Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-07-04, 02:24
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av begsjp
Hoppas verkligen det är sådär fortfarande! Pendlar lite mellan Chalmers och KTH, men är så nojig över att inte hitta vänner/folk att studera med osv...

Tack så hjärtligt för svar! 50 timmar på plats låter galet mycket, men känns som många av de timmarna lär vara ganska roliga

Av dina otroligt världsfrånvända och rasistiska inlägg i många andra trådar här på fb att döma så tror jag du kan få svårt att hitta trevliga människor på universitetet som vill umgås med dig om du även irl är öppen med din ignoranta, fördomsfulla och inskränkta världsbild. Om du däremot håller de åsikterna för dig själv så tror jag inte att du behöver oroa dig för det sociala, du kommer inte vara ensam om att vilja skaffa vänner i din nya miljö.
Citera
2017-07-04, 08:07
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av begsjp
Tack så hjärtligt för svar! 50 timmar på plats låter galet mycket, men känns som många av de timmarna lär vara ganska roliga
Ja, många av timmarna gjorde vi ju mycket annat än att plugga. Nästan alla sittningar är ju inne på Chalmers.
Citera
2017-07-04, 15:57
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av begsjp
Ni som studerar/studerat till Civ.Ing, hur många timmar spenderar ni i skolan per vecka? Då menar jag inte hur mycket tid ni lägger ner per vecka, utan hur många timmar spenderas fysiskt i skolan kontra hemma? Är ca 20h i skolan samt 30h studier hemifrån en bra uppskattning? (Även om jag förstår att det är individuellt som med allt, men man måste väl kunna uppskatta lite iaf )
Skulle säga att jag är i skolan ca 40 timmar i veckan och pluggar 0 timmar hemma. Det blir nästan aldrig av att jag sitter hemma och läser, och självstudier tycker jag man hinner med under håltimmar och efter skolan. Det är som sagt inte ofta man verkligen är schemalagd 8-17 (även om det händer), och de få gånger man sitter kvar och pluggar till 19 jämnas lätt ut av de gånger man kommer till skolan kl 12.

Inför deadlines och tentor kan det såklart slinka in ett par timmar hemmaplugg också, men det är ovanligt.
Citera
2017-07-04, 19:56
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av begsjp
Ni som studerar/studerat till Civ.Ing, hur många timmar spenderar ni i skolan per vecka? Då menar jag inte hur mycket tid ni lägger ner per vecka, utan hur många timmar spenderas fysiskt i skolan kontra hemma? Är ca 20h i skolan samt 30h studier hemifrån en bra uppskattning? (Även om jag förstår att det är individuellt som med allt, men man måste väl kunna uppskatta lite iaf )

Lägger 10h om dagen i skolan sen kanske max 1h hemma om det behövs läsa något eller så till nästkommande dag.
Citera
2017-07-05, 13:20
  #17
Medlem
Hej!

Har gjort 3 år på Chalmers nu och upplever att ingenjörsutbildningar generellt har mer schemalagt än humaniora. Antalet föreläsningar är väl i snitt 1-2 om dagen. Det är lite upp till en själv om man behöver närvara, jag själv hade inte klarat mina tyngre kurser, som matte och hållfasthetslära utan. Sen får man räkna med en del andra moment, vissa obligatoriska, som laborationer och arbeten. Jag lägger 30-40 timmar/vecka vilket nog är mer än många andra. Men då ska tilläggas att jag inte behöver "hetsplugga" när tentorna närmar sig, att jag har rätt bra studieteknik och att detta dessutom resulterat i bra betyg i de flesta kurser. Dvs, siktar du på att bli godkänd och har relativt lätt för dig behöver du troligen inte lägga riktigt samma tid som jag.

Personligen hade jag inte fixat att jobba halvtid, kanske under en kortare period med mindre intensiva kurser, men inte i längden. Rent schemamässigt hade jag nog kunnat lösa 3-4 pass/vecka (med helg inkluderad) men är rätt säker på att jag skulle hamna rätt mycket efter.

Tror jag spenderar 6 timmar i skolan i snitt, inkluderat lunch och obligatoriska moment. Resten är självstudier.
__________________
Senast redigerad av Skalman5991 2017-07-05 kl. 13:22.
Citera
2018-01-08, 07:35
  #18
Medlem
DrSheldonCoopers avatar
Finns det någon här som läser datateknik(civ-ing eller hing) i Örebro eller Karlstad och kan dela med sig lite kring hur schemat ser ut? Vilka tider och hur ofta föreläsningar samt obligatoriska moment brukar ligga?
Citera
2018-01-08, 08:21
  #19
Medlem
Nu är det länge sen jag pluggade men om innhållet är detsamma skulle jag rekomendera dig att satsa på att plugga heltid. åtminstånde första åren.

Jag gick aldrig gymnasiet så jag fick plugga in gymnasieämnena på kvällskurser. och det var absolut inga problem läste in NT Matte och Fysik. (Dåvarande Etapp 4) och Engelska (Etapp 3). under 1 år vid sidan av heltidsjobb.
Den började jag försöka med att gå lite fristående kurser bl.a matte på högskolan, Men fick ge upp och ta tjänstledigt för att klara examen. Jag skulle säga att i princip alla la nog ner 40-60 timmar i veckan om du ville klara att hänga med studietakten och klara alla tentor. Sen sista Terminen kunde jag börja jobba igen( I och i för sig var halva kursen då examensjobbet vilket jag fick tillgodoräkna mig ett utvecklingsproject hos min arbetgivare.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback