Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 8
  • 9
2023-07-17, 01:06
  #97
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Nu har väl du ändå snurrat till det ?
Havsströmmen utanför Kanadas östkust heter Labradorströmmen, och har inget med
Golfströmmen att göra.
Labradorströmmen är mestadels en havsström från Arktis alltså mycket kallt vatten, cirka 10 grader
kallare.
Den havsströmmen är också ansvarig för att området är känt för sin ofta förekommande dimma och dis och tjocka dimbankar.
Dimma uppstår när varmt vatten ger vattenånga som bildar små vattendroppar i kall luft, inte tvärt om.

Du hittar inga vithajar i norra canadas labradorström, men däremot söder om Newfoundland upp till Maine och Halifax på sommaren.
Runt 45e bredgraden.
Oslo ligger mycket längre norrut vid 60e bredgraden.
Det är därför vi inte har vithaj här på sommaren (än).

Större delen av nordamerikas östkust värms upp av golfströmmen, vilket gör deras kust mer lämplig för de flesta hajar än motsvarande bredgrader i Nordeuropa.
__________________
Senast redigerad av TunderTarFyr 2023-07-17 kl. 01:19.
Citera
2023-07-17, 21:39
  #98
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Dimma uppstår när varmt vatten ger vattenånga som bildar små vattendroppar i kall luft, inte tvärt om.

Du hittar inga vithajar i norra canadas labradorström, men däremot söder om Newfoundland upp till Maine och Halifax på sommaren.
Runt 45e bredgraden.
Oslo ligger mycket längre norrut vid 60e bredgraden.
Det är därför vi inte har vithaj här på sommaren (än).

Större delen av nordamerikas östkust värms upp av golfströmmen, vilket gör deras kust mer lämplig för de flesta hajar än motsvarande bredgrader i Nordeuropa.

Såklart det är så, jag uttryckte mig oklart och menade längre norrut utefter Kanadas kust.
Otydligt skrivet av mig
Kollade nyss och havstemperaturen utanför New York är hela +24 C, medans utanför Lissabon, Portugal så är den just nu bara +18 C.
Källa:
https://seatemperature.net/current/p...ea-temperature

Alltså ovanligt kyligt vatten för att vara Lissabon så här års.
Så Golfströmmen når en bit upp efter USAs östkust.
Samtidigt så håller de stora vithajarna till utanför Sydafrikas kust och jagar framförallt sälar.
Trots att havsvattnet där kan vara riktigt kyligt ibland.
Och en stor haj kan förstås äta upp en hel säl åt gången.

Prognoserna verkar tyda på en starkt ökande population av sälar både längs Norges och Arktis kuster och i Östersjön.
Bland annat brukar sälarna hålla till vid Falsterbo i Skåne. Och Falsterbo ligger i Öresund och Östersjön, så vithajarna skulle mycket väl tycka att det vore enkla jaktvatten faktiskt.

Det är inte så djupt där, och måste därför vara mycket lättare att jaga när det är grunt.
Sälen kan ju inte komma undan eftersom den stora vithajen alltid är snabbare.

Sälarna i Sydafrika försöker dyka så fort det bara går, men det går bara bra om det är djupt.
Annars är det lönlöst.
Vithajen brukar hitta sitt byte ändå.

Vithajen är inte så beroende av varmt vatten som man kan tro, särskilt inte de stora vithajarna.
Som tydligen kan leva bra i kallt vatten ändå.
En fördel som påpekats av en del marinbiologer är att kallare vatten är ofta syrerikare.
Det är inte så mycket som skiljer, men tillräckligt mycket som skiljer att vithajen kan syresätta sina muskler fortare vid simning i kallt vatten. Det ger att den inte känner trötthet lika lätt,
och blir mera uthållig.

Förr var till exempel tumlare en vanlig syn i Östersjön och på Västkusten men sedan 1950-talet har väl antalet fångade och observerade sådana dykt kraftigt i antalet.

De stora vithajarna verkar mest jaga sälar, för de behöver energirik föda, och vanlig fisk är inte lika energirikt som sälspäcket är.
__________________
Senast redigerad av DrSvenne 2023-07-17 kl. 21:46.
Citera
2023-08-27, 21:17
  #99
Medlem
Veniconess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Hajarna har nog mycket att mumsa på. Måste rensas mycket bland de avlidna genom hajarna tar allt utan urskiljning.

Jag har också längre funderat på hur många av de döda migranterna som till slut hamnar i buken på vithajar och makohajar. Just sicilianska kanalen, alltså området mellan Libyen, Tunisien och Sicilien, är jämförelsevis rikt på vithaj med öarna Pantelleria, Lampedusa (destinationen nummer ett för migranterna) och Malta som väldokumenterade "hotspots" för vithajar.

Man skulle ju kunna tro att detta på lång sikt kunde leda till att vithajarna i Medelhavet utvecklar smak för människokött, och att attacker på simmare, dykare och surfare skulle kunna öka i den regionen. Men att detta inte skett, trots att sicilianska kanalen i många år sett stora migrantströmmar, stryker snarare teorin om att vithajen egentligen inte finner människokött särskilt tilltalande eller välsmakande (de behöver fettrik och kaloririk kost, varför tonfisk och delfin är favoritfödan i Medelhavet, och att de fall då människor i Medelhavet bevisligen blivit fullständigt konsumerade av vithaj, 18 stycken sedan början av 1900-talet, är exceptionella fall då hajarna varit uthungrade och av ren desperation ätit människor. Exakt hur det ligger till med den saken lär det dröja innan vi får veta, om vi ens någonsin når fullständig klarhet.
Citera
2024-03-25, 21:16
  #100
Medlem
Veniconess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftkarl
De vithajar som fångats och påståts vara över 6 meter har aldrig verifierats, hur pass stora vithajar kan bli är omdiskuterat.

https://www.vithajsafari.se/vaerldens-stoersta-vithaj



https://ourplnt.com/largest-great-wh...ever-recorded/



https://owlcation.com/stem/The--Bigg...ark-Ever-Found

Jävligt sent svar, men skummade igenom några av mina äldre inlägg för skojs skull ikväll och fastnade då för detta igen. Bedömningen att Maltahajen 1987 var mellan 6,4 och 6,8 meter lång kommer från den italienske marinbiologen Alessandro De Maddalena och finns, om jag inte missminner mig helt, med i hans bok "Mediterranean Great White Sharks". Jag har den, och kan se om jag hittar uppgifterna där någon gång framöver. Jag har dock själv varit i kontakt med De Maddalena via mail vid ett par tillfällen gällande andra frågor om vithajar i Medelhavet, och han är extremt kunnig och påläst gällande just Medelhavets sub-population av vithajar.

En annan vithaj, vars ryggrad finns bevarad i ett museum i Rom, har analyserats av De Maddalena och andra italienska forskare, och baserat på resultaten uppskattat hajens totallängd till 602 cm.
Citera
2024-04-09, 02:27
  #101
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venicones
Jävligt sent svar, men skummade igenom några av mina äldre inlägg för skojs skull ikväll och fastnade då för detta igen. Bedömningen att Maltahajen 1987 var mellan 6,4 och 6,8 meter lång kommer från den italienske marinbiologen Alessandro De Maddalena och finns, om jag inte missminner mig helt, med i hans bok "Mediterranean Great White Sharks". Jag har den, och kan se om jag hittar uppgifterna där någon gång framöver. Jag har dock själv varit i kontakt med De Maddalena via mail vid ett par tillfällen gällande andra frågor om vithajar i Medelhavet, och han är extremt kunnig och påläst gällande just Medelhavets sub-population av vithajar.

En annan vithaj, vars ryggrad finns bevarad i ett museum i Rom, har analyserats av De Maddalena och andra italienska forskare, och baserat på resultaten uppskattat hajens totallängd till 602 cm.

Den mest kända stora vit-hajen idag är en vithaj som kallas Deep Blue som vandrar latinamerikas Stilla havskust och Hawaii.
https://youtu.be/RfZBVUEQuK8?feature=shared
__________________
Senast redigerad av TunderTarFyr 2024-04-09 kl. 02:38.
Citera
  • 8
  • 9

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback