Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-12-25, 13:28
  #217
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Ja och denna moderna version ”skingras Flocken, så den letar vi rätt på imorgon”..

I verkligheten kan ett misstag sluta med uppäten flock och rövknullad herdepojke.

Lite sent då.


Jaha, nu är jag bara bitter, det är ju ändå julafton.
😊

Man är lite nyfiken hur många myndigheter som skulle klara av en Worst Case Scenario. Riksbankens dyra paket räcker max till en helg med grabbarna inlåst i mörka huset.
Citera
2023-02-15, 07:01
  #218
Medlem
Jag är köttbonde i närheten av Stockholm och jag är orolig för vad som kommer hända vid en kris. När affärerna är tömda och inte fylls på, vilket lär ske ganska snabbt, kommer blickarna riktas mot primärproducenterna. Ganska exakt alla jag träffar gamla som nya bekantskaper säger samma sak "Vi kommer ut till din gård när samhället kollapsar". Så varför skulle inte alla dessa hedersamma pojkar som skjuter och spränger varandra också komma ut oinbjudna med sina vapen, plus alla andra som vet att det produceras livsmedel här?
En tanke jag har är att plocka med mig så mycket jag kan få in i pickupen och flytta till sommarstugan med familjen. Det är främst mina barns och min frus säkerhet jag tänker på. Hade jag varit ensam hade alla som klivit in på gården fått smaka bly men det är inte hållbart i längden. Djuren släpper jag ut efter att ha öppnat alla ensilagebalar jag har.
Jordbruket är alldeles för dåligt betalt i fredstid för att vi ska riskera våra liv i kris. Ni som köper utländskt kött kan fortsätta göra det när importen uteblir...
*mic drop*
Citera
2023-02-15, 07:25
  #219
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nattedogg
Jag är köttbonde i närheten av Stockholm och jag är orolig för vad som kommer hända vid en kris. När affärerna är tömda och inte fylls på, vilket lär ske ganska snabbt, kommer blickarna riktas mot primärproducenterna. Ganska exakt alla jag träffar gamla som nya bekantskaper säger samma sak "Vi kommer ut till din gård när samhället kollapsar". Så varför skulle inte alla dessa hedersamma pojkar som skjuter och spränger varandra också komma ut oinbjudna med sina vapen, plus alla andra som vet att det produceras livsmedel här?
En tanke jag har är att plocka med mig så mycket jag kan få in i pickupen och flytta till sommarstugan med familjen. Det är främst mina barns och min frus säkerhet jag tänker på. Hade jag varit ensam hade alla som klivit in på gården fått smaka bly men det är inte hållbart i längden. Djuren släpper jag ut efter att ha öppnat alla ensilagebalar jag har.
Jordbruket är alldeles för dåligt betalt i fredstid för att vi ska riskera våra liv i kris. Ni som köper utländskt kött kan fortsätta göra det när importen uteblir...
*mic drop*


Folk nuförtiden är generellt dumma i huvudet, så det förvånar mig verkligen inte. Det stora problemet är väl att någon faktiskt plan över var folk ska ta vägen finns ju inte längre. Ja, vi ska gå ner i källaren i skyddsrummet om flyglarmet går. Där är det visserligen fullt med cyklar, men en timma eller två kan väl fungera och sedan då? Då kommer säkert sådana suspekta preppertankar upp. "Jamen känner inte du en köttbonde och han har väl fullt med kött som man kan äta, de går ju liksom i hagen och bara väntar på att bli hamburgare". Hur genierna sedan ska göra med köttet vet de inte, när det inte fungerar med el eller något, då talar vi dessutom om folk som aldrig har styckat något och princip enbart sett kött i lådor i affärens köttdisk.
Civilförsvaret måste upp riktigt ordentligt snarast möjligast, så princip alla vet vad de ska göra och ta vägen i en kris/krigs situation och att inte en enda får för sig någon sådan här galen plan att våldgästa någon som de tror är lämplig.
Citera
2023-02-15, 09:18
  #220
Medlem
Med tanke på hur prioriteringsordningen såg ut vid utbrottet av covid när alla köpte toalettpapper så hyser jag inget större förtroende för hur samhället ska kunna anpassa sig och bygga upp ett rejält civilförsvar. Våra barn kanske kan få det bra om vi trycker på ordentligt. Men dagens ungdomar och vuxna är nog körda om det sker något stort. Ligger internet nere i en timme blir det ramaskri, prova att vara utan vatten i tre dagar.
Citera
2023-02-15, 20:06
  #221
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Folk nuförtiden är generellt dumma i huvudet, så det förvånar mig verkligen inte. Det stora problemet är väl att någon faktiskt plan över var folk ska ta vägen finns ju inte längre. Ja, vi ska gå ner i källaren i skyddsrummet om flyglarmet går. Där är det visserligen fullt med cyklar, men en timma eller två kan väl fungera och sedan då? Då kommer säkert sådana suspekta preppertankar upp. "Jamen känner inte du en köttbonde och han har väl fullt med kött som man kan äta, de går ju liksom i hagen och bara väntar på att bli hamburgare". Hur genierna sedan ska göra med köttet vet de inte, när det inte fungerar med el eller något, då talar vi dessutom om folk som aldrig har styckat något och princip enbart sett kött i lådor i affärens köttdisk.
Civilförsvaret måste upp riktigt ordentligt snarast möjligast, så princip alla vet vad de ska göra och ta vägen i en kris/krigs situation och att inte en enda får för sig någon sådan här galen plan att våldgästa någon som de tror är lämplig.

Haha ja det är ju bara att gå ut i hagen o börja äta på korna, grillfest under apokalypsen

Det en bonde kanske kan göra är att sätta första vågen av "gäster" i arbete, de kommer ju att behöva arbetskraften om el och bensin inte finns under ett tag, ingen vet ju hur länge en eventuell kris kan pågå, så det vore kanske smart att sätta dem att gräva potatisland och åkrar, sköta om djur och ladugårdar och hålla vakt nattetid och mota bort andra nödställda (för det går ju inte att hjälpa alla), givetvis får de inte massa kött att äta, vattnig soppa och gröt/välling höll pigor och drängar vid liv förr i tiden. Gängen lär väl ha fått slut på ammunition innan det gått så långt att de lämnar stadsmiljön, kommer det inte in matleveranser kommer det nog inte vapenleveranser heller, så kan vara att de kriminella inte är i bästa form när/om de dyker upp. Det viktiga lär vara att bonden har folk som förvarar honom/gården.
Jag undrar om vi inte är för många för att det ska gå att ha ett fungerande civilförsvar, även om politikerna absolut misskött den biten, vi är ju 10 miljoner trots allt.
__________________
Senast redigerad av Mon81 2023-02-15 kl. 20:58.
Citera
2023-03-09, 23:34
  #222
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=NG6GvaTGdC0&t=560s

MSB totalt jävla inkompetenta lyssna på den här sändningen.
Citera
2023-03-12, 10:35
  #223
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...dEntry=1073366

MSB klarar inte av sin uppgift
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback