Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 9
  • 10
2013-04-17, 14:26
  #109
Medlem
Ubbe Cykelkedjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Restart
Lite efter men iaf:

Se så nu, lyft blicken.

Som alltid: Cui bono?

Kan det kanske vara läkemedelsindustin?

Kolla lite i lobbyist-registren.
Vem har kontakt med vilken lobbybyrå (kan oxo kallas regionkontor / juristbyrå , etc, etc) som jobbar på uppdrag av vem, som har vilka anställda?

Är detta FB eller nåt byta kakrecept-forum?
Att EUSSR är fullständigt genomkorrupt och kraftigt influerat av en ohyggligt uppblåst lobbyverksamhet har väl knappast gått många förbi. Att tobaksindustrin inte vill tappa sin starka position i försäljning av cancerpinnar är i det närmaste självklart. De har alltid varit duktiga på att veta exakt vilka individer man ske ge en resväska med sedlar, hela industrin är inte särskilt moralisk i sig om man säger som så.

Att EUSSR går så hårt åt mot snus medan man låter cancerpinneindustrin fortsätta som förut, bara man sätter lite varningstexter på paketen är rentutav skrattretande och ett öppet skådespel att man tar "krafttag" även mot cigarettindustrin. Inga kraftiga restriktioner i försäljning där inte, tvärtom ger man jordbruksstöd till sydeuropeiska bönder för att producera undermålig tobak som ändå knappt duger till annat än energiförbränning.

Vad väger mer, ett kilo sedlar eller ett kilo forskningsrapporter som påtalar cancerpinnarnas uppenbara folkhälsoproblem?

Huruvida läkemedelslobbyn tycker de tjänar mest pengar är lite svårare att spekulera i, där är sambandet inte lika fullt uppenbart, även om de säkert är intresserade av att öka sina andelar i dyra, konstlade nikotinprodukter. Snusets problem här är kanske att produkten inte är tillräckligt skadlig och gör människor lika sjuka som cigaretter, då hade snuset ironiskt nog förmodligen även fått läkemedelsindustrins stöd. Vore jag läkemedelslobbyist skulle jag också ställa mig på cancerpinnarnas sida som gör miljontals sjuka, det ger bra business för mina drogföreträdare.

Egentligen finns det inte så mycket intresse i att gräva i exakt hur denna fars gått till. Det blir som att gå in med pincett i en gigantisk gödselhög för att hitta tecken på avföring. Och skulle någon bli ertappad - vilket skedde - så ersätts den genomkorrupta marionetten av en ny marionett som har moralen på det rätta stället och sedan är det locket på.
__________________
Senast redigerad av Ubbe Cykelkedja 2013-04-17 kl. 14:41.
Citera
2013-06-12, 15:43
  #110
Medlem
Nu har Sveriges fusk-regering gett upp.. Har svinen ens försökt?

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/re...ud_8260454.svd

EUs politruker vinner mark, folket står som blinda höns och fattar inget. De syltryggade politikerna gömmer sig bakom en mur av trogna legoknektar.
Citera
2013-06-12, 17:39
  #111
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llol123
Nu har Sveriges fusk-regering gett upp.. Har svinen ens försökt?

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/re...ud_8260454.svd

EUs politruker vinner mark, folket står som blinda höns och fattar inget. De syltryggade politikerna gömmer sig bakom en mur av trogna legoknektar.

Ja det var då själva h*lvetet, nu diskuterar dom om Sverige får eller inte får bestämma över en produkt som endast får säljas i Sverige.

Snart är det enklare att köpa snus i thailand än i Sverige.... Otroligt.

Citat:
Syftet är att få stöd för att Sverige ska få bestämma själv över snuset, när exportförbudet verkar omöjligt att lyfta. Det är också ett mandat regeringen har från riksdagen – om Sverige inte får exportera ska EU inte lägga sig i smaktillsatser och annat i snus som säljs i Sverige.
Citera
2013-06-13, 14:21
  #112
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Ja det var då själva h*lvetet, nu diskuterar dom om Sverige får eller inte får bestämma över en produkt som endast får säljas i Sverige.
Det hade vart synd för tobaksindustrin om snuset inte förbjuds även i Sverige, dock öppnar det för egen tillverkning, ungefär som hembränt. Industrin har förmodligen satsat stora summor på ett förbud... så varför ska man inte tillverka eget och sälja, det är trots allt så EU fungerar, genom mygel å fusk blir någon rik.
Citera
2013-06-13, 15:39
  #113
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llol123
Det hade vart synd för tobaksindustrin om snuset inte förbjuds även i Sverige, dock öppnar det för egen tillverkning, ungefär som hembränt. Industrin har förmodligen satsat stora summor på ett förbud... så varför ska man inte tillverka eget och sälja, det är trots allt så EU fungerar, genom mygel å fusk blir någon rik.

Får inte Swedish match sälja så får inte du, eller menar du hemkört snus med egna tobaksplantor... Kan bli lite knepigt, enklare att bränna sprit själv i så fall...

Antar att jag fattar dig lite fel, hjärnan är inte helt i trim ännu.

Men min åsikt är att om det ska vara fritt (varor&tjänster) för allt inom EU så ska vi kunna använda och exportera snus.
Citera
2013-06-13, 23:36
  #114
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Får inte Swedish match sälja så får inte du, eller menar du hemkört snus med egna tobaksplantor... Kan bli lite knepigt, enklare att bränna sprit själv i så fall...

Antar att jag fattar dig lite fel, hjärnan är inte helt i trim ännu.

Men min åsikt är att om det ska vara fritt (varor&tjänster) för allt inom EU så ska vi kunna använda och exportera snus.
Jag blir själv i otakt av ren förbannelse när jag läser om EUs fasoner.. Det jag menade var att folk skulle göra eget snus och sälja svart, ungefär som med sprit. Mest för sakens skull.
Citera
2013-06-13, 23:46
  #115
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llol123
Jag blir själv i otakt av ren förbannelse när jag läser om EUs fasoner.. Det jag menade var att folk skulle göra eget snus och sälja svart, ungefär som med sprit. Mest för sakens skull.

Jo jag förstod nog det, men det är lättare att bränna hemma än att odla tobak - eller det var det jag menade.

Kan vi som levt i köld och helvete i århundraden inte ens få behålla snuset, för att nån tomte i EU tycker att det inte är OK?

Jag tycker dom ska börja med att förbjuda cigaretterna i så fall, passiv snusning har jag inte hört talas om men däremot passiv rökning.
Citera
2013-06-21, 16:56
  #116
Medlem
Zaedrewss avatar
Läste myss att snuset är "räddat". Tokerier som alltid med EU detta. Vågar inte ens gissa vad Sverige och våra idiotpolitiker har gett efter för att "rädda" kvar snuset. Så mycket sagt att om EU skulle komma på och förbjuda snuset så har ni ett uppror att hålla reda på. Inte direkt som vi måste vara kvar i detta idiotiska EU.
Citera
2013-06-21, 21:08
  #117
Medlem
Rooters avatar
Vad som är räddat är inte snuset i sig utan att det är OK att tillsätta dessa tillsatser som gör att folk får i sig mer nikotin snabbare samt vissa smaktillsatser.
Snuset skulle man enkelt kunna behålla men utan de tillsatser som för ut nikotinet fortare i blodet.

Nu är det så att det är enorma pengar och stora företag inblandat i detta och därför så blir det så komplicerat för våra små politiker att stå emot.

Varför skall vi ha tillsatser i snus som dessa om vi gör allt för en bättre folkhälsa i övrigt?

/Inbiten snusare
Citera
2013-06-22, 18:22
  #118
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rooter
Vad som är räddat är inte snuset i sig utan att det är OK att tillsätta dessa tillsatser som gör att folk får i sig mer nikotin snabbare samt vissa smaktillsatser.
Snuset skulle man enkelt kunna behålla men utan de tillsatser som för ut nikotinet fortare i blodet.

Nu är det så att det är enorma pengar och stora företag inblandat i detta och därför så blir det så komplicerat för våra små politiker att stå emot.

Varför skall vi ha tillsatser i snus som dessa om vi gör allt för en bättre folkhälsa i övrigt?

/Inbiten snusare
Struntprat, ett snus utan natriumkarbonat blir helt värdelöst.
Citera
2013-06-23, 12:56
  #119
Medlem
Rooters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Struntprat, ett snus utan natriumkarbonat blir helt värdelöst.

Det verkar som om du har rätt.
Antog att man inte tillsatte det i hempulat snus men detta görs tydligen även där.
Citera
  • 9
  • 10

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback