Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-01-27, 01:04
  #1
Avstängd
cramors avatar
I dom allra flesta stora mataffärer finns övervakningskameror, men är dom verkligen "aktiva". Att dom filmar tror jag men sitter det någon och kollar igenom all film när dagen är slut eller hur går det till egentligen?

Någon som jobbar inom affär får gärna svara
Citera
2014-01-27, 02:04
  #2
Medlem
Har en vän som har jobbat i en större matbutik och hon berättade att på det stället spelade övervakningskamerorna in jämt och ständigt. Övervakningskamerorna är ju dock inte till för att se så någon inte krafsar med händerna i en av godisbyttorna utan mer för att kunna identifiera personer som har blivit påkomna med att stjäla saker på ett eller annat sätt. Det kan säkert hända att någon sitter och tittar på det live om det skulle finnas skäl till det, men det är nog mer troligt att de drar ut material när det har skett något i affären.
Citera
2014-01-27, 02:08
  #3
Avstängd
okini2s avatar
Exakt som sades ovan. Det är inte direkt nån som sitter och glor in i skärmarna hela tiden och kollar ifall det är någon som snattar utan kamerorna används ifall dom vet att brott har begåtts för att identifiera gärningsmannen så att säga.
Citera
2014-01-27, 02:40
  #4
Avstängd
cramors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cay
Har en vän som har jobbat i en större matbutik och hon berättade att på det stället spelade övervakningskamerorna in jämt och ständigt. Övervakningskamerorna är ju dock inte till för att se så någon inte krafsar med händerna i en av godisbyttorna utan mer för att kunna identifiera personer som har blivit påkomna med att stjäla saker på ett eller annat sätt. Det kan säkert hända att någon sitter och tittar på det live om det skulle finnas skäl till det, men det är nog mer troligt att de drar ut material när det har skett något i affären.

Citat:
Ursprungligen postat av okini2
Exakt som sades ovan. Det är inte direkt nån som sitter och glor in i skärmarna hela tiden och kollar ifall det är någon som snattar utan kamerorna används ifall dom vet att brott har begåtts för att identifiera gärningsmannen så att säga.
Med andra ord så är det rätt så riskfritt att snatta framför kameror? Kommer ihåg när jag var liten och snattade mycket så ställde jag mig alltid på ställen kameror inte fanns, typ frysdisken och sånt haha
Citera
2014-01-27, 08:51
  #5
Medlem
sebnies avatar
Man kan ju också kolla igenom kamerorna när något saknas eller det är en oförklarlig differens någonstans, för att finna ett snatteri som man inte hittat med "konventionella metoder".

Har man påträffats på "bar gärning" med varan på sig så behövs inga kameror, räcker med väktarens vittnesmål. Om varan är ens egen och man har betalat för den under ett tidigare besök så är det då kundens uppgift att bevisa att varan är betald. (Att det ska bevisas bortom rimligt tvivel betyder inte att man bara kan hävda något, utan man måste kunna motbevisa de bevis som åklagaren lägger upp)
Citera
2014-01-27, 10:15
  #6
Medlem
Idag finns det ju programvaror som bevakar gods som gärna försvinner. Tas en vara från hyllan så följs den genom hela affären av alla kameror. Även en operatör kan bli upplyst om att varan har förflyttat sig och på så vis dra ögonen på personen som snor varan.

Kamerorna kan vara kopplade till stora övervakningscentraler utanför affären.
Citera
2014-01-31, 15:08
  #7
Medlem
I min lilla affär blir kassörskans dataskärm fylld med kanske åtta kamerors övervakning, när de inte använder den, råkade jag se.
Och det är bara en liten kvartersaffär, de säljer inga dyra varor.
Citera
2016-08-17, 16:13
  #8
Medlem
blueyellowlions avatar
Gammal tråd visserligen men jag har ett litet dilemma och lånar tråden.....
Ganska nyligen var jag in på en mataffär och handlade som vanligt och hittade då lite pengar på golvet, böjde mig ner och plockade upp dem utan att någon såg mig, är jag säker på. Jag fortsatte handla och gick och betalade som vanligt och sen gick jag ut.

Frågan är nu om jag kan bli identifierad på övervakningskamera om de får för sig att titta, förutsatt att personen som tappade pengarna sade till personalen och de kanske får för sig att göra en koll. Det är ju inte snatteri eftersom det inte handlar om att jag stulit några av deras varor, ej heller har jag stulit pengarna direkt av någon utan bara hittat dem på golvet av en ren slump. Det vore ju tråkigt att bli portad från favoritaffären pga nåt sånt, men kan de verkligen porta mig, om de ens får reda på att jag gjorde det här, vill säga? Jag skulle ju aldrig få för mig att snatta där inne, inte en chans, så om de skulle identifiera mig kan de då med laglig rätt porta mig från affären?
Citera
2016-08-21, 19:17
  #9
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueyellowlion
Gammal tråd visserligen men jag har ett litet dilemma och lånar tråden.....
Ganska nyligen var jag in på en mataffär och handlade som vanligt och hittade då lite pengar på golvet, böjde mig ner och plockade upp dem utan att någon såg mig, är jag säker på. Jag fortsatte handla och gick och betalade som vanligt och sen gick jag ut.

Frågan är nu om jag kan bli identifierad på övervakningskamera om de får för sig att titta, förutsatt att personen som tappade pengarna sade till personalen och de kanske får för sig att göra en koll. Det är ju inte snatteri eftersom det inte handlar om att jag stulit några av deras varor, ej heller har jag stulit pengarna direkt av någon utan bara hittat dem på golvet av en ren slump. Det vore ju tråkigt att bli portad från favoritaffären pga nåt sånt, men kan de verkligen porta mig, om de ens får reda på att jag gjorde det här, vill säga? Jag skulle ju aldrig få för mig att snatta där inne, inte en chans, så om de skulle identifiera mig kan de då med laglig rätt porta mig från affären?
Nä det är nog lugnt. Exakt alla ytor är knappast övervakade och för att gå igenom filmer måste de veta någorlunda tidpunkt. Han vet ju inte exakt var han tappat pengarna. Kanske inte ens är medveten om att han tappade dem i butiken ens.

BTW var det mycket pengar
?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback