Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-05-06, 04:24
  #841
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Längesedan jag såg dokumentären. Men jag har för mig att det sas där att han skulle ha gömt sin mobiltelefon i garderoben bland kläderna? Undras om polisen hittade nåt i den? Hot eller nåt. Eller meddelanden från nån som han inte brukar ha kontakt med...

Man kan ju fundera över varför han inte tog med sig mobiltelefonen till den där träffen med vänner. Ville han inte kunna bli spårad? Eller sa nån åt honom att inte ta den med sig? Men varför isåfall gömma den i garderoben? Hade ju bara kunnat lägga den i nattygslådan eller på ett bord eller en bänk. Att gömma den under kläder känns lite overkill.
Jag tror det var en Nokia 3310 han hade. Det framkom aldrig i dokumentären om polisen Kling och klang gjorde någon tömning på telefonen.

Det är märkligt då det känns som att han la den där för att ”gömma” den eller så kanske han alltid gjorde så?
Citera
2024-05-06, 21:07
  #842
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Längesedan jag såg dokumentären. Men jag har för mig att det sas där att han skulle ha gömt sin mobiltelefon i garderoben bland kläderna? Undras om polisen hittade nåt i den? Hot eller nåt. Eller meddelanden från nån som han inte brukar ha kontakt med...

Man kan ju fundera över varför han inte tog med sig mobiltelefonen till den där träffen med vänner. Ville han inte kunna bli spårad? Eller sa nån åt honom att inte ta den med sig? Men varför isåfall gömma den i garderoben? Hade ju bara kunnat lägga den i nattygslådan eller på ett bord eller en bänk. Att gömma den under kläder känns lite overkill.
Frågan är hur mycket förstånd han hade kring mobiler och spårning, med tanke på att han hade en hyfsat stor begåningsnedsättning så tror jag inte han hade någon större koll på den saken.
Citera
Igår, 18:13
  #843
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Frågan är hur mycket förstånd han hade kring mobiler och spårning, med tanke på att han hade en hyfsat stor begåningsnedsättning så tror jag inte han hade någon större koll på den saken.
Har ett vagt minne av att han skulle vara som en trettonåring, vid sidan av autism och kromosomförändringen. Skulle behöva titta på dokumentären igen för att friska upp minnet men drar mig för det eftersom den var så kass. Försökte googla fram svaret men hittade den här eminenta artikeln i sället, skriven av en Strömsundsbo och värd en plats på fb:
Aldrig har jag sett ett tydligare exempel på hur storstadsjournalisten gör ett nedslag i Norrlandshålan, med alla uppfattningar klara och nu ska bara dessa bekräftas!
....
I en väv av intervjuer som egentligen inget säger blandar man högt och lågt.

Här klipps stillbilder och tidningsurklipp in om olika kriminella tilltag med rasistiska förtecken, korsbränning, en moske´som attackerades.

Dåd som i några fall skedde tio år innan Carlos försvann! Till slut får en för säkerhets skull anonym person berätta om hur Carlos trakasserats och utsatts för grov mobbning innan han försvann.

Sedan nämns också unga personer som redan då förekom i polisen register och som sedan hamnade i grov kriminalitet tio år senare!

Efter tre timmar tv på bästa sändningstid har man inte lyckats bevisa ett dugg mer än att polisutredningen hade klara brister.

Och den biten hade en halvtimme räckt för att bevisa!

Underförstått är att det finns en tystnadskultur på en liten ort som Strömsund. Alla vet men ingen säger något.

Nu är jag själv uppväxt i Strömsund!

Det två vet i Strömsund, vet alla. Och någon är alltid villig att föra det vidare!
https://www.jamtlandstidning.se/fall...nnehall/148512
Citera
Igår, 18:16
  #844
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ppd
Jag tror det var en Nokia 3310 han hade. Det framkom aldrig i dokumentären om polisen Kling och klang gjorde någon tömning på telefonen.

Det är märkligt då det känns som att han la den där för att ”gömma” den eller så kanske han alltid gjorde så?
Mitt minne är lite luddigt där. Var ett tag sen jag tittade på dokumentären. Skulle du snubbla över svaret så får du gärna posta det i tråden.
Citera
Igår, 18:42
  #845
Medlem
vonDys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Mitt minne är lite luddigt där. Var ett tag sen jag tittade på dokumentären. Skulle du snubbla över svaret så får du gärna posta det i tråden.


Utan att vara ”mästerdetektiven”, så är det så uppenbart,att någon/ några fortfarande vet vad som hände/ hur det hände, när Carlos försvann.

Sök på SVT, där finns dokumentären.

Finns det någon som minns något, kontakta Polisen.
Citera
Igår, 18:46
  #846
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonDy
Utan att vara ”mästerdetektiven”, så är det så uppenbart,att någon/ några fortfarande vet vad som hände/ hur det hände, när Carlos försvann.

Sök på SVT, där finns dokumentären.

Finns det någon som minns något, kontakta Polisen.
Såg eländet när den premiärsändes på SVT. Orkar inte traggla mig igenom skiten en gång till. Försökte lyssna på boken på Storytel i morses men ljudet var kass så jag gav upp där också.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback