Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-02, 20:38
  #1
Medlem
Har bestämt mig för att passa på att resa runt i Kina framöver. Börjar enkelt nu om 3 veckor, sen hoppas jag på en årlig tripp.

Vill lära mig kinesiska så jag har laddat ner några appar och jag "tycker" det går bra, klarar massa utan problem. Men när man väl kommer till kritan så står det still i huvudet.

Har en kompis i Shanghai som hjälper mig lite, eller ger mig några glosor :]

Något som förvirrar mig är hur ord kan helt bytas ut för att ändå skapa samma ord.

Exempelvis God Morgon : zăo ān
Då tänker ju min enkla hjärna att zăo är god och ān är morgon men så är ju inte fallet.
För God Natt är ju : Wăn ān ... då tänker jag att ān är god.. men nej

------------

Ska jag gå en nybörjar kurs för 1400kr + 400kr bok?
På kursen får du lära dig:

vanliga ord och enkla fraser
berätta om dig själv
ställa enkla frågor och förstå enkla svar
grundläggande grammatik
tala och skriva på kinesiska om enkla ämnen
kultur och samhällsliv där språket talas

Aldrig någonsin gått en kurs förut, gjorde körkortet på Intensivkurs. Men tror ni det kan bli bra med 1 gång per vecka i 10 veckor. Samt lite självstudier mellan kurserna? Ni som lär er språk hur går ni tillväga med ett helt nytt språk?

Engelska är ju logiskt

Good morning
Good Evening
Good night
Good food
Good dog
Good person
Good day

Kinesiska
Zoshang hao
Wanshàng hao
Wan An
Hao de shíwù
Hao gou
Hao rén
Měihao de yītiān

var lite logiskt fram tills Good day.. .. haha, så förvirrad just nu. Bara kört på med apparna i någon vecka drygt nu.
Citera
2017-07-02, 21:45
  #2
Medlem
Gå inte kursen. Fortsätt plugga hemma. Dagens moderna kines är annars välutbildad och pratar bra engelska. I alla fall i de större städerna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback