Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-02-26, 21:16
  #5509
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av protein4u
Tänker att jag skriver en liten uppdatering på denna, då vi ÄNTLIGEN har fått beviljat uppehållstillstånd.

Skickade in ansökan: September 2022
Komplettering av uppgifter: September 2023
Inbjudan till intervju: Oktober 2023
Intervju: 17 januari 2024 (detta var första möjliga tid - vi försökte få ett tidigare datum vid flera tillfällen, men fanns inga lediga)
Begäran om att få ärendet avgjort: 18 januari 2024
Uppehållstillstånd beviljat: 7 februari 2024 - Nästan 17 månader tills beslut.

Mellan tiden jag skickade in ansökan, och när jag fick komplettera med lönespecifikationer och bostadsinformation så hade jag mailat migrationsverket 3 (!!!) gånger, och frågat ifall jag skulle skicka in dessa, då jag aldrig hade någon möjlighet att ladda upp/skicka in när vi ansökte. Fanns liksom inget fält eller fråga där jag skulle bifoga dessa på min del av ansökan. Men nepp, de svarade varje gång att allt går enligt processen och inget mer behövs i dagsläget. Så mitt tips här skulle vara att kontinuerligt skicka in lönespecifikationer och bostadsaviseringar varje månad till migrationsverket....

För övrigt så har vi varit tillsammans i ca 9 år, ej gifta, inga barn, och har bott tillsammans i nästan 4 år utomlands (dock inga bevis på att vi faktiskt bodde tillsammans...). Hon har besökt mig i Sverige ca 6 gånger, jag har besökt henne 3 gånger, samt har vi åkt på gemensam semester 3 gånger.

Ett rent jävla helvete är äntligen över. Lycka till allesammans.

Fyfan vilken pärs.. skönt att de är över för er, men jag hoppas inte de tar lika lång tid för oss..
Citera
2024-04-03, 23:22
  #5510
Medlem
hur lång tid tar det ungefär från tillståndsenheten till en handläggare? tumme och penfinger?
Citera
2024-04-08, 13:37
  #5511
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1vargen
hur lång tid tar det ungefär från tillståndsenheten till en handläggare? tumme och penfinger?

Verkar vara väldigt olika...
Jag och min flickvän är inne på månad 8 nu och fortfarande ingen handläggare utan ligger hos tillståndsenheten och väntar.
Citera
2024-04-15, 17:09
  #5512
Medlem
erektidiots avatar
Månad 10, haft intervju vid 8-månaders-strecket. Inte hört ett pip sen dess. Men vi har fortsatt skicka in lön & hyra, plus lite nya bilder, bara för att de inte ska komma och fråga om något när beslut egentligen är redo att tas.
Citera
2024-04-17, 22:22
  #5513
Medlem
erektidiots avatar
Positivt besked idag. Exakt 10 månader på dagen från ansökan. (2023-06-17)
Citera
2024-04-29, 07:34
  #5514
Medlem
Grattis!

Citat:
Ursprungligen postat av erektidiot
Positivt besked idag. Exakt 10 månader på dagen från ansökan. (2023-06-17)
Citera
2024-05-04, 12:15
  #5515
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erektidiot
Månad 10, haft intervju vid 8-månaders-strecket. Inte hört ett pip sen dess. Men vi har fortsatt skicka in lön & hyra, plus lite nya bilder, bara för att de inte ska komma och fråga om något när beslut egentligen är redo att tas.


Hur långt tid från intervju till beslut tog det för dig? Skicka du in blankett om att avgöra ärendet?
Citera
2024-05-04, 12:16
  #5516
Medlem
Hej allihopa

Hur långt tid tog det för er från intervju till beslut utan att skicka in (blanketten avgöra ärendet)
Citera
2024-05-04, 14:47
  #5517
Medlem
erektidiots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1vargen
Hej allihopa

Hur långt tid tog det för er från intervju till beslut utan att skicka in (blanketten avgöra ärendet)

Från ansökan:
6 månader till intervjuinbjudan
8 månader till intervju
9 månader, skickade in begäran att avgöra
10 månader till beviljad

Jag hade inte skickat in blanketten innan intervju, eftersom det leder till automatiskt avslag på begäran att avgöra, och MV då kan lägga dig i "den långa kön" så länge de vill.
Citera
2024-05-05, 20:31
  #5518
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erektidiot
Från ansökan:
6 månader till intervjuinbjudan
8 månader till intervju
9 månader, skickade in begäran att avgöra
10 månader till beviljad

Jag hade inte skickat in blanketten innan intervju, eftersom det leder till automatiskt avslag på begäran att avgöra, och MV då kan lägga dig i "den långa kön" så länge de vill.


Varför väntade du med att skicka blanketten?
Citera
2024-05-05, 22:36
  #5519
Medlem
erektidiots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1vargen
Varför väntade du med att skicka blanketten?

Ärligt? För att några vi kände fick sitt godkännande ungefär en vecka efter intervjun, och vi har liknande förutsättningar (lön, boende, tid tillsammans, bevis etc), så vi väntade oss samma behandling, så att stressa in blanketten kändes onödigt. Tji fick vi.
Citera
2024-05-23, 16:34
  #5520
Medlem
Vilka frågor ställer dem på intervju
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback