Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-09-16, 04:16
  #289
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Mitt exempel var hypotetiskt så detta blir ett sidospår. VDSL, som du själv nämner, är en sorts ADSL och klarar mer än 100 Mbit/s, så svaret är ja. Det som vi i Sverige kallar "ADSL" heter utomlands DSL. A:et står egentligen för "assymetrisk", dvs att man inte har samma bandbredd upp som ner, men många av de DSL-förbindelser som har symmetrisk bandbredd kallas ändå "ADSL" i Sverige av historiska skäl, sannolikt helt enkelt för att man inte vill krångla till det för kunderna genom att göra en kanske onödig distinktion mellan olika sorters DSL.

Jobbar inom IT.. Men hur som: Fiber är ett rejält lyft mot xDSL. Framför allt svarstiderna om man nu inte är så intresserad av bandbredden, finns ju folk som fortfarande tycker det duger bra med ynka 10 Mbit/s..
Citera
2019-09-16, 04:22
  #290
Medlem
Feministernas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av renaultmegane
Instämmer här. Jag bor långt ut i skogen men har inga problem att streama SVTplay. Vist drar det surf men om några år räknar jag med fri surf, fria samtal och sms för hundralappen. Och förstås med högre hastighet än i dag.

Ååååh! Jag vill också bo i skogen😔. Börjar bli lite rädd för den trådlösa tekniken efter att jag var på en 5G föreläsning, där forskarna tog upp dom allvarliga hälsoriskerna .. det var då jag blev skraj på riktigt 😧.
Citera
2019-09-16, 04:50
  #291
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Jobbar inom IT.. Men hur som: Fiber är ett rejält lyft mot xDSL. Framför allt svarstiderna om man nu inte är så intresserad av bandbredden, finns ju folk som fortfarande tycker det duger bra med ynka 10 Mbit/s..

Det finns inget som säger att fiber alltid är snabbare än ADSL. Själva signalen färdas i ljusets hastighet oavsett om kabeln är av koppar eller glasfiber. Det som eventuellt skapar latency är moduleringen, och både DSL och fiber har olika modulationsmetoder. Man anpassar i båda fallen medvetet längden på kablarna så att man löper en viss risk att få en viss andel retransmits under vissa omständigheter, vilket isåfall ger latency. Serialiseringen i modulationsmetoden påverkar också. En vanlig modulationsmetod addar 5 ms latency för ADSL exempelvis. Vanlig latency för fiber-internet är 5-20 ms men det beror alltså på den specifika uppkopplingen, vilket ju är fallet även för icke-fiber-Internet.

Men visst, eftersom ADSL rent statistiskt oftast är långsammare, och eftersom man ofta brukar matcha bra bandbredd med bra latency, så har förstås fiber OFTAST bättre latency. Det finns dock inget i själva fibermediet som säger att det ALLTID måste vara så.
Citera
2019-09-16, 04:52
  #292
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Det finns inget som säger att fiber alltid är snabbare än ADSL. Själva signalen färdas i ljusets hastighet oavsett om kabeln är av koppar eller glasfiber. Det som eventuellt skapar latency är moduleringen, och både DSL och fiber har olika modulationsmetoder. Man anpassar i båda fallen medvetet längden på kablarna så att man löper en viss risk att få en viss andel retransmits under vissa omständigheter, vilket isåfall ger latency. Serialiseringen i modulationsmetoden påverkar också. En vanlig modulationsmetod addar 5 ms latency för ADSL exempelvis. Vanlig latency för fiber-internet är 5-20 ms men det beror alltså på den specifika uppkopplingen, vilket ju är fallet även för icke-fiber-Internet.

Men visst, eftersom ADSL rent statistiskt oftast är långsammare, och eftersom man ofta brukar matcha bra bandbredd med bra latency, så har förstås fiber OFTAST bättre latency. Det finns dock inget i själva fibermediet som säger att det ALLTID måste vara så.

Enligt mina erfarenheter har fiber alltid haft en tiondels fördröjning mot xDSL. Men givetvis finns det väl undantag.
Citera
2019-09-16, 08:13
  #293
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Enligt mina erfarenheter har fiber alltid haft en tiondels fördröjning mot xDSL. Men givetvis finns det väl undantag.

Brukar vara för att de som levererar fiber normalt har kraftigare backend. Åtminstone i början var det många med xDSL som hade högst betydande skillnad i bandbredd beroende tid på dygnet - hur många andra som surfade. Dvs tydlig indikation att någonting uplink gick fullt.
Citera
2019-09-16, 12:32
  #294
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Brukar vara för att de som levererar fiber normalt har kraftigare backend. Åtminstone i början var det många med xDSL som hade högst betydande skillnad i bandbredd beroende tid på dygnet - hur många andra som surfade. Dvs tydlig indikation att någonting uplink gick fullt.

Bandbredden var samma dygnet runt, ping varierade dock av någon anledning. Fibern ser ut att ha samma värden jämt.
Citera
2019-09-17, 09:45
  #295
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Brukar vara för att de som levererar fiber normalt har kraftigare backend. Åtminstone i början var det många med xDSL som hade högst betydande skillnad i bandbredd beroende tid på dygnet - hur många andra som surfade. Dvs tydlig indikation att någonting uplink gick fullt.

Jo vissa operatörer i DSLs barndom (bl.a. Bostream) hade så underdimensionerat backbone att uppkopplingen knappt gick att använda på kvällstid eller helger då alla började tanka warez och filmer. Men det har ju inte med själva DSLen att göra, är ett fysiskt gränssnitt per abbonent och inget delat medium där.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback