Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-12-27, 16:49
  #1
Medlem
netpests avatar
Hej alla!
Ni får ursäkta om jag postat denna fråga i fel kategori men jag skriver inte så ofta här.

Kan någon hjälpa mig att tolka hur mycket ljusstyrka nedan är översatt till lm/m?

Lamp Luminous Flux(lm): 4~5, 14~16

Tackar på förhand!!
Citera
2012-12-27, 22:29
  #2
Medlem
skunkjobbs avatar
Frågan är dubbelt felaktigt ställd kan man säga. Lumen är enheten för ljusflöde, alltså hur mycket synligt ljus som t ex en lampa ger ifrån sig. Lumen per meter blir lite knasigt, du kanske menade m²? Att dela ljusflödet på en yta är meningsfullt för hur intensivt ytan lyses upp, t ex att en och samma lampa lyser upp ett litet eller ett stort rum.

Fast du anger ju inte hur stor yta det är och då går det inte att svara på frågan. När du listat ut ytan så klarar du säkert själv att dela ett tal med ett annat
Citera
2012-12-27, 23:51
  #3
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Frågan är dubbelt felaktigt ställd kan man säga. Lumen är enheten för ljusflöde, alltså hur mycket synligt ljus som t ex en lampa ger ifrån sig. Lumen per meter blir lite knasigt, du kanske menade m²? Att dela ljusflödet på en yta är meningsfullt för hur intensivt ytan lyses upp, t ex att en och samma lampa lyser upp ett litet eller ett stort rum.

Fast du anger ju inte hur stor yta det är och då går det inte att svara på frågan. När du listat ut ytan så klarar du säkert själv att dela ett tal med ett annat
Som sagt, det går inte att svara på frågan. lm/m är odefinierbart, men menar du lm/m² så är det samma sak som enheten lux, men då du inte anger m² så är det omöjligt att svara på. Har du m²-talet så är matten enkel.
Citera
2012-12-31, 00:51
  #4
Medlem
netpests avatar
Hej
Tack för snabba svar!

Svårt och säga för jag vet inte riktigt själv hur jag ska läsa ut det.

När jag tittar på själva produktbeskrivningen så ser jag bara:

Light Source LED
Input Voltage(V) 12/24
Lamp Power 36
Lamp Luminous Flux(lm) 4~5,14~16 Jag vill ha 3-siffrigt här, dvs vad Lumen är.
CRI (Ra>) 85

Dålig beskrivning av produkt kanske?
Har nog inget m²-tal . Men säg att jag antar att ett rum är 6m², då delar jag 5lm/6=0,83 lm/m²?
Citera
2012-12-31, 01:21
  #5
Medlem
skunkjobbs avatar
Det är väl olika lampor eftersom ljusflödet skiljer sig så eller är det en dimningsbar LED?

Inget fel på produktbeskrivningen annars, de anger ju ljusflödet. Det var du som frågade efter lumen per meter men då säger vi att du menade per kvadratmeter va?

Troligen kan du inte bara dela ljusflödet på rummets golvyta. Beroende på ljusets spridningsvinkel (reflektor och ev. lampskärm) så kommer säkert mycket ljus att träffa tak och väggar också. Du måste dela med hela den belysta ytan och förstås kommer intensiteten att variera så det är inte jämnt fördelat över ytan.
Citera
2012-12-31, 01:30
  #6
Medlem
netpests avatar
Det är en dimningsbar LED.

Men för att få fram vad lm/m² blir så måste jag veta vad lumen är, samt belysningsarean?
Lumen anges inte av ovan uppgifter?
Citera
2012-12-31, 02:21
  #7
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av netpest
Det är en dimningsbar LED.

Men för att få fram vad lm/m² blir så måste jag veta vad lumen är, samt belysningsarean?
Lumen anges inte av ovan uppgifter?
Min tolkning just nu:

4-5 lm vid 12V input.
14-16 lm vid 24V input.

Vad är det för fesig ljuskälla?
Citera
2012-12-31, 13:44
  #8
Medlem
netpests avatar
@tempeZZt, menar du att 4-5 lm och 14-16 lm är för svagt för respektive V-input?
Citera
2012-12-31, 14:40
  #9
Medlem
gocatgos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av netpest
@tempeZZt, menar du att 4-5 lm och 14-16 lm är för svagt för respektive V-input?

Det är ingenting. En 20w lågenergilampa ger ca 1000 lumen, det motvarar en 100w glödtrådslampa.

Det där kan inte vara rätt spec. Ledlampor ger ca 70lm/w.
__________________
Senast redigerad av gocatgo 2012-12-31 kl. 14:42.
Citera
2012-12-31, 15:11
  #10
Medlem
skunkjobbs avatar
Det där "Lamp Power 36", ska det vara 36 W? I så fall måste den ge betydligt mer ljus än vad som anges. Kan du länka till lampspecen? Hur många lumen per volt (V) går ju inte att säga, en liten svag pyttediod kan ju ha samma drivspänning som en fetinglampa. Effekten i watt däremot är intressant och det borde vara "Lamp Power 36" fast det står ingen enhet efter.
Citera
2013-01-02, 22:06
  #11
Medlem
netpests avatar
Ska försöka ta reda på om det är Watt på Lamp power. Jag återkommer...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback