Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-08-28, 08:54
  #445
Medlem
Vad skulle skatten bli om man tog hem pengar från utlandet idag på över 2 mille?
Tror det var 67% med alla tillägg tidigare men det kanske är lite mindre nu om tex förmogenhetsskatt tagits bor etc. Eller finns det en annan tråd för den här frågan?
Citera
2023-09-22, 21:12
  #446
Medlem
Någon som vet om jag behöver skatta för pengar jag tjänar utomlands (utanför EU) om jag aldrig tar pengarna till Sverige?

Min tanke är att sälja piratkopior från en internetsida utomlands och sedan skicka till Sverige. Betalningarna av produkterna kommer att gå till mitt utländska konto. Själv bor jag i Sverige.
Citera
2023-09-23, 09:28
  #447
Medlem
Någon som har erfarenhet eller vet hur det funkar med att offshore banker fryser konton pga SAR? Dvs Suspicious Activity Report.

Tex om man för över pengar till ett neobank kort eller anonymt prepaid kort. Vilka belopp i transaktioner är sakrast att ligga under? Och hur regelbundna överföringar kan man göra (till samma kort) som mest för att fortfarande undvika att kontot fryst?
Citera
2023-11-26, 21:25
  #448
Medlem
Funkar det att flytta sina pengar offshore till en Anonym LLC i Nevis eller Wyoming/Delaware/New Mexico och göra överföringar precis som vanligt för privat bruk?

Jag har nämligen hört att det är ett bra alternativ
Citera
2023-11-26, 22:01
  #449
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blue2000
Funkar det att flytta sina pengar offshore till en Anonym LLC i Nevis eller Wyoming/Delaware/New Mexico och göra överföringar precis som vanligt för privat bruk?

Jag har nämligen hört att det är ett bra alternativ

Att skapa ett relativt anonymt LLC är inte det svåra. Det svåra är att hitta en bank som accepterar dig som kund, som inte är en skitbank (läs konkursmässig eller liknande) och/eller inte är utlåst från SWIFT-systemet eller valutor som USD, EUR, GBP eller någon annan större gångbar valuta. Om du däremot kör LLC + krypto och kan betala för det du ska göra i krypto, så har du ju en fungerande kombo.

Men... skulle jag leta någonstans så skulle jag kolla i Armenien, Azerbadjan, Turkiet eller i de trakterna.
Citera
2024-02-15, 02:32
  #450
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deelicious
Någon som vet om jag behöver skatta för pengar jag tjänar utomlands (utanför EU) om jag aldrig tar pengarna till Sverige?

Min tanke är att sälja piratkopior från en internetsida utomlands och sedan skicka till Sverige. Betalningarna av produkterna kommer att gå till mitt utländska konto. Själv bor jag i Sverige.

Då driver du bolaget från Sverige och därför är skyldig till att betala Svensk skatt.
Citera
2024-03-18, 17:03
  #451
Medlem
Om man bor i Sverige måste man alltid betala skatt i Sverige? Säg tex att man har en bank i Schweiz och man säljer crypto så som bitcoin som går in på det kontot. Måste man då betala skatt på det i Sverige (30%) eller är det skatten i Schweiz som gäller (som vad jag vet är 0%?)
Citera
2024-03-18, 18:18
  #452
Medlem
#LOUDmouth#s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dendarborta
Om man bor i Sverige måste man alltid betala skatt i Sverige? Säg tex att man har en bank i Schweiz och man säljer crypto så som bitcoin som går in på det kontot. Måste man då betala skatt på det i Sverige (30%) eller är det skatten i Schweiz som gäller (som vad jag vet är 0%?)

Ja, bor du i Sverige så är du skattskyldig här.

/#LOUDmouth#
Citera
2024-03-18, 22:17
  #453
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av #LOUDmouth#
Ja, bor du i Sverige så är du skattskyldig här.

/#LOUDmouth#

Jag misstänker också att så är fallet, men jag glömde skriva att jag gärna vill ha källor på det som skrivs då det annars kommer in folk som bara drar saker ur arslet utan att backa upp det med något (vilket är extremt vanligt på Flashback). Att gissa vilt eller anta saker kan jag också göra så det säger egentligen inte något.

När läser på andra ställen på nätet så verkar som kan vara skattefördelar med att ha offshore bankkonto, tex här: https://www.claudemachiha.blog/sv/po...onto-i-schweiz
Citera
2024-03-18, 22:35
  #454
Medlem
#LOUDmouth#s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dendarborta
Jag misstänker också att så är fallet, men jag glömde skriva att jag gärna vill ha källor på det som skrivs då det annars kommer in folk som bara drar saker ur arslet utan att backa upp det med något (vilket är extremt vanligt på Flashback). Att gissa vilt eller anta saker kan jag också göra så det säger egentligen inte något.

När läser på andra ställen på nätet så verkar som kan vara skattefördelar med att ha offshore bankkonto, tex här: https://www.claudemachiha.blog/sv/po...onto-i-schweiz

Första googleträffen på "skattskyldig Sverige" https://skatteverket.se/privat/skatt...328000206.html

Är det något annat du behöver hjälp med också, rövtork kanske? 😄

/#LOUDmouth#
Citera
2024-03-19, 09:10
  #455
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dendarborta
Jag misstänker också att så är fallet, men jag glömde skriva att jag gärna vill ha källor på det som skrivs då det annars kommer in folk som bara drar saker ur arslet utan att backa upp det med något (vilket är extremt vanligt på Flashback). Att gissa vilt eller anta saker kan jag också göra så det säger egentligen inte något.

När läser på andra ställen på nätet så verkar som kan vara skattefördelar med att ha offshore bankkonto, tex här: https://www.claudemachiha.blog/sv/po...onto-i-schweiz

Sedan införandet av "automatiskt informationsutbyte" så kan du inte "gömma" pengarna i Schweiz, eller i andra länder som har infört det.
https://www.swissbanking.ch/de/theme...tionsaustausch
Det som inte rapporteras är vad du äger, bara värdet den 31 december. Alltså ser inte skattemyndigheten vad du har sålt och köpt. Om du vill bryta mot lagen kan du ju förstås förtiga några vinstgivande affärer, men då bör du ju kunna förklara varför ditt saldo har ökat.

Den där bloggaren har en rad faktafel i sitt blogginlägg:
"Schweiziska banker erbjuder ofta attraktiva räntor på insättningar" - Schweiz har nog de lägsta räntorna i Europa, både inlåning och utlåning.

"Schweiz har ingen personlig inkomstskatt" - stämmer inte, och vad har det med offshore-konton azz göra?

"...utdelningar, kapitalvinster och räntor, kan vara undantagna från skatt i Schweiz" - stämmer inte för utdelningar och räntor. Där dras 35% direkt, för att undvika skattefusk. Sen får man tillbaka en del när man har deklarerat (där man bor).
__________________
Senast redigerad av zunezpratt 2024-03-19 kl. 09:15.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback