Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-12-30, 21:58
  #1
Medlem
peffe22s avatar
Hej,har testat att få HDMI utgångarna på skärmen att fungera i 3-4 timmar nu efter en mycket letande, nu vänder jag mig till er.

om jag startar om datorn med hdmi så blir det röda rutor tills jag kommer till inloggningen då blir skärmen total svart, varav jag tänkte att det kanske var fel på upplösningen, men sänkte den så det var det ej iallafall.

Kollat efter drivrutiner, hittas inget.

DVI - DVI fungerar fint på Benq.

HDMI - HDMI På min tv fungerar klockrent

Autoswitch HDMI är på i skärminställningarna.

Tagit bort GPU scaling, fungerar fortfarande inte.


AMD Radeon HD 6900 Series
Windows 8
Fungerande hdmi kabel

Tips uppskattas
Citera
2014-12-31, 16:02
  #2
Medlem
peffe22s avatar
Inga förslag? Behöver ni mer information så säg till vill gärna lösa detta skit
Citera
2015-01-03, 14:53
  #3
Medlem
peffe22s avatar
Tydligen fungerar min skärm med min kompis dator och min kompis skärm med min dator.

Vet inte vad som är knas fortfarande, ingen som har någon som helst idé?
Citera
2015-01-03, 16:36
  #4
Medlem
TUSK3Ns avatar
Har exakt samma problem med min BenQ 24" 3D LED XL2411Z kommer tbx om jag har hittat någon lösning!
Citera
2015-01-03, 19:04
  #5
Medlem
peffe22s avatar
Kollade in i datorn och såg att jag hade en pin för lite på nätaget 5 istället för 6 pins insatt.

Är det troligt att detta är felet? Tänker på att den fungerat finfint på allt annat man stoppat in hdmin i tidigare.

Edit, måste tillägga att den nya skärmen fungerar med DVI
__________________
Senast redigerad av peffe22 2015-01-03 kl. 19:37.
Citera
2015-01-03, 21:02
  #6
Medlem
Vad är det för portar på grafikkortet?

Tar man tex 7770 så finns det massor av versioner med olika portar. Därför behöver vi hela riktiga namnet eller portarna.

Tex på grafikkort med 2 st DVI och 1 HDMI så delar HDMI krets med ena DVI porten så man får 1 av 3 fel. Lösningen då är att flytta DVI kabeln till andra DVI porten eller inte använda HDMI porten.

Gällande hur du kopplat nätagget till grafikkortet så behöver du ge oss mer detaljer. Det bruka vara ett jämt antal pin för lite när folk gjort det misstaget så jag förstår inte hur du kunde missa 1 pin.
Citera
2015-01-04, 11:04
  #7
Medlem
peffe22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
Vad är det för portar på grafikkortet?

Tar man tex 7770 så finns det massor av versioner med olika portar. Därför behöver vi hela riktiga namnet eller portarna.
Den på bilden.
http://www.techny.com/2011/01/amd-in...0-video-cards/

Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
Tex på grafikkort med 2 st DVI och 1 HDMI så delar HDMI krets med ena DVI porten så man får 1 av 3 fel. Lösningen då är att flytta DVI kabeln till andra DVI porten eller inte använda HDMI porten.
Testat med enbart hdmi.

Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
Gällande hur du kopplat nätagget till grafikkortet så behöver du ge oss mer detaljer. Det bruka vara ett jämt antal pin för lite när folk gjort det misstaget så jag förstår inte hur du kunde missa 1 pin.

Hade inte tillräckligt med 6pin sladdar så fick köpa adapter som gjorde
2 stycken 4a pins till en 6 pins, men 6 pinnen är kopplad så att det bara är 5pins isatt så måste ha blivit något fel i tillverkningen av den,

http://www.inet.se/produkt/8906179/a...ll-6-pins-pcie
En sådan här fast 1 i mitten är tom på 6pinnarn.
Citera
2015-01-04, 15:14
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peffe22
Hade inte tillräckligt med 6pin sladdar så fick köpa adapter som gjorde
2 stycken 4a pins till en 6 pins, men 6 pinnen är kopplad så att det bara är 5pins isatt så måste ha blivit något fel i tillverkningen av den,

http://www.inet.se/produkt/8906179/a...ll-6-pins-pcie
En sådan här fast 1 i mitten är tom på 6pinnarn.
Har nätagget inte de kablar som grafikkortet behöver så börja man bli orolig för om den kan ge dig värre problem i framtiden.

Citat:
Ursprungligen postat av peffe22
Tydligen fungerar min skärm med min kompis dator och min kompis skärm med min dator.
Väldigt konstigt att det funkar då. Antar att du också tog med HDMI kabeln till din kompis och testade.

Det är 2 saker jag inte är säker på om du behöver testa eller om det är onödigt men jag börja så slut på ideer.

1. Ta med grafikkortet, HDMI kabeln och skärmen till din kompis och testa.

2. Försöka utesluta ordentligt att felet är i Windows.
Har man tur räcker det att avinstallera grafik drivrutinerna, ta bort kvarlämnade mappar. Starta om datorn både för att vara säker att inget är kvar i minnet och för att se om felet är kvar. Sen laddar man ned drivrutiner från amd hemsida och testar igen.

Om det är ett fel i Windows så har det hänt att man blev tvungen att installera om Windows för att man inte hittade och fick bort allt det gamla först. Det känns väldigt onödigt att test.

Kan du låna en disk kan det vara värt att testa att installera om. MEN ha bara 1 disk kopplad tills Win DVD/USB minnet jobbat klart. Annars lägger/använder den något på den gamla vilket kommer att ge andra problem senare.
__________________
Senast redigerad av panpo98 2015-01-04 kl. 15:17.
Citera
2015-01-04, 15:26
  #9
Medlem
Sorry, såg helt fel!
__________________
Senast redigerad av Aikinmyheart 2015-01-04 kl. 15:33.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback