Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-10-19, 16:30
  #8137
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Svaret är nej, men det är nej på flera sätt, låt mig förklara:

1) Det är en oerhörd fördel med en statsrepresentant som både för med sig den oerhört långa kontinuitet som monarkin bär och i relation till andra länder företräder en monarki med sin särskilda air av upphöjdhet. Detta kan ingen vald företrädare matcha, inte ens en fransk eller amerikansk president.

2) Här finns en tidsaspekt av betydelse. Regeringschefen har fulltecknad almanacka redan som det är, och att även hinna med statschefens uppgifter är ogörligt. Detta tror jag är en viktig anledning till att S i praktiken inte alls är intresserad av att avveckla monarkin.

3) En vald politiker har ett starkt demokratiskt mandat, men kan inte representera hela befolkningen. En statschef gynnas av att inte vara vald av någon, och därmed kunna företräda alla. Därför är det klokt att den politiska makten väljs, medan den symboliska makten ärvs.

Jag hoppas att detta var upplysande.
Tack, jag förstår argumentet.

Nu har jag läst på om Finland och Tyskland och deras presidenter verkar ju vara, som du antyder, en vald kung.
Skulle 8inte vår talman kunna fixa det, hen byts väl inte vid val, Kanske har jag fel där?

Men det verkar som att presidenter i europa välja för att representera nationen när det behövs och låta statsministern ägna sig åt nyttigare saker.

Namnet på företrädaren är egentligen oväsentligt, bara hen gör jobbet.
Men gör hen dåligt jobb ska hen bort, en kung plockas inte bort så lättvindigt.
Speciellt inte om hen inte tillhör regeringen.
Citera
2023-10-19, 18:34
  #8138
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Tack, jag förstår argumentet.

Nu har jag läst på om Finland och Tyskland och deras presidenter verkar ju vara, som du antyder, en vald kung.
Skulle 8inte vår talman kunna fixa det, hen byts väl inte vid val, Kanske har jag fel där?

Talmannen har nog också skäppan full. Utanför det politiska systemet är det lätt att tro att de högre företrädarna bara jobbar när vi ser dem, men det är i de flesta fall 12 timmar om dagen, sju dagar i veckan. Vår talman väljs vid varje mandatperiods början och avgår per automatik efter ett ordinarie riksdagsval, och partierna har haft olika principer för hur man anser att talman skall väljas.

Citat:
Men det verkar som att presidenter i europa välja för att representera nationen när det behövs och låta statsministern ägna sig åt nyttigare saker.

Namnet på företrädaren är egentligen oväsentligt, bara hen gör jobbet.
Men gör hen dåligt jobb ska hen bort, en kung plockas inte bort så lättvindigt.
Speciellt inte om hen inte tillhör regeringen.

Ofta sköter presidenterna politiken utåt gentemot andra stater och premiärministrarna sköter politiken inåt det egna landet. Så ser det i princip ut när det gäller Finland och Frankrike. I länder som Tyskland och Island har presidenterna i huvudsak ceremoniella uppgifter, både inåt och utåt, och förbundskansler/statsminister sköter allt politiskt. I detaljer kan det se litet olika ut. Våra skandinaviska monarkier fungerar tämligen väl, när det gäller uppgifter och rollfördelningar och det saknas sakliga och principiella skäl att omstörta systemen.
Citera
2023-10-19, 18:46
  #8139
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Talmannen har nog också skäppan full. Utanför det politiska systemet är det lätt att tro att de högre företrädarna bara jobbar när vi ser dem, men det är i de flesta fall 12 timmar om dagen, sju dagar i veckan. Vår talman väljs vid varje mandatperiods början och avgår per automatik efter ett ordinarie riksdagsval, och partierna har haft olika principer för hur man anser att talman skall väljas.



Ofta sköter presidenterna politiken utåt gentemot andra stater och premiärministrarna sköter politiken inåt det egna landet. Så ser det i princip ut när det gäller Finland och Frankrike. I länder som Tyskland och Island har presidenterna i huvudsak ceremoniella uppgifter, både inåt och utåt, och förbundskansler/statsminister sköter allt politiskt. I detaljer kan det se litet olika ut. Våra skandinaviska monarkier fungerar tämligen väl, när det gäller uppgifter och rollfördelningar och det saknas sakliga och principiella skäl att omstörta systemen.
Så länge folket vill ha en kung så låt dem ha det.
Hen gör ingen skada.

principiella skäl att avskaffa arvskung finns det gott om.
Jag tackar för din samhällslektion.
Citera
2023-10-19, 19:19
  #8140
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Så länge folket vill ha en kung så låt dem ha det.
Hen gör ingen skada.

principiella skäl att avskaffa arvskung finns det gott om.
Jag tackar för din samhällslektion.

Väl bekomme!

Summa summarum skulle jag säga att den svenska monarkin är betydligt nyttig än den är skadlig.
Citera
2024-01-05, 01:22
  #8141
Medlem
Christopher.s avatar
Monarkin tillhör en annan tid, vi åker ut i rymden och har sedan länge avskaffat seder och bruk, det finns inte ens en kontinuitet i det svenska kungahuset, den svenska kungen härstammar från franska bönder som av en slump halkade in på ett bananskal på tronen. Kungen är gift med ytterligare brasilianska bönder och kronprinsessan är gift med ytterligare allmoge. Det finns inte något egenvärde att bevara denna teater när de inte ens lever efter att idka inavel som gör de lite finare än oss vanliga dödliga.

Jag var förr för monarkin men som samhället ser ut idag så känner jag inte att monarkin tillför någonting till samhället, bättre att införa republik.
Citera
2024-01-14, 15:08
  #8142
Medlem
Monarkin ska vara kvar, republik verkar urtråkigt! Det är ju kul med lite lull-lull, så det så!!
Citera
2024-01-16, 21:27
  #8143
Medlem
Jermuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Jag var förr för monarkin men som samhället ser ut idag så känner jag inte att monarkin tillför någonting till samhället, bättre att införa republik.


Jag var förr för republik men som samhället ser ut idag behöver vi en samlande kraft, inte självgoda kvasiintellektuella jönsar som yrar om presidenter, bättre att ha kvar monarkin.
Citera
2024-02-22, 08:12
  #8144
Medlem
Ördögs avatar
I Norge är stödet för monarkin fortsatt starkt - men inom de yngre generationerna minskar det klart.

https://www.nrk.no/norge/langt-faerr...et-1.16772380a
Citera
2024-02-22, 08:15
  #8145
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
I Norge är stödet för monarkin fortsatt starkt - men inom de yngre generationerna minskar det klart.

https://www.nrk.no/norge/langt-faerr...et-1.16772380a

De yngre generationerna växer till sig och blir äldre och klokare med tiden. Vi ser detta över lång tid. Även i Sverige.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback