Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-14, 23:45
  #1
Avstängd
Hej! Min ett år gammal hp-dator har fuckat ur. Det som har hänt ät att hemskärmen har fått en röd nyans över hela (men jag ser fortfarande sakerna i bakgrunden) och ikonerna har blivit suddiga. Mitt största problem är dock att jag var inne på en blogg förut, sen lämnade jag datorn några timmar, och när jag kom tillbaka såg den då ut såhär. Men Google hade även frusit sig fast, i bakgrunden av skärmen. Så jag ser fortfarande ikonerna och bakgrundsbilden och allt, men dendär jävla bloggsidan kan man se i bakgrunden, och den ser jag jämt.
Jag har provat starta om datorn men ingenting händer. Jag ser fortfarande den frusna bloggsidan i bakgrunden, medan datorn startat och även på skärmen som kommer upp när jag ska skriva lösenordet.
Jag har ingen aning om vad jag ska göra och vad det ens är som har hänt, men jag hoppas någon teknisk själ därute kan hjälpa mig (OBS: jag kan fortfarande använda datorn som vanligt, förutom att jag ser bloggsidan i bakgrunden hela tiden)
Citera
2017-01-14, 23:53
  #2
Medlem
NeroX90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimzzie
Hej! Min ett år gammal hp-dator har fuckat ur. Det som har hänt ät att hemskärmen har fått en röd nyans över hela (men jag ser fortfarande sakerna i bakgrunden) och ikonerna har blivit suddiga. Mitt största problem är dock att jag var inne på en blogg förut, sen lämnade jag datorn några timmar, och när jag kom tillbaka såg den då ut såhär. Men Google hade även frusit sig fast, i bakgrunden av skärmen. Så jag ser fortfarande ikonerna och bakgrundsbilden och allt, men dendär jävla bloggsidan kan man se i bakgrunden, och den ser jag jämt.
Jag har provat starta om datorn men ingenting händer. Jag ser fortfarande den frusna bloggsidan i bakgrunden, medan datorn startat och även på skärmen som kommer upp när jag ska skriva lösenordet.
Jag har ingen aning om vad jag ska göra och vad det ens är som har hänt, men jag hoppas någon teknisk själ därute kan hjälpa mig (OBS: jag kan fortfarande använda datorn som vanligt, förutom att jag ser bloggsidan i bakgrunden hela tiden)


Det låter dessvärre som att du bränt in "bloggsidan".

Testa exempelvis det här: https://www.youtube.com/watch?v=39HUG7QrQi8
Låt hela klippet lira. Jag har aldrig råkat ut för detsamma själv, men det lär vara värt ett försök.

I framtiden är en skärmsläckare, alternativt automatisk skärmavstängning att rekommendera för att undvika att liknande fenomen återvänder.
Citera
2017-01-15, 08:54
  #3
Moderator
Protons avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Hårdvara: PC
/Moderator
Citera
2017-01-15, 08:56
  #4
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimzzie
Hej! Min ett år gammal hp-dator har fuckat ur. Det som har hänt ät att hemskärmen har fått en röd nyans över hela (men jag ser fortfarande sakerna i bakgrunden) och ikonerna har blivit suddiga. Mitt största problem är dock att jag var inne på en blogg förut, sen lämnade jag datorn några timmar, och när jag kom tillbaka såg den då ut såhär. Men Google hade även frusit sig fast, i bakgrunden av skärmen. Så jag ser fortfarande ikonerna och bakgrundsbilden och allt, men dendär jävla bloggsidan kan man se i bakgrunden, och den ser jag jämt.
Jag har provat starta om datorn men ingenting händer. Jag ser fortfarande den frusna bloggsidan i bakgrunden, medan datorn startat och även på skärmen som kommer upp när jag ska skriva lösenordet.
Jag har ingen aning om vad jag ska göra och vad det ens är som har hänt, men jag hoppas någon teknisk själ därute kan hjälpa mig (OBS: jag kan fortfarande använda datorn som vanligt, förutom att jag ser bloggsidan i bakgrunden hela tiden)
Låter ju so om din skärm har avlidit. Lämna in den på lagning är mitt förslag, för det där lär du nog inte kunna komma tillrätta med själv, för jag tvivlar starkt på att det är windows eller nån drivis som ställer till det för dig.
Citera
2017-01-15, 10:24
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av NeroX90
Det låter dessvärre som att du bränt in "bloggsidan".

Testa exempelvis det här: https://www.youtube.com/watch?v=39HUG7QrQi8
Låt hela klippet lira. Jag har aldrig råkat ut för detsamma själv, men det lär vara värt ett försök.

I framtiden är en skärmsläckare, alternativt automatisk skärmavstängning att rekommendera för att undvika att liknande fenomen återvänder.

TACK!!!! Det funkade jättebra och datorn är som vanligt igen. Tack som fan verkligen, hade aldrig kommit på det själv!
Citera
2017-01-15, 22:23
  #6
Medlem
NeroX90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimzzie
TACK!!!! Det funkade jättebra och datorn är som vanligt igen. Tack som fan verkligen, hade aldrig kommit på det själv!

Härligt att det fungerade för dig!

Tänk på att låta en skärmsläckare eller liknande ta över efter max 10-15 minuter om du exempelvis lämnat en webbsida uppe för att undvika att det händer igen. Alla statiska bilder på din skärm är efter en stund en riskfaktor.

Ha det fint.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback