Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-02, 19:59
  #1
Medlem
https://www.razer.com/gaming-laptops/razer-blade

Funderar på att köpa en Spel laptop och såg att den här e bland värstingarna i laptop. Men jag vet inte om man ska köpa endast 1080p med 144hz eller den med 4K + 60hz Touch skärm. Det jag undrar är om man verkligen ser någon skillnad på 1080p vs 4K på en storlek 15.6 ?

Ni som är experter ser man någon skillnad på så pass liten skärm när man sitter 30-50cm från skärmen. Prismässigt så skiljer ju det ett par tusen lappar eller 1080P duger flera år till ? Vad är skillnad på 60-144hz skärm, är det jätte skillnad ?
__________________
Senast redigerad av Majongq 2018-07-02 kl. 20:01.
Citera
2018-07-02, 20:15
  #2
Medlem
Jag värderar framerate över det mesta annat. Skulle lätt välja 144Hz . den kanske till och med har G-sync eller liknande? Bristen på pixlar fixar du med lite AA.
Citera
2018-07-02, 21:17
  #3
Medlem
DR-Drunks avatar
Det är hårfin marginal mellan 4k och vanlig HD eller vad man ska säga. Behövs 4k.. nej absolut inte.
Citera
2018-07-02, 21:25
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DR-Drunk
Det är hårfin marginal mellan 4k och vanlig HD eller vad man ska säga. Behövs 4k.. nej absolut inte.

Vad menar du exakt med hårfin marginal ? Betyder det knappt nånn skillnad ungefär som att jämföra 720p vs 1080p då jag knappt märker någon skillnad men 4k har jag ingen kunskap om. Många pratar om den stora skillnaden ser man på TV apparater över 60tum under det inte lika mycket. Men sen är det inte bara upplösningen man får med 4K grafik utan allt annat godis med som svärta, färgdjup, skarpare färger, kontrast mm Men är det samma här alltså liten marginal skillnad ???

Är sugen på köpa redan nu då laptopen med 1080p skärm är hemma i lager medan den andra har inte släppts än.
Citera
2018-07-02, 21:48
  #5
Medlem
x12s avatar
Jo, man ser skillnad på 4k även i 15-16". Skillnaden är att i 4k behöver du både lupp och förstoringsglas.
De flesta anar inte, förrän de skaffat 4k, hur mycket som inte är tillräckligt skalbart eller som ser bedrövligt ut om man försöker. Text som inte skalar, och som på så fjuttiga paneler som 15-16" ofta kan vara svårläst även i 1080p, det blir i 4k så litet att det går helt enkelt inte läsa.

Det som GÅR skala upp, så det får vettig storlek, det ser givetvis ut precis som i 1080p, men vad är det då för nytta med alla pixlar? 4k som emulerar 1080p. Det du "vinner" på 4k är en dramatiskt försämrad fps och högre temperatur vilket leder till att fläktar måste gå på högre varvtal och datorn blir därmed markant bullrigare än den annars skulle vara.

Citat:
Ursprungligen postat av Majongq
Många pratar om den stora skillnaden ser man på TV apparater över 60tum
Precis så, i 60" vill man verkligen inte ha 1080p. 4K gör sig bäst på bildytor över 40" och uppe på 60" vill jag nog påstå att det är en absolut nödvändighet.
Till så fjuttiga ytor som 15-16" är t.o.m 1080p i mesta laget, du ser inte pixlarna förrän du verkligen letar efter dem och kanske t.o.m redan där behöver ett ganska bra förstoringsglas för att hitta dem.
Citera
2018-07-02, 22:20
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Jo, man ser skillnad på 4k även i 15-16". Skillnaden är att i 4k behöver du både lupp och förstoringsglas.
De flesta anar inte, förrän de skaffat 4k, hur mycket som inte är tillräckligt skalbart eller som ser bedrövligt ut om man försöker. Text som inte skalar, och som på så fjuttiga paneler som 15-16" ofta kan vara svårläst även i 1080p, det blir i 4k så litet att det går helt enkelt inte läsa.

Det som GÅR skala upp, så det får vettig storlek, det ser givetvis ut precis som i 1080p, men vad är det då för nytta med alla pixlar? 4k som emulerar 1080p. Det du "vinner" på 4k är en dramatiskt försämrad fps och högre temperatur vilket leder till att fläktar måste gå på högre varvtal och datorn blir därmed markant bullrigare än den annars skulle vara.


Precis så, i 60" vill man verkligen inte ha 1080p. 4K gör sig bäst på bildytor över 40" och uppe på 60" vill jag nog påstå att det är en absolut nödvändighet.
Till så fjuttiga ytor som 15-16" är t.o.m 1080p i mesta laget, du ser inte pixlarna förrän du verkligen letar efter dem och kanske t.o.m redan där behöver ett ganska bra förstoringsglas för att hitta dem.

ok. Tänker ju använda datorn till allt tänkte jag mig. Spel, surf, arbete mm Grafik tunga spel vet jag inte hur bra Geforce GTX 1070 presterar om kortet klarar av spel i 4K i låst 30fps ? I 1080p kommer det säkert gå uppåt 80-100fps i de flesta krävande spelen. Det lutar mer åt en 1080p skärm för laptopen. 4K ser ut att vara overkill på en 15tum änsålänge. Plus ljudnivån är viktig för mig, orkar inte med en fläkt på högvarv och stekhet. Nej tack då får det blir en full hd istället.
Citera
2018-07-03, 05:10
  #7
Medlem
4k i en skärm som är mindre än 24" är bara slöseri, helst ska skärmen vara 32" eller större för att man ska nyttja 4k ordentligt.
Citera
2018-07-03, 07:45
  #8
Medlem
hakro807s avatar
Det blir väldigt skevt när folk börjar jämföra tv-apparater med bildskärmar för datorn. En tv-apparat visar normalt en bild som i sig själv är ganska oskarp genom rörelseoskärpa, kort skärpedjup, hög kompression etc. Jämför detta med en bildskärm som visar små statiska detaljer med hög kontrast som text. Jag skulle bli förvånad om inte de flesta unga människor inte skulle ha några som helst problem med att se skillnaden mellan en 1080p och 4k-skärm.

Jag har själv 1080p på 14 tum, och det fungerar bra för mig. Men det är inget snack om att 4k-skärmar i samma storlek upplevs som skarpare.
Citera
2018-07-03, 11:38
  #9
Medlem
DR-Drunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majongq
Vad menar du exakt med hårfin marginal ? Betyder det knappt nånn skillnad ungefär som att jämföra 720p vs 1080p då jag knappt märker någon skillnad men 4k har jag ingen kunskap om. Många pratar om den stora skillnaden ser man på TV apparater över 60tum under det inte lika mycket. Men sen är det inte bara upplösningen man får med 4K grafik utan allt annat godis med som svärta, färgdjup, skarpare färger, kontrast mm Men är det samma här alltså liten marginal skillnad ???

Är sugen på köpa redan nu då laptopen med 1080p skärm är hemma i lager medan den andra har inte släppts än.

Tycker du ska vänta men det är en smak fråga. Jag kan köra FHD, HD och ska jag vara ärlig så funkar HD bäst för exempelvis IPTV.

Det är en smakfråga =) ursäkta för sent svar...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback