen inte hade upplyst väljarna om i förväg och som av allt att döma inte alls har folkligt stöd)
Demokratiskt?


Citat:
Ursprungligen postat av TheFreakinPope
Anser du att Sverige också är en kommunistisk diktatur?
Vad är det för fråga? Typ "Har du slutat slå din fru?"
Jag anser inte att varken EU eller Sverige är en kommunistisk diktatur.


Citat:
Ursprungligen postat av TheFreakinPope
Så beskriver wikipedia unionens lagstiftningsförfarande. Visst kommer det alltid uppstå en vis del av kohandel i en demokrati, det gör det uppenbarligen även i Stockholm. Men varje gång man velat flytta makt från ministerråden till det folkvalda Europaparlamentet så har det ivrigt motarbetas just av nationalistiska partier.

Ur ett historiskt perspektiv så finns det väl få som förespråkar just kohandel som nationalisterna ofta gjort. Trump vars strategi är att berika USA genom att driva andra länder till att skriva på missgynnsamma handelsavtal är väl ett utmärkt exempel på detta, även Kina är det såklart.

Du verkar tro att jag är nationalist?! Det ser jag mig inte alls som. Jag är emot EU:s nuvarande utveckling ändå för jag anser att den är enormt farlig för Europas länder. Den bygger upp stora spänningar och utvecklas i en riktning som inte har folkligt stöd.
Citera
2019-04-26, 00:23
  #221
Medlem
TheFreakinPopes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Man kan såklart dividera om det är att "köra över" andra, men när Tyskland och Frankrike har enats är det svårt för andra att styra åt något annat håll. Många gånger träffas dessa innan EU har möten för att enas i förväg.
Finns mängder med exempel om man inte blundar hårt ;o

Att medlemsländer söker koalitionspartners att sammarbeta med för att få större politik slagkraft är väl knappast odemokratiskt. Om något är att söka stöd och kompromissa grunden för en representativ demokrati där majoriteten får makten? Det sker på daglig basis även mellan riksdagspartierna i Sverige, inget konstigt med det.

Sen så bor det ca 145 miljoner människor i Tyskland tillsammans med Frankrike, så givetvis kommer dom att ha mer att säga till om än t.ex. Sverige som ensamt har tio miljoner innevånare. Men som sagt så har varje enskild svensk mer inflytande än sin tyska motpart, åtminstone i parlamentet.

Personligen är jag av uppfattningen att parlamentet i EU bör få en ökad beslutsfattande roll på bekostnad av ministerråden. Helst skulle jag även se ett "Presidentval" i samband med EU-valet där kommissionens ledare väljs direkt av folket istället för av parlamentet. Tror det skulle öka medborgarnas demokratiska närvaro om vi fick ett ansikte att rikta vår ros och ris emot. Men tills den dagen så är EUs tvåkammarsystem med starka mellanstatliga intressen det bästa vi har.

Citat:
Du verkar tro att jag är nationalist?! Det ser jag mig inte alls som. Jag är emot EU:s nuvarande utveckling ändå för jag anser att den är enormt farlig för Europas länder. Den bygger upp stora spänningar och utvecklas i en riktning som inte har folkligt stöd.

Tror jag förväxlade dig med en annan användare som kallade EU för kommunistisk osv. Sorry!

Givetvis måste all makt vara folkligt förankrat med en demokratisk majoritet. Däremot så tror jag att du har fel om utveckligen. Uppenbarligen så uppskattar allt fler européer unionen, vilket rubriken till denna tråd kan intyga?
Citera
2019-04-27, 00:59
  #222
Avstängd
krauthammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eutopia95
Jag vet inte om du skämtar, men du pratar som om populism vore något dåligt. I själva verket är det ett sunt tecken på att folk ser att något inte står rätt till, samt att där finns en folklig förankring kring olika stora frågor.

Gällande denna fråga så tror jag dock att Jimmie är helt fel ute, vi har inte haft en riktig debatt ännu i Sverige som lyfter upp EU:s fula tryne till ytan. Jag är övertygad om att opinionen kan vända på en femöring om vi förde en seriös debatt om Sveriges vara eller icke vara i det nya EU som växer fram.




Varför ta upp olika folkgrupper i detta? Och varför skulle någon av dessa grupper inte kunna gå på svensk mark om Sverige lämnade EU? Japan är inte med i EU men det går att gå där ändå, både för svenskar och asiater.

Ja, oj vad farligt om flera hade röstat emot sina egna ekonomiska intressen, vilken hemsk värld vi hade haft då va? Usch vad girigt att agera så. Det är på lång sikt man lär se det, nu håller vi på att måla in oss i i en återvändsgränd där det inte lär går att komma ut ifrån. Är det några som är åsnor så är det de upplärda PRO-EU skolungdomarna som kan skräna på gatorna mot ett demokratiskt beslut (brexit) men knappt vet vad EU är för något eller kan svara på enkla frågor.


Tack för ditt inlägg. Jag delar inte din åsikt.
Citera
2019-05-03, 11:12
  #223
Medlem
MKGs avatar
Sådär. Jag lovade ju att svara på om pass kontrolleras om man reser mellan två EU-länder som är med i Schengen. Svaret är nej. Flög Skavsta - Barcelona El Prat i söndags. INGEN PASSKONTROLL. Den var obemannad och öppen, bara att traska rakt igenom. Inte en polis i sikte.
Däremot ville boardingpersonalen se namnet i passet och jämföra med boardingkortet i telefonen.
Ingen passkontroll på el Prat överhuvudtaget.

Flög tillbaka igår. Ingen passkontroll på vare sig el Prat eller Skavsta.

Tidigare erfarenhet av flygning mellan Sverige och Rumänien (som ej är med i Schengen, men med i EU). Man får visa pass vid både Otopeni och Skavsta. Passet läggs i en scanner, polisen scannar varvid en slagning i VIS-databasen görs. Blir det ingen träff där släpps man in. Total tidsåtgång 4-8 sekunder. Som EU-medborgare kan du inte bli stoppad vid gränsen såvida du inte finns i VIS.
Citera
2019-05-03, 11:20
  #224
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MKG
Sådär. Jag lovade ju att svara på om pass kontrolleras om man reser mellan två EU-länder som är med i Schengen. Svaret är nej. Flög Skavsta - Barcelona El Prat i söndags. INGEN PASSKONTROLL. Den var obemannad och öppen, bara att traska rakt igenom. Inte en polis i sikte.
Däremot ville boardingpersonalen se namnet i passet och jämföra med boardingkortet i telefonen.
Ingen passkontroll på el Prat överhuvudtaget.

Flög tillbaka igår. Ingen passkontroll på vare sig el Prat eller Skavsta.

Tidigare erfarenhet av flygning mellan Sverige och Rumänien (som ej är med i Schengen, men med i EU). Man får visa pass vid både Otopeni och Skavsta. Passet läggs i en scanner, polisen scannar varvid en slagning i VIS-databasen görs. Blir det ingen träff där släpps man in. Total tidsåtgång 4-8 sekunder. Som EU-medborgare kan du inte bli stoppad vid gränsen såvida du inte finns i VIS.

Jag har flugit till Frankrike, Tyskland samt Spanien utan pass. Har bara haft svenskt körkort med mig och jag har aldrig stött på problem.
Känns inte bra alls, hoppas andra mörkare personer blir kontrollerade hårdare.
Citera
2019-05-03, 13:11
  #225
Medlem
MKGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdfasd
Jag har flugit till Frankrike, Tyskland samt Spanien utan pass. Har bara haft svenskt körkort med mig och jag har aldrig stött på problem.
Känns inte bra alls, hoppas andra mörkare personer blir kontrollerade hårdare.

Kommer du in till Schengenområdet utifrån måste du visa pass. Du kommer då att sorteras in under två kategorier i passkontrollen - något du rent fysiskt kan se - EU-medborgare och resten.
EU-medborgare måste kunna uppvisa ett EU-pass (ellernationell ID). Det scannas och kollas mot VIS.
Är det grönt från VIS kan du passera.

Om du inte har ett pass/nationellt ID som visar att du är EU-medborgare så görs en mycket hårdare kontroll. Du finns inte med i VIS så att scanna passet funkar inte (förmodligen känner inte scannern ens igen passet och kan inte läsa det). Så då kontrolleras du hårdare, ja. Gäller amerikaner, argentinare, kongoleser och kineser på precis samma sätt. Snart även britter. Blir du tillfrågad varför du vill in får du komma med ett godtagbart svar. Blir du tillfrågad var du ska bo/jobba/studera så lär du får svara. Behöver du visum ska du ha ett med i passet. Etc etc.

Européer (EU plus några länder till) är ju lika harmlösa som gråsparvar normalt sett, och har polisen koll på nån av olika skäl så lär det ju finnas en post i VIS om personen ifråga. Så fri rörlighet för européer är svinbra.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback