Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-31, 07:45
  #193
Medlem
Draklusts avatar
Skulle personligen inte vilja möta en Björn här i Norden iaf.
Citera
2023-01-31, 07:58
  #194
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utforskaren
En varg eller ett vildsvin skulle jag nog kunna ta.
Men de rackarna brukar jobba i grupp, vilket försvårar det hela enormt mycket.

Absolut inte någon björn, lejon, tiger, krokodil, flodhäst eller liknande.

En älg, kanske om jag har nåt tillhygge och möjlighet att fintas genom att hoppa bakom en trädstam. Men stor risk att få stryk av horn eller hov. Samma sak med hästar, kor och liknande stora klövdjur.

Tragiskt hur korakde folk är som tror dom kan ta en varg eller ett vildsvin.
Samma människor som tror dom kan ta en shimpans.

En varg är otroligt mycket större än en normalstor hund.
Har man någonsin lekt lite med en större hund så vet man vilka krafter dom besitter.
DU har en chans mot en varg om du kan undvika att bli biten och är stark och snabb nog att typ ta grepp om nacken och sen lägga dig över den, som man kan göra med en hund för att visa vem som bestämmer. Men lycka till med det säger jag.

Ett vildsvin är stenhård och finns många videor där folk skjuter dom men dom fortsätter rusa mot en.
Citera
2023-01-31, 08:44
  #195
Medlem
Icemanluigis avatar
Tror de flesta rovdjur större än en räv i stort sett går bort i en fight.

Skulle däremot vilja se en människa slåss med en grävling för det tror jag kan vara intressant. Har haft en katt som gick goblinmode och bet hål i stort sett igenom ett finger och det var en tankeställare på hur starka/farliga de faktiskt är och grävlingar är en del större och rätt mkt hårdare(kroppsmässigt och även utstrålning).
Citera
2023-01-31, 09:28
  #196
Medlem
Mindbreaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Icemanluigi
Tror de flesta rovdjur större än en räv i stort sett går bort i en fight.

Skulle däremot vilja se en människa slåss med en grävling för det tror jag kan vara intressant. Har haft en katt som gick goblinmode och bet hål i stort sett igenom ett finger och det var en tankeställare på hur starka/farliga de faktiskt är och grävlingar är en del större och rätt mkt hårdare(kroppsmässigt och även utstrålning).

Jag träffade en grävling när jag var ute och gick i skogen och han var fan inte stor alltså. Borde inte vara svårt att sparka ner en sån.
Citera
2023-01-31, 12:52
  #197
Medlem
Icemanluigis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbreath
Jag träffade en grävling när jag var ute och gick i skogen och han var fan inte stor alltså. Borde inte vara svårt att sparka ner en sån.

Jojo de är väl skygga kräk, men en feral grävling inställd på att slåss vetifasen om den är såååå lätt att ta. Nu gällde ju diskussionen en medelsvensson som ger sig ut och träffar på den.
Citera
2023-01-31, 13:00
  #198
Medlem
utforskarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sababa
Vargen lär bita dig och då är det finito pga. blodförlusten. Vette tusan hur man ska gå tillväga utan tillhyggen mot de flesta djur.

Citat:
Ursprungligen postat av Clas.Ohlsson.453
Finns inte en människa på jorden som skulle ha en chans mot en varg. Deras bitkraft är 5x starkare än en Pitbull.

Ett fullvuxet hansvin väger lätt 250 kg. De kan bita av låret i ett bett. Hur hade du tänkt klara av det?

Ett lodjur skulle vara tillräckligt utmanande. Kanske att man kan vinna men även där är det väldigt svårt.

Men jag skulle nog säga en Labrador eller ett rådjur om man undviker sparkarna. Men vi människor är helt enkelt inte gjorda för att slåss utan vapen även om vi kan tåla mer än vad vi tror. Men vi har bara en tunn hud som knappt skyddar samt svaga käkar och inga klor.


Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Tragiskt hur korakde folk är som tror dom kan ta en varg eller ett vildsvin.
Samma människor som tror dom kan ta en shimpans.

En varg är otroligt mycket större än en normalstor hund.
Har man någonsin lekt lite med en större hund så vet man vilka krafter dom besitter.
DU har en chans mot en varg om du kan undvika att bli biten och är stark och snabb nog att typ ta grepp om nacken och sen lägga dig över den, som man kan göra med en hund för att visa vem som bestämmer. Men lycka till med det säger jag.

Ett vildsvin är stenhård och finns många videor där folk skjuter dom men dom fortsätter rusa mot en.

Okej, jag är beredd att backa på vildsvinen. Beroende på storlek, förvisso. Men där skulle jag nog kunna behöva en påk i alla fall. En schimpans skulle jag absolut inte vilja fajtas med.

Vargar däremot är jävligt överskattade pga folksagor. Egentligen är många djur rätt överskattade när det gäller fightingkapacitet.

Ja, vargen har en sjuhelvetes kraft i käkarna, och de är ganska snabba. Men då tänker ni inte på att jag också är jävligt snabb. Har alltid utklassat unghundar i snabbhet när de leker bit-lekar med mig, så till den grad att de känner sig uppgivna och går sin väg. Dessutom är just munnen också vargens enda vapen. Visst, den kan ha vassa klor, men de kommer den inte så långt med.

Vargar är inte överdrivet tunga heller. Jag skulle absolut kunna lyfta upp en fullvuxen hanne och drämma honom i marken, eller kasta iväg honom ett par meter, sen är han nog inte så kaxig längre.

Bara man lyckas få ett grepp om vargens kinder så är man rätt safe, så att man kan styra huvudet och således käkarna. Lyckas man bara med det så kan man ge den skrevsparkar, lägga ned den och sätta sig gränsle över osv (ni har väl sett vikingakvinnan på Kolmården som brottades med en lynnig varg på YouTube?). Men vägen dit är förstås riskabel, och finns där mer än en varg så gör man bäst i att sätta sig i säkerhet.

Blev jag biten i armen så hade jag nog ändå prioriterat att få bukt med vargkraken innan jag försöker stoppa blödningen. Det gäller att inte backa eller tveka, utan gå all in mot vargfan tills hotet är eliminerat, sen kan du plåstra om dig.
__________________
Senast redigerad av utforskaren 2023-01-31 kl. 13:12.
Citera
2023-01-31, 13:32
  #199
Medlem
Inhale82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Det tror jag att vi har gjort.

Bland landdjur är vi kanske världens bästa jägare. Alla andra djur har vi tryckt tillbaka.

Människor har en mycket bra förmåga att skicka iväg projektiler, och även i strider mot djur kan vi vinna med spjut och annat.

Men vi kan inte göra det här utan vapen.

Vad man märker i det fossila materialet tycks säga att snabbare människor klarade sig bättre än starkare.

Man vill inte gärna gå upp mot en människa med spjut eller andra stickvapen.

Inlägget handlar om en fight utan tillhygge eller vapen.
Och då är vi tämligen sämst jägare.
Citera
2023-02-18, 19:10
  #200
Medlem
Citat:
Vilket djur skulle kunna erbjuda den jämnaste fighten mot en människa?

En katt är ju garanterat för liten för att kunna göra någon större skada, men om vi snackar en Sibirisk tiger så skulle ju människan vara över på några sekunder. Knappast björn, varg eller liknande skulle heller människan ha speciellt mycket chans emot.

Vad för slags djur kan då en människa ha någorlunda chans emot? Nu snackar vi alltså en vanlig människa vs ett vanligt djur, dvs om Sven Svensson skulle ut i det vilda och hamna i fajt med valfritt djur. Giftiga djur kan vi också räkna bort då det skulle hamna i samma kategori som utifall människan tagit steroider.

Känguru? En örn? En förbannad hjort? En orangutang? Fajten skulle alltså handla om liv eller död och att springa/flyga iväg är inte ett alternativ för varken människan eller djuret.

Notera att frågeställningen gäller en så JÄMN fight som möjligt. Tackar.

Svaret kanske finns med redan i frågeställningen: Känguru.

Finns flera klipp på youtube med människor som slåss mot kängurur. Både i naturen och i boxningsmatcher. Människa och känguru tycks hyfsat jämnstarka. Utgången är inte given i en kamp på liv och död.

Annars är kanske schäfer ett djur som kan ge människan en jämn match. Mot varg har en människa ingen chans om det är på liv och död. De exempel som finns på när människor fredat sig mot en varg genom att använda våld handlar nog bara om att vargen inte tycker det är värt besväret/risk för skada att fortsätta, men hade den fortsatt så hade den dödat människan. I en kamp mot dess mer beskedliga släkting schäfern så blir det jämnare. Oftast vinner nog människan, men får schäfern in ett rejält bett så kan det vara klippt.
Citera
2023-08-22, 14:18
  #201
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Icemanluigi
Jojo de är väl skygga kräk, men en feral grävling inställd på att slåss vetifasen om den är såååå lätt att ta. Nu gällde ju diskussionen en medelsvensson som ger sig ut och träffar på den.

Du behöver väl bara sätta dig på den så trycks den sönder
Citera
2023-08-27, 23:13
  #202
Medlem
Veniconess avatar
Utan tillhyggen är människan en värdelös fighter mot alla större djur, särskilt rovdjur. Men så fort människan får ett någorlunda bra vapen eller tillhygge i sina händer ökar sannolikheten att kampen avlöper till människans fördel något enormt. Nu utgår ju TS från en obeväpnad fight, men då oddsen för människans del i ett sådant scenario är så pass dåliga är det nästan nödvändigt att öka fördelarna för människan lite. En del kommentarer här är närmast skrattretande, någon föreslog att hoppa upp på ryggen på en ko och strypa den; man behöver inte ha vuxit upp på en bondgård för att inse hur löjligt orealistiskt det scenariot är. Eller han som trodde att en obeväpnad människa skulle kunna döda en fullvuxen varg; har han ens sett en varg annat än på bild? En fullvuxen varg har i genomsnitt dubbelt så stark bitkraft som en Schäferhund, och en arg Schäfer brukar kunna skrämma upp de flesta människor, och de som blivit bitna av en, till exempel en polishund, kan nog vittna om att det inte är trevligt.

En kraftig knölpåk i storleken basebollträ, med utskjutande knaggar och ojämnheter vore ett bra försvarsvapen. Om påken är förstärkt med en järnhätta eller spikar, så att man helt plötsligt har en spikklubba, är den även för större djur ett livsfarligt vapen. Om människan som strider vet hur han ska hantera klubban tror jag att han besegrar en varg i fler fall än han förlorar, men det är helt avgörande att människan har vapenvana och helst praktiskt erfarenhet. En spinkig kontorskille med glasögon skulle sannolikt redan från början sakna nödvändig "killer instinct" för att ganska säkert förlora, att han dessutom sannolikt har obefintlig vapenvana ökar inte hans chanser.

Men ett robust, lagom långt tvåhandsspjut för stötattacker tror jag är det absolut bästa försvarsvapnet för en människa, om vi utgår från att skjutvapen inte får användas. En människa som vet hur han ska handskas med ett sådant vapen kan till och med döda björnar på egen hand; något som finns beskrivet i flera äldre skriftliga källor om hur björnjakt bedrevs i Sverige innan effektiva skjutvapen kom i gemene mans ägo.
Citera
2023-08-28, 08:45
  #203
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venicones
Eller han som trodde att en obeväpnad människa skulle kunna döda en fullvuxen varg; har han ens sett en varg annat än på bild? En fullvuxen varg har i genomsnitt dubbelt så stark bitkraft som en Schäferhund, och en arg Schäfer brukar kunna skrämma upp de flesta människor, och de som blivit bitna av en, till exempel en polishund, kan nog vittna om att det inte är trevligt.
En genomsnittlig, otränad människa kan inte göra det, vi är för bortskämda medan en vild varg är en professionell mördarmaskin. En fighter som är bekant med hundar och hur de agerar har en bra chans. Det gäller bara att få grepp om vargen innan den hinner bita och att klara smärtan om den hinner få in ett hugg. Underskatta inte värdet av våra händer och vår förmåga att greppa tag i en motståndare.

Att bli rädd för en arg hund, även en liten sådan, handlar mindre om vem som kan vinna utan om att det är helt rationellt att inte vilja bli skadad. Med polishunden har du det extra problemet att om du slår tillbaka kommer polisen och skjuter dig för att försvara sin hund.
Citera
2023-08-28, 11:37
  #204
Medlem
Veniconess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
En genomsnittlig, otränad människa kan inte göra det, vi är för bortskämda medan en vild varg är en professionell mördarmaskin. En fighter som är bekant med hundar och hur de agerar har en bra chans. Det gäller bara att få grepp om vargen innan den hinner bita och att klara smärtan om den hinner få in ett hugg. Underskatta inte värdet av våra händer och vår förmåga att greppa tag i en motståndare.

Att bli rädd för en arg hund, även en liten sådan, handlar mindre om vem som kan vinna utan om att det är helt rationellt att inte vilja bli skadad. Med polishunden har du det extra problemet att om du slår tillbaka kommer polisen och skjuter dig för att försvara sin hund.

Du har nog rätt, men en polishund, och även en varg, kan ju även attackera genom att i hög fart rusa mot människan och flyga på dem som en projektil så att de slås till marken, och först därefter bita. Då är det helt avgörande att människan har blixtsnabba reflexer och kan parera attacken, för om man hamnar på marken är det i princip kört för människan. Allt hänger på att man kan förbli stående, och helst undvika att bli biten, då blodförlust mycket snabbt bokstavligen kan dränera en på livskraft.

EDIT: Lyckas man hålla vargen stången med ett tillhygge tillräckligt länge och få in några rejäla träffar är nog chansen stor att vargen avbryter attacken och retirerar innan den fått dödliga skador, då rovdjur är helt beroende av att de själva förblir någorlunda oskadda för att kunna överleva. Men i ett scenario då det gäller strid till döden för endera parten i en bur gäller förstås andra regler, då möjligheten till reträtt saknas.
__________________
Senast redigerad av Venicones 2023-08-28 kl. 11:44.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback