Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-03-05, 13:54
  #505
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanTaliban
Det som visas av personerna utgör väl en hundradel av det som filmats. Och då är det nog ett fungerade driv, snarare än rättvisande personporträtt, som man försöker klippa ihop.

Zayera framstår som totalt gruppfrånvänd. Hon tjafsar emot på ett sätt som inte bidrar till smartare beslut, utan som tvärtom saboterar för gruppens existens och funktion. Och så plötsligt tillåter hon sig att bara överge alltihop.

Fast samtidigt ser det lite skumt ut med skildringen av Zayeras ihärdiga stillasittande. Jag noterar tex en ”pick up”, dvs en REGISSERAD närbild av hennes tidningsbläddrande, med ljud från kamraterna som jobbar utomhus. Liksom att man tex filmat utifrån, genom fönstret.

Har man regisserat en överdriven bild? Eller har man tvärtom försökt klippa ihop en förmildrande, men samtidigt förklarande, sammanfattning av en totalt omöjlig gruppmedlem?

Ja, det vanliga i dokusåpor är väl att man klipper fram en väldigt dramatisk och tillspetsad bild där deltagarna inte känner igen sig.

Men nu skrev ju en av deltagarna (skogsmullen i andra laget) att de faktiskt hade klippt neutralt så vitt han kunde se? Det kanske inte gäller för det andra laget, men det tyder ju på att det inte var tillspetsat.

Har det dykt upp fler berättelser från deltagarna?
Citera
2019-03-07, 20:17
  #506
Medlem
Nu i kväll igen talade man på "Rapport" om att några kommuner lägger upp ett lager av mat som ska räcka två veckor. Mat för vem?. Fick mycket oklar bild av inslaget. Varför håller statliga televisionen på på detta sätt? Vad är det som är på gång?
Citera
2019-03-08, 12:33
  #507
Medlem
Minns år 1983 när det blev strömavbrott i Malmö. Jag hade precis flyttat in i min första lägenhet med min flickvän. Vi hade ingen aning om vad man skulle göra. Att staten sänder ut skriftliga informationsblad till alla invånare och sänder ut detta program via public service ger indikationer på att vårt elkraftverk kan vara under hot. Vad är det som allmänheten inte får veta? Är det solstormar eller annat? Kanske får våra barnbarn och kommande generation uppleva konsekvenserna. Helt sjukt vad bortskömda vi blivit.
Citera
2019-03-11, 16:39
  #508
Medlem
Bra program. Hade gärna sett mer.
Finns det nån amerikansk version av detta?
Citera
2019-03-11, 16:48
  #509
Avstängd
kattemakss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Landifrittfall
Nu i kväll igen talade man på "Rapport" om att några kommuner lägger upp ett lager av mat som ska räcka två veckor. Mat för vem?. Fick mycket oklar bild av inslaget. Varför håller statliga televisionen på på detta sätt? Vad är det som är på gång?

Citat:
Ursprungligen postat av Noolla
Minns år 1983 när det blev strömavbrott i Malmö. Jag hade precis flyttat in i min första lägenhet med min flickvän. Vi hade ingen aning om vad man skulle göra. Att staten sänder ut skriftliga informationsblad till alla invånare och sänder ut detta program via public service ger indikationer på att vårt elkraftverk kan vara under hot. Vad är det som allmänheten inte får veta? Är det solstormar eller annat? Kanske får våra barnbarn och kommande generation uppleva konsekvenserna. Helt sjukt vad bortskömda vi blivit.

Något är ju på gång, det är helt uppenbart, men vad? Gotland har haft mängder med strömavbrott den senaste tiden. Man undrar varför.
Citera
2019-03-15, 04:42
  #510
Medlem
Jag måste fråga med hänvisning till mitt tidigare inlägg i denna tråden.
Var det någon som hörde Hesa Fredrik den 4:e Mars ? Här lät det inte.
Citera
2019-03-16, 17:46
  #511
Medlem
LameBulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soetpotatis
Bra program. Hade gärna sett mer.
Finns det nån amerikansk version av detta?
Alone och The Island är intressanta serier.
Citera
2019-03-17, 11:04
  #512
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noolla
Minns år 1983 när det blev strömavbrott i Malmö. Jag hade precis flyttat in i min första lägenhet med min flickvän. Vi hade ingen aning om vad man skulle göra. Att staten sänder ut skriftliga informationsblad till alla invånare och sänder ut detta program via public service ger indikationer på att vårt elkraftverk kan vara under hot. Vad är det som allmänheten inte får veta? Är det solstormar eller annat? Kanske får våra barnbarn och kommande generation uppleva konsekvenserna. Helt sjukt vad bortskömda vi blivit.
Det är mycket vi inte får veta.
Hela tanken med programmet är ju att få ut information och att förbereda folket på nåt som ev kan stå nära.
Man skickar ut informationsfoldrar och nu det här.
Man stänger ner Kaknästornet på grund av att man inte kan garantera säkerheten (alltså ett utsatt mål med tex alla antenner osv).
3 gånger (?) på kort tid har försvaret haft besök och lika så kärnkraftverk men de skrivs knappt något om det. Vem/vilka var det, och varför?
Förra året sprängdes mobilmaster vilket man knappt skrev nåt om.
Luftrummet besöks oftare än vi får höra och lika så vårt vatten.

Ja nåt ligger helt klart och bubblar.
Den här informationen är inget som kommer nu utan anledning.

Så är det ryssen som just nu testar Sverige inför något eller är det terrorister som planerar ett större dåd?
För det skulle ju inte vara speciellt svårt att stänga ner Sverige om man verkligen vill, det behöver man inte heta Putin för att klara av...
Citera
2019-03-17, 16:54
  #513
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soetpotatis
Bra program. Hade gärna sett mer.
Finns det nån amerikansk version av detta?
Det fanns en serie som hette "The Colony" i två säsonger 2009-2010. https://www.imdb.com/title/tt1470018/
Citera
2019-03-21, 22:32
  #514
Medlem
Furillens avatar
Risk för elransonering om förbrukningen fortsätter öka

Citat:
I dag har vi tillräckligt med el, men bufferten vid extremlägen är mindre. Får landet till exempel problem med en kärnkraftsreaktor som måste nödstängas eller att andra anläggningar är stängda för underhåll under en period av extrem kyla, kan läget snabbt bli akut. Det berättar Torbjörn Solver på Mälareneergi elnät.

Citat:
Vid elbrist kan man tillexempel koncentrera verksamhet dagtid till industriområden på bekostnad av rena bostadsområden som får el under kvällstid istället.

– I ett sådant läge så finns det el, men om det produceras för lite el vem ska då få el först?

Johan Ahlström, riskingenjör i Västerås kommun, berättar att det finns en beslutad prioriteringsordning, uppifrån och ner, inom varje kommun.

– Räddningstjänst, sjukhus och polis är prioriterade.

Sist på listan står privata bostadshus.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...PjgOK2FiOurCls
__________________
Senast redigerad av Furillen 2019-03-21 kl. 22:38.
Citera
2019-03-29, 03:42
  #515
Medlem
Zylfidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soetpotatis
Bra program. Hade gärna sett mer.
Finns det nån amerikansk version av detta?

Jag rekommenderar tv serien, ”Revolution”. Det är inte en reality show, utan mer action/sci-fi/postapocalypse. Spännande i alla fall.
Citera
2019-04-27, 01:38
  #516
Avstängd
Fittarministerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kattemaks
Makarna Mandelmann klarar nog sig rätt bra när krisen kommer.

Skulle bli mitt första mål på en search&destroy-turne. Härligt att först sätta en kula i pannan på dom och sen festa på deras käk.

Citat:
Ursprungligen postat av Flirre
Den svart/rödhåriga bilförsäljerskan verkar rätt chill.
Henna hade man lätt klubbat i bajset vid första tänkbara svampplockning.

Right on! Ok om jag hade tagit henne i mun samtidigt?


Det enda som kommit fram av nytta i hela denna tråd är; Vid kris- dra till Norrland, skjut först-plundra. Repeat. Vi syns Remark.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback