Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-01-15, 16:10
  #1
Inaktiv Administrator
admin4s avatar
Q: Finns det någon förklaring till hur sökfunktionen funkar och hur man använder den?
A: Jadå. Kolla igenom 'Sökfunktionen'.

Q: Jag tycker Flashback saknar en funktion. Hur gör jag för att föreslå nya funktioner?
A: Kolla först 'Sammanställning av alla föreslagna funktioner - nya som gamla' för att se ifall någon annan redan kommit på samma tanke. Om inte så är det bara att starta en tråd i Flashback där du lägger fram förslaget. Ha bara i åtanke att tekniker är en konstant resursbrist på forumet så det tar med stor sannolikhet lång tid innan ditt förslag implementeras, även om idén är briljant.

Q: Varför i hela friden har ni tagit bort funktionen X?
A: Funktioner tas inte bort för skojs skull. Det finns i princip alltid antingen en prestanda- eller en säkerhetsaspekt som gjort att funktionen tyvärr fått plockas bort. Om alternativet är att forumet stundtals är otillgängligt eller att användarnas säkerhet äventyras är valet för de flesta ganska så enkelt.

Q: Hur länge gäller de där varningarna och avstängningarna?
A: Preskriptionstiden för regelbrott är ett år. Efter det gäller de inte längre.

Q: Hur många varningar kan man dra på sig innan man får en avstängning för ohörsamhet?
A: Tumregeln är mellan tre och sex. Det som avgör är hur tätt inpå varandra de delats ut, om det är för samma sak osv.

Q: Hur många avstängningar kan man få?
A: Första avstängningen resulterar i en veckas avstängning. Andra avstängningen resulterar i en månads avstängning. Tredje avstängningen resulterar i ett halvårs avstängning. Fjärde och framåt är även dessa ett halvår långa

Q: Jag blev avstängd och har släppts in igen, men nu är alla mina prenumerationer borta. Varför?
A: Det är tyvärr en begränsning i forumets mjukvara som ställer till det. Vid avstängning raderas alla prenumerationer och det är alltså inget vi gör som extra straff.

Q: Får man lov att ha flera konton?
A: Ja, det får man. Man ska dock se till att ha koll på vad regel 1.07 säger. Det viktiga i regeln är att inget missbruk får förekomma. Det är alltså inte okej att i samma tråd backa upp sig själv med olika användare. Det är inte heller okej att med flera användare deltaga i samma omröstningar osv. En god huvudregel att följa ifall man vill minimera risken för bannlysning är att helt undvika att i samma tråd posta med mer än ett konto.

Q: Jag vill slippa ”Du lämnar nu Flashback Forum”-sidan! Kan detta fixas?
A: Jadå, gå in i Kontrollpanelen och bläddra ner till Övriga alternativ. Där kan du välja att slippa länkvarningarna.

Q: Vilka är moderatorer?
A: https://www.flashback.org/moderatorer

Q: Hur kan man bli moderator?
A: Man är helt enkelt en bra och aktiv användare. När vi ser användare som vi tycker verkar vara lämpliga som moderatorer så kontaktar vi dem. Det är ingen idé att kontakta oss och försöka bli moderator.

Q: Kan jag ställa in så att jag får direkt meddelande om PM?
A: Kontrollpanel → Redigera alternativ → Meddelanden & ämnesbevakning → Privata meddelanden → Visa popup-meddelande vid nytt privat meddelande.

Q: Jag har fått ett Privat Meddelande med ett regelbrott i, t ex någon som försöker sälja narkotika. Hur gör jag nu?
A: Du rapporterar detta med länken "Rapportera" du finner i varje PM. Det hamnar då i vårt rapportsystem och vi tar hand om saken. Ingen kan läsa dina PM utan en kopia på meddelandet tas från databasen och hamnar i rapporten.

Q: Det händer att jag blir utloggad när jag ska posta. Jag måste logga in på nytt, och då försvinner inlägget jag skrivit! Vad ska jag göra?
A: Logga in med ”Kom ihåg mig?” förbockat; annars loggas du ut automatiskt efter c:a 15 minuters inaktivitet mot servern (eller om browsern stängs). Eller kopiera texten i ditt inlägg innan du trycker ”Skicka svar”, så har du en backup. Eller förhandsgranska oftare. Eller, om olyckan redan skett: Logga in; texten bör hamna rätt. Om den inte gör det, så backa browsern förbi inloggningen till redigeringsfönstret där din text ligger kvar, posta.

Q: Jag loggas inte ut! Hur jag än gör så blir jag inloggad igen.
A: Radera kakor manuellt. Exempelvis c:\dokuments and settings\din_user\cookies och radera din_user@forum.flashback[1].txt .

Q: Har Flashback en IRC-kanal eller en chat? Vad är adressen?
A: Nej, den är nedlagd sedan 2015-09-15. Mer information finns 'här'.

Q: Kan forumet RSS-feedas?
A: Ja.

Q: Klockan går fel! Fixa!
A: Klockan på forumet går rätt, det är du som måste ställa in din tidszon. Kontrollpanel → Redigera alternativ → Alternativ för datum & tid → Tidszon. Ändra till GMT +1:00 hour för Sverige i tiden.

Q: Var/när/hur/varför startade Flashback?
A: http://www.flashback.se/faq/

Q: Varför får vi inte diskutera piratkort? Det är ju inte olagligt att diskutera!
A: http://www.flashback.se/flashbacks/md/

Q: Vad är KFK?
A: Flashback Forum ställer krav på kvalitet och läsvärde. Medlemmar som motarbetar den fria debatten i forumet, genom att publicera inlägg med för låg kvalitet och bristande debattunderlag blir bannlysta. Förkortningen KFK står för ”Kvalitet framför kvantitet”.
__________________
Senast redigerad av Ett Hund 2015-04-03 kl. 20:09.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback