Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2011-10-08, 20:09
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.Persson
Skit här i Umeå med! Gubben på telia sa att det var kraftigt överbelastat. Han sa till mig att skaffa 4G om jag hade möjlighet. Då det kanppt används!

Funkar ju för datorn! Kan bli svårt om din mobiltelefon inte stödjer det.
Citera
2011-10-08, 20:49
  #38
Medlem
1TBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av icx
De senaste veckorna har 3G nätet i Uppsala (& Sthlm delvis) till och från varit fullkomligt oanvändbart. Folk kommer inte fram (men ibland får man ett meddelande "xxxx har ringt men lämnade inget meddelande") och det går heller inte att ringa ut, det är bara tyst och den kopplar aldrig upp. Först trodde jag att det var min lur som började kasta in handduken, men sen kollade runt och vet i alla fall 2-3 pers som har exakt samma problem, varav en exakt samtidigt som jag på samma plats trots att vi inte ens har samma operatör (Telia & Tele2).

Så min fråga är, vad fan är det för fel på mobilnätet? Är det fler som märkt samma sak?

3G och 4G-nätets-användare ökar otroligt snabbt. 3G och 4G-nätet växer otroligt långsamt. Nätet lider av en sjuhelsickes överbelastning och kommer troligtvis att kollapsa om inget görs.

mvh
Citera
2011-10-08, 23:58
  #39
Medlem
Mr-Emiros avatar
Wordfeud kan knappast vara problemet.. det är mycket lite mängd data som överförs och borde inte påverka 3G nätet såpass mycket.
Citera
2011-10-09, 00:25
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnSmutskalle
Jag använder 3G i Stockholms-området varje dag och aldrig märks något av det som beskrivs här.

Det där är i sånt fall antingen total ignorans eller en jäkla röta, har extrema problem med att få igång 3g'n på bussen då jag kör wifi, som jag når ifrån busshållplatsen, så den av aktiveras inte förr än att jag sitter på bussen, vilket innebär att det sitter ca 20 pers på bussen och vägrar låta mig få en plats i 3g nätet vilket innebär att jag missar att läsa flashback på den 20 minuter långa bussturen jag har varje morgon

Värt att nämna är att jag aldrig hade dålig uppkoppling tills för ca 4-5 veckor sedan, ungefär då wordfeud blev stort.

Känns som att stå på Råsunda varje gång jag sitter på bussen, så dåligt är det XD
Citera
2011-10-09, 01:24
  #41
Medlem
biggnifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Bong
Har inte personligen märkt av något problem med bandbredden men vet att varje basstation i 3G nätet har 1 Gigabit i dedikerad bandbredd, det borde räcka tycker man, med 1000 personer på en enskild station så blir det 1 Mbit/s för varje telefon.

Mitt inne i city där är mycket kontor kan det tänkas bli problem lokalt på en del ställen om det finns 5-10 tusen telefoner i området.
Må vara 1Gbit fiber dragit till masten men sändarens kapacitet är på mycket mindre, skulle jag tro.
Mycket overhead osv på radio, så om 100 personer är uppkopplade mot samma sändare som kanske har 32Mbit eller vad det nu kan vara, och vill ta emot data, så får varje 320Kbps, minus overhead så det kanske slutar på att man har runt 150Kbps var i nerlänk för praktisk användning.
Obs, bara tankar från mig, har dålig koll 3G tekniken och mobilnät osv...


Det man gjort i Japan och andra tätbefolkade ställen är att sätta upp WiFi accesspunkter inne i städerna i köpcenter osv, som användarna får roama mellan, för att avlasta mobilnätet. Och deras mobilnät är långt mer utbyggt och snabbare än det vi har i Sverige.
Fortsätter utvecklingen i Sverige i städerna blir det kanske likadant här.
Citera
2011-10-09, 01:40
  #42
Medlem
Ni som kanske har problem med att ringa när det är strul med 3G täckningen bör stänga av 3G, så den kör på gsm istället.
Citera
2011-10-09, 13:27
  #43
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av brunklet
Ni som kanske har problem med att ringa när det är strul med 3G täckningen bör stänga av 3G, så den kör på gsm istället.

Så är det ju, men det är inte det man betalar för, dessutom så kan vi inte kräva av alla användare att dom ska vet hur man gör det, dom flesta telefoner är väl dessutom inställda på "Dualmode" automatiskt.

Men det visar ju bara på vad jag säger, om 5 år säger vi "slå över till 3G"...pengarna idag finns ju bara i det "nya", man måste växa, och om 5 år kommer man kunna betala för "prioriterade" platser i näten, om man vill vara säker på att kunna använda sin mobil, och näten kommer fortfarande inte byggas ut, eftersom det inte finns pengar i det, mobilerna idag kostar 1/5 av vad dom gjorde bara för något år sedan, och på en intelligent kund (och som kunder blir vi faktiskt intelligentare) så kanske man drar in 200kr per månad, det räcker inte.

Ni tror väl inte att alla autouppdaterande program på mobilen, och det ständiga jagandet av versionsnummer är en slump.

Sen vill jag påstå att dagens antennlösa design på mobiler är kontraproduktiv. Jag vet att det finns en antenn, men den håller man ju jämt för, prövar man hålla mobilen på ett annat sätt märker man det. Pratar man med handsfree är det inga problem. Men alltid när man surfar.

(men som sagt, vi får ju skylla oss själva, eftersom vi aldrig vill betala för "någonannan" så är det såklart aldrig någon annan som vill betala mer än absolut nödvändigt för oss)
Citera
2011-10-09, 19:08
  #44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carina.svendsen
Så är det ju, men det är inte det man betalar för, dessutom så kan vi inte kräva av alla användare att dom ska vet hur man gör det, dom flesta telefoner är väl dessutom inställda på "Dualmode" automatiskt.

Men det visar ju bara på vad jag säger, om 5 år säger vi "slå över till 3G"...pengarna idag finns ju bara i det "nya", man måste växa, och om 5 år kommer man kunna betala för "prioriterade" platser i näten, om man vill vara säker på att kunna använda sin mobil, och näten kommer fortfarande inte byggas ut, eftersom det inte finns pengar i det, mobilerna idag kostar 1/5 av vad dom gjorde bara för något år sedan, och på en intelligent kund (och som kunder blir vi faktiskt intelligentare) så kanske man drar in 200kr per månad, det räcker inte.

Ni tror väl inte att alla autouppdaterande program på mobilen, och det ständiga jagandet av versionsnummer är en slump.

Sen vill jag påstå att dagens antennlösa design på mobiler är kontraproduktiv. Jag vet att det finns en antenn, men den håller man ju jämt för, prövar man hålla mobilen på ett annat sätt märker man det. Pratar man med handsfree är det inga problem. Men alltid när man surfar.

(men som sagt, vi får ju skylla oss själva, eftersom vi aldrig vill betala för "någonannan" så är det såklart aldrig någon annan som vill betala mer än absolut nödvändigt för oss)

Det blir ju inte bättre med LTE då man behöver ha ännu fler master från att få en bra täckning och för att man ska sprida ut användarna. LTE nätet skulle jag vilja beskriva som tusentals med Hotspots. För att man skall kunna erbjuda en högre hastighet för kunden måste man hela tiden ha fler master. Då användarna ökar konstant i takt med kravet på höghastighet. Det vi ser nu är att man inte hinner bygga ut nätet i samma takt som användandet. En del operatör borde börja överväga att sluta sälja 3G modem kanske och endast erbjuda 4G. Då majoriteten som använder 3G är mobiltelefon användarna. Men hur som haver så måste man utveckla ett nät som klarar av många användare inom ett och samma område. Vid större evenemang är det ju vanligt att man inte kan ringa för att alla håller på att ringa. 4G nätet måste därför byggas ut ordentligt framförallt i stor städerna och därefter också på landsbygden. Finns ju en anledning till att man börjar i storstäderna att bygga 4G. Fler kunder.

Antennen må vara dålig i många fall men det är ganska orelevant i det här fallet. För att komma upp i höga hastigheter så har man problem med räckvidd så enkelt är det. Det du säger om att bygga nät är dyrt det stämmer ju med UMTS nätet. LTE nätet är billigare att bygga upp och underhålla.
Jag tror att PTS måste gå in och begränsa antalet kunder hos operatörerna då det börjar bli överbelastade. Alternativt beslut från riksdagen. För ärligt talat kan inte bolaget leverare kunden den produkten kunden betalar för så är inte detta lurendrejeri? Precis som när operatörerna erbjöd "bredbandshastigheter upp till" detta var dom ju tvungna att ta bort då dom inte kunde erbjuda dessa hastigheter någon gång.
Citera
2011-10-10, 12:04
  #45
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Olovsamuelson
Det blir ju inte bättre med LTE då man behöver ha ännu fler master från att få en bra täckning och för att man ska sprida ut användarna. LTE nätet skulle jag vilja beskriva som tusentals med Hotspots. För att man skall kunna erbjuda en högre hastighet för kunden måste man hela tiden ha fler master. Då användarna ökar konstant i takt med kravet på höghastighet. Det vi ser nu är att man inte hinner bygga ut nätet i samma takt som användandet. En del operatör borde börja överväga att sluta sälja 3G modem kanske och endast erbjuda 4G. Då majoriteten som använder 3G är mobiltelefon användarna. Men hur som haver så måste man utveckla ett nät som klarar av många användare inom ett och samma område. Vid större evenemang är det ju vanligt att man inte kan ringa för att alla håller på att ringa. 4G nätet måste därför byggas ut ordentligt framförallt i stor städerna och därefter också på landsbygden. Finns ju en anledning till att man börjar i storstäderna att bygga 4G. Fler kunder.

Antennen må vara dålig i många fall men det är ganska orelevant i det här fallet. För att komma upp i höga hastigheter så har man problem med räckvidd så enkelt är det. Det du säger om att bygga nät är dyrt det stämmer ju med UMTS nätet. LTE nätet är billigare att bygga upp och underhålla.
Jag tror att PTS måste gå in och begränsa antalet kunder hos operatörerna då det börjar bli överbelastade. Alternativt beslut från riksdagen. För ärligt talat kan inte bolaget leverare kunden den produkten kunden betalar för så är inte detta lurendrejeri? Precis som när operatörerna erbjöd "bredbandshastigheter upp till" detta var dom ju tvungna att ta bort då dom inte kunde erbjuda dessa hastigheter någon gång.

Men alltså, 3G fungerar ju på samma sätt, 3G är ju också tusentals hotspots (om man nu vill beskriva det så)

Att sluta sälja 3G...ja...alltså, det löser ju inget, dom översäljer kapaciteten i 4G också, och om du får en ökad kundtillströmning där, så uppstår samma problem där ganska snabbt.
4G är ju inte billigare att bygga idag, dom är billigare att bygga än 3G var vid motsvarande "marknadstidpunkt", eftersom teknikutvecklingen går framåt, lönerna går ner, och man har vissa fördelar av att tillstånd för master osv. redan finns, men det är inte billigare att bygga 4G idag, än 3G idag.

Varför skulle antennen vara irrelevant? Det är ju (bl.a) den som avgör räckvidden.

Sen att PTS skulle gå in och begränsa antalet kunder...hur ska vi göra det? Ska den som köper en telefon begära tillstånd?
Nu har vi ju redan skapat problemet, men lösningen hade ju varit att vi betalade så mycket att operatörerna kunde bygga ut näten i motsvarande takt, eller att operatörerna tog av sina vinster och levererade den tjänst dom sålt till kunden.
Citera
2011-10-13, 05:31
  #46
Avstängd
Sen blir ju reklam ett enormt problem i mobilnätet, dels eftersom kapaciteten är begränsad, men också eftersom det inte går att stoppa på samma sätt, så där reklamen verkligen skulle behöva stoppas, så "går" det inte (jag vet att det går, men inse att 99% av användarna inte Jailbreakar eller rootar sin telefon)

En nyhet som kanske är 100kB relevant information, laddar en sida på 1.5MB. Eftersom det här i vissa lägen faktiskt slår ut mobilnätet (så att man inte kan ringa) så borde ju PTS titta på en sådan sak, men det går ju inte på den fria marknaden.

Sen är det ju det, igen, Wordfeud skickar en sån löjligt liten mängd data, så det kan aldrig få den effekten, en annan sak som onekligen måste påverka (även om också det kanske är marginellt, jag vet inte, vart kom den här Wordfeud uppgiften ifrån t.ex?) är ju att det pågår en ständig övervakning av näten. Om det förutom att skicka en hemsida till mig, också ska skickas uppgifter om att jag besöker den sidan till någon annan, myndighet eller företag, så belastar det såklart nätet.
Citera
2011-10-13, 11:33
  #47
Medlem
Vad har du för telefon? I många modeller (speciellt Ericsson modeller) så försöker telefonen alltid hitta det bästa nätverket för telefoni snarare än data transfer. Då kan det hoppa från 3G till 2G, lite fram och tillbaka, och så fort du skall köra data transfer igen så måste det hitta 3G nätet igen. iPhones söker alltid till 3G så kan ibland ha sämre telefoni men alltid bra data transfer.

Kan absolut inget om detta men reitererar något jag hörde över en öl från en Ericsson anställd i ett U-land
Citera
2012-07-29, 21:00
  #48
Medlem
Bratagurras avatar
Byt till 2G-nätet istället! Fungerar prima till 110% för att ringa, sms:a och kanske aftonbladet/skicka email.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback