Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-06-01, 23:26
  #877
Medlem
anon42s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Men du tror ändå det var någon form av dröm eller hallucination ju, som du skrev, och inte verkligt.

Trauman gör konstiga saker med hjärnan. Det kan t.ex vara ett sätt för den att identifiera vad som händer genom att hitta olika perspektiv och projicera olika aspekter av en själv på andra baserat på vad den upplevde runt händelsen. Emotionellt hittade den mamma. Inte konstigt då jag tänkte mycket på henne. Fysiskt hittade den reflektioner ovanför mig. Ögon är också något som hjärnan fixerar vid och där har vi också spegelbilder som kan förklara varför jag såg ur andras ögon.
I efterhand ska den sortera och rationalisera allt detta samt skapa kontinuitet mellan liv och död och liv.
Citera
2024-06-01, 23:37
  #878
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av charlie80
Inte vad jag vet i alla fall. Jag har aldrig upplevt någonting jag skulle vilja beteckna som "övernaturligt". Jag är öppen för att övertygas om i princip allting om bevisen är övertygande, vilket det tyvärr inte är (än).

Det kanske kommer ske, det vet man aldrig! Det skrämmer livet ur en.
Citera
2024-06-02, 12:37
  #879
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jutt
Det kanske kommer ske, det vet man aldrig! Det skrämmer livet ur en.

Om du syftar på just enbart själva paralysen så är den rätt panikartad ja. haha Jag har upplevt det några gånger. Eller menar du en full ut-ur-kroppen-upplevelse? Jag har varit nära att lyckas med en men aldrig klarat själva separationen från kroppen. Kände det som att jag hade en kropp "inuti" min fysiska som jag gungade fram och tillbaka, riktigt skumt.
Citera
2024-06-02, 13:00
  #880
Medlem
Det här är inget som jag tror på egentligen, men ibland undrar man om den här verkligheten är avsiktligt skapad så att vi aldrig skall kunna få några säkra svar på dom viktiga existentiella frågorna. Vi har massa NDEs med en hel del ändå gemensamma inslag men ändå lika mycket som skiljer dom åt. Vi har ett fenomen som OBE, som ändå är lite märkligt utifrån att hjärnan skapar medvetandet. Och alltså många fall av påstått verifierade sådana, men när det sedan skall bevisas i strikt kontrollerade experiment så misslyckas det. Lägg där till frågan om medvetandet, det mesta tyder på att hjärnan producerar det men så finns ändå the hard problem trots allt. Och vad är egentligen materia och vad finns utanför vår upplevelse? Vänder man på det och intar idealist positionen så finns även ett antal problem med den, framförallt hur man kan bli medvetslös öht.

Vidare har vi massor av påstått paranormala upplevelser som aldrig låter sig bevisas vetenskapligt. Och du kan heller i dom flesta fall aldrig veta säkert om det du upplevde var något externt eller hallucination. Jag har som jag nämnt ändå själv upplevt några märkliga saker. Sedan det faktum att det är konstant svårt att vetenskapligt försöka få klarhet i verklighetens natur. Exempelvis evolutionsteorin, som dock är så gott som hundra men det finns ändå en del frågetecken här och var. Livets uppkomst, som är en oknäckt nöt fortfarande, ja listan kan göras ännu längre över vår gäckande situation. Som sagt, ibland blir man nästan en paranoid konspirationsteoretiker när man tänker på alla dessa mysterium, men bara nästan.
Citera
2024-06-02, 15:20
  #881
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Om du syftar på just enbart själva paralysen så är den rätt panikartad ja. haha Jag har upplevt det några gånger. Eller menar du en full ut-ur-kroppen-upplevelse? Jag har varit nära att lyckas med en men aldrig klarat själva separationen från kroppen. Kände det som att jag hade en kropp "inuti" min fysiska som jag gungade fram och tillbaka, riktigt skumt.

Jag har själv aldrig upplevt sömnparalyser, remote viewing, out of body experiences, visioner eller dylikt. Hört om flera vittnesmål bara, och har ingen anledning av att inte tro dem.

Youtubekanalen " dankless propagandist" har två youtubefilmer där han berättar om sina "out of body" experiences.

"A blind man in a strangers library" och " the three men in black", varav den senare är mer " demonic in nature"

Vad hände under din/dina sömnparalyser? Hade de ett samband/tema på något vis? Många verkar vara rätt demoniska/ "sinister in nature"
Citera
2024-06-02, 15:26
  #882
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Det här är inget som jag tror på egentligen, men ibland undrar man om den här verkligheten är avsiktligt skapad så att vi aldrig skall kunna få några säkra svar på dom viktiga existentiella frågorna. Vi har massa NDEs med en hel del ändå gemensamma inslag men ändå lika mycket som skiljer dom åt. Vi har ett fenomen som OBE, som ändå är lite märkligt utifrån att hjärnan skapar medvetandet. Och alltså många fall av påstått verifierade sådana, men när det sedan skall bevisas i strikt kontrollerade experiment så misslyckas det. Lägg där till frågan om medvetandet, det mesta tyder på att hjärnan producerar det men så finns ändå the hard problem trots allt. Och vad är egentligen materia och vad finns utanför vår upplevelse? Vänder man på det och intar idealist positionen så finns även ett antal problem med den, framförallt hur man kan bli medvetslös öht.

Vidare har vi massor av påstått paranormala upplevelser som aldrig låter sig bevisas vetenskapligt. Och du kan heller i dom flesta fall aldrig veta säkert om det du upplevde var något externt eller hallucination. Jag har som jag nämnt ändå själv upplevt några märkliga saker. Sedan det faktum att det är konstant svårt att vetenskapligt försöka få klarhet i verklighetens natur. Exempelvis evolutionsteorin, som dock är så gott som hundra men det finns ändå en del frågetecken här och var. Livets uppkomst, som är en oknäckt nöt fortfarande, ja listan kan göras ännu längre över vår gäckande situation. Som sagt, ibland blir man nästan en paranoid konspirationsteoretiker när man tänker på alla dessa mysterium, men bara nästan.

Du är inne i intressanta tankebanor helt klart. Våra sinnen kan helt enkelt inte greppa helheten och verkligheten som den verkligen är. De säger väl att vi enbart ser en ytterst liten del av ljusspektrat eller något i den stilen.
Citera
2024-06-02, 15:33
  #883
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jutt
Du är inne i intressanta tankebanor helt klart. Våra sinnen kan helt enkelt inte greppa helheten och verkligheten som den verkligen är. De säger väl att vi enbart ser en ytterst liten del av ljusspektrat eller något i den stilen.

Ja det är som vi är extremt intrasslade och inte har möjlighet att ta oss ur a never ending maze. haha
Citera
2024-06-02, 15:39
  #884
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jutt
Jag har själv aldrig upplevt sömnparalyser, remote viewing, out of body experiences, visioner eller dylikt. Hört om flera vittnesmål bara, och har ingen anledning av att inte tro dem.

Youtubekanalen " dankless propagandist" har två youtubefilmer där han berättar om sina "out of body" experiences.

"A blind man in a strangers library" och " the three men in black", varav den senare är mer " demonic in nature"

Vad hände under din/dina sömnparalyser? Hade de ett samband/tema på något vis? Många verkar vara rätt demoniska/ "sinister in nature"

Har kört det där med OBEs nu i flera år och har ledsnat lite. Särskilt när det aldrig dyker upp bevis. Men tack för tips, kan ju va för nån annan i tråden. Jag har upplevt en hel del så kallat paranormalt faktiskt ändå, men som jag ändå väljer att förklara på annat vis eftersom det saknas vetenskapliga bevis. Själva sömnparalyserna hade jag ett par som barn och ett par som vuxen. Det var det klassiska att inte kunna röra på kroppen när jag var liten. Dock så förekom dom som jag hade för några år sedan tillsammans med mardrömmar. Men det var inga sömnparalyser i strikt mening, jag vaknade vid ett tillfälle av att jag försökte skrika men fick bara till ett halvdant skrik för att kroppen inte riktigt kopplat än.
Citera
Igår, 16:13
  #885
Medlem
Det här hade jag missat. Detta är min gissning också, snarare än hallucination är NDEs en lucid dream:

https://www.nbcnews.com/id/wbna46760759

Jag tycker det som sagt är bra att dom här OBE-studierna med bilder pågår några år till så det blir helt uppenbart för alla rationellt sinnade att NDEs inte är något verkligt. Det är bara skadligt på sikt att framhärda annat, som en del NDE-forskare envisas med. Det ger bara människor falskt hopp.
Citera
Igår, 17:37
  #886
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Det här hade jag missat. Detta är min gissning också, snarare än hallucination är NDEs en lucid dream:

https://www.nbcnews.com/id/wbna46760759

Jag tycker det som sagt är bra att dom här OBE-studierna med bilder pågår några år till så det blir helt uppenbart för alla rationellt sinnade att NDEs inte är något verkligt. Det är bara skadligt på sikt att framhärda annat, som en del NDE-forskare envisas med. Det ger bara människor falskt hopp.

Och så det här vanliga argumentet att drömmar minns man inte länge medan NDEs minns man hela livet och det får påverkan på hur man lever sitt liv. Ja har du en speciell slags dröm i samband med att du är kliniskt död, tro fan att du minns den efteråt. Det är ju liksom inget man råkar ut för dagligdags. Dessutom har Greysons forskning visat att rapporterade NDEs är vanligare förekommande från dom som vanligtvis drömmer ofta och minns sina drömmar. Fan, jag börjar tappa tålamodet med det här tramset nu, att hoppas på detta gör dig bara jävligt besviken och förbannad. Desperat som man var så ville man så gärna tro på det här.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback