Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-10-01, 12:08
  #145
Medlem
perezhiltohs avatar
Mycket inspirerande.
Citera
2011-10-01, 18:05
  #146
Medlem
Screamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fujian
Tjena

Jag uppdaterade mitt "res-cv" precis. Kanske tycker någon att bilderna är intressanta och inspirerar!

http://www.lostcyclist.com/cv/

Tack!

/L

Fick just en ny idol

- Hur fick du modet att genomföra en sådan resa?
- Var det inte jobbigt att bryta från alla du kände hemma? (Antar att syftet delvis var att komma iväg, i och för sig)
- Reste du mestadels själv?
- Blev du aldrig rädd, tänker mig när du var i t.ex. Iran, Bolivia, osv. Dessa länder är väl helt galna? Sätter randomfolk i fängelse osv..
- Vad kostade en resa igenomsnitt, t.ex. den ner till Kapstaden? Innan du åkte till Argentina.

Mycket inspirerande! Drömmer om att göra ngt liknande. Mycket bra bilder! ^^,
Citera
2011-10-01, 22:26
  #147
Medlem
Tack för alla uppskattande ord! Blir nästan lite rörd, haha!

Några snabba svar:

Citat:
ts: man bör helst undvika Etiopien alltså? Skriv gärna nåra rader om resan genom landet när du har tid

Allt finns på min blogg. Läs under http://www.lostcyclist.com/resor/trans-africa/

edit: NEJ! Etiopien är ett av världens mest sevärda länder! Många cyklister, som jag har problem - det är sant. Backpackers råkar inte ut för samma saker... Åk!

Citat:
Blev du aldrig rädd, tänker mig när du var i t.ex. Iran, Bolivia, osv. Dessa länder är väl helt galna? Sätter randomfolk i fängelse osv..

Iran är ett av världen absolut säkraste länder att resa i. Ta inte bilder på ngt militärt och håll dig undan gränsen till Afganistan/Pakistan. Och klä dig korrekt. Sen 100% supervänligt.

Bolivia är väl kanske lite "farligt" i storstäderna om man räknar stöld, ficktjuveri osv som farligt. Landsbygden är som vanligt säkrare.

Jag brukar inte bli rädd, nej. Några jobbiga stunder var i Syrien när jag fick stå på knä med kalasnjikovs mot huvudet. Jag hade cyklat fel och hamnat i ett militärområde...

Ena gångerna jag varit nervös för djurattacker är precis norr om Hwange nationalpark i Zimbabwe samt i Katavi Nationalpark i Tanzania. Delade känslor det där med att cykla genom afrikanska nationalparker.

Citat:
Hur mätte ni berget?

2 stycken GPS:er.

Citat:
Hur vet du att du/ni var först upp på de där bergstopparna?

Jag kan svara mer utförligt när jag har tid. Men kortfattat: Det finns inte dokumenterat andra klättringar. Topparna är inga klassiska trofeér och lockar därför få klättrare. Det fanns inget monument på toppen. (som de flesta brukar lämna efter sig.). En av världens mest kunniga personer på området sa att det var oklättrade. Man får inget tillstånd att klättra dem och få vill göra det olagligt. (som vi gjorde). osv





__________________
Senast redigerad av fujian 2011-10-01 kl. 22:31.
Citera
2011-10-04, 19:09
  #148
Medlem
Tack för svaret. Skildringen av resan genom Etiopien stämmer till stora delar med vad Anna upplevde häromåret..det kanske du redan läst iofs http://adielsson.se/blogg/?cat=11
Citera
2011-10-10, 14:53
  #149
Medlem
Har du tjänat pengar på dina resor? haft sponsorer eller tagit bilder och sålt till tidningar osv?
Citera
2011-10-10, 15:34
  #150
Medlem
Otroligt inspirerande historia vilket liv du har levt.

Kul att se att du har modet att bara dra och inte räds att leva hårt, det tror jag många behöver idag.

Det jag undrar mest är hur du kunnat försörja dig och finansiera ditt resande?

Själv tycker jag det är det bästa som finns att resa men det är drygt att behöva komma hem igen och "börja om" igen, hitta jobb, spara osv innan man drar igen.

Men du kanske har en schysst chef? sponsorer? rik som ett troll redan?

I vilket fall som helst, strongt rest
Citera
2011-10-11, 23:22
  #151
Medlem
starfaces avatar
Kan du berätta lite mer om hur ekonomin ser ut på dina resor? vad har du för beräknad dagsbudget, använder du kort eller tar ut pengar i bankomat?

hur mycket gjorde du av med ungefär på första afrikaresan?

tack för intressant läsning
Citera
2011-10-12, 08:51
  #152
Medlem
Tack för att du delade med dig. Inspirerande!
Kom att tänka på Göran Kropps cykel äventyr till Himalaya.
Citera
2011-10-17, 02:47
  #153
Medlem
Citat:
Är på väg till jobbet nu så jag är lite stressad men jag tänkte bara fråga, hur förberedde du dig inför den här resan, alltså penga mässigt och hur många mil cyklade du om dagen innan du tordes ge dig iväg?
Hur kom du på idèn att cykla till Kina?

Jag cykeltränade inget. Men jag har alltid varit aktiv i olika idrotter...

Idén kom jag på... Hm, jag vet inte hur jag ska svara. Hur kom du på idén att köpa den mobil du just nu har? Eller hur kom du på idén att lyssna på just den artisten du har i bakgrunden? Jag ville cykla dit helt enkelt. Men andra cyklister jag träffat och gjort mig taggad!

Citat:
Hur agerade du vid punktering mitt ute i Etiopien eller dylikt?

Jag bytte slang och sen lagade jag den gamla vid tillfälle. Troligen inne i tältet/hotellet på kvällen.

Citat:
Vilket underbart upplevelserikt liv du lever! Hur väl planerar du resorna innan du åker? Exakt rutt, slutdestination eller bara ett generellt väderstreck?

Slutdestination. Men den kan ändras efter hand.

Citat:
är människan snäll?

Ja!

Citat:
Sadel Broks b17 varför denna sadel?

Den är legendarisk och jag ville prova den. Jag fick den gratis - hade aldrig köpt den då den är för dyr.

Citat:
Vad hade du för cykel? Blev de inte väldigt ensamt vissa stunder? Hur faan kunde du cykla i bergspasset på väg till Turkiet?

Min utrustning kan du hitta på min hemsida. Ibland, men mycket sällan har jag känt ensamhet. Det var oftare jag kände ensamhet när jag backpackade. Då tittade jag mest på - nu är jag en del av verkligheten.

Ang Turkiet så kände jag att jag inte hade något val.

Citat:
Var du tvungen att muta dig för att komma vidare vid något tillfälle?

Svår fråga. Vid några tillfällen har jag varit osäker på om det jag betalat har varit en fejkavgift eller om den var riktig. När jag varit säker på att det handlat om mutor har jag aldrig betalat. På gränsen mellan Senegal och Gambia ville de ha betalt vid gränsen, inne på kontoret. Jag hade redan fått stämpeln i passet och när de ville ha pengar så tog jag mitt pass och sa att jag skulle hämta pengarna ute vid cykeln. Väl ute tog jag hojen och cyklade iväg. De hade ingen bil och kunde inte följa efter och jag hade ju redan fått tillbaka pass och stämpel. En annan gång blev jag arresterad i Sierra Leone - för olaga vapeninnehav (min machete). Jag vägrade dock betala och polisen pekade på cellen där jag skulle få sitta - jag fortsatte vägra. Till slut fick jag gå. Detta kan ni läsa om här: http://www.lostcyclist.com/2010/01/1...el-1/#more-722

Citat:
Prövade du någon inhemsk ritual?

Nej... men det vore rätt häftigt. Troligtvis skulle jag ge upp ganska snart.. :-)

Citat:
Hur var det med internet och uppladdning av bilder i dessa länder?

Bra, utanför vissa delar av Afrika.

Citat:
När och var kände du dig mest hotad?

Tror aldrig jag känt mig hotad. En kille försökte råna mig i Ecuador, men jag klarade mig genom att ge honom en smäll. Hade han varit beväpnad hade jag aldrig gjort så...

Citat:
Hur sköter du det med jobb mellan resorna? Säger du upp dig och skaffar nytt jobb när du kommer tillbaka till Sverige eller har du ett jobb du kan återkomma till varje gång?

Jag jobbar mest bara på sommaren numera - och då är det alltid lätt att få jobb. Ibland hjälper kompisar mig med att skaffa nytt jobb - de vet hur jag lever och vill väl hjälpa till.

Citat:
Hur många bilder har du egentligen från alla dina länder? Lite svårt att tro att det bara skulle vara 48 som är av kvalitén att spara, eller att du ens tog 48 bilder.

Det finns ca 1200 bilder och långa storys på min hemsida.

Citat:
Varför kör inte TS med navväxel, typ SRAM, Rohloff eller Sachs? Är de inte betydligt driftsäkrare och mindre servicekrävande än utanpåliggande växlar?

Nej. De är bra tills de går sönder. Sen är de sämre. Betydligt sämre. Keep it basic.

Citat:
Kommer du fortsätta?

Troligtvis på ett eller annat sätt i resten av mitt liv. Eller tills jag hellre vill göra något annat. Jag kommer under inga omständigheter falla för samhällets tryck om hur man ska leva sitt liv. JAG bestämmer hur jag ska leva mitt liv. Mycket enkelt.

Citat:
Vilka är de absoluta platserna man då måste besöka?

Besök de platser som lockar dig i fråga om natur, folkslag, religion etc. En extremt berest person sa att om man ska besöka fem länder i livet så är det: Indien, Etiopien, Brasilien, USA och Mali. (Tror det var de fem).

Citat:
Däremot undrar jag om du inte var rädd för vilda djur? Du verkar ju ha övernattat på väldigt avlägsna platser med rikt djurliv. Aldrig någon fara?

Två gånger har jag varit nervös för lejon: Katavi NP i Tanzania och Hwange NP i Zimbabwe. Hundar är helt klart värst. Betydligt farligare än vargar, björnar och kattdjur. Babianer kan vara luriga också.

Citat:
När har du planerat nästa resa?

Jag bor hos vänner i Idaho just nu - sikar att flyga hem ifrån Panama i maj 2012. Sen sticker jag nog till Afrika igen 2012-2013. I mitt huvud har jag redan döpt den resan till "Into Africas Broken Heart". :-)

Citat:
Något ställe du ångrar att du inte åkte till, samt något ställe du ångrar att du åkte till?

Nej. Man lär sig något av allt.

Citat:
Vad har du lärt dig från dina resor?

Allt jag lärt mig sen jag slutade skolan har jag lärt mig av resande. Mer konkret: Världen är vänlig och säker.

Citat:
TS, hur var det att resa runt i Afrika? Var du rädd, som alla andra är för Afrika, eller var rädslan överdriven?

Rädslan är oerhört överdriven.

Citat:
Bemötte de dig väl trots att du var vit?

De bemötte mig bättre för att jag var vit. Tyvärr. Jag är bara en människa precis som dem.

Citat:
För mig verkar det som att du jobbade i din pappas företag (som är typ mulimiljonär )

Min pappa är bonde. Han har dock lärt mig att inte vara rädd för djur. Kanske det värdefullaste någon någonsin har lärt mig.

Citat:
Kollade igenom bilderna lite snabbt. Du har inte varit i Nicaragua ännu? Hör av dig om du har vägarna förbi så kan jag byta husrum mot lite sköna historier!

Hemskt gärna! Menbar du allvar: hör gärna av dig genom min hemsida. Kommer vara där om några månader.

Citat:
Vad grundade sig idén på? hur hittade du motivationen till det hela?

Backpacking blev tråkigt. Motivationen har jag hittat genom andra cyklister.

Citat:
men någon gång måste du väl ha varit rädd för något?

Trafik. Att fastna på en trafikerad väg när mörkret faller och jag inte hittar någonstans att stanna. Men skulle ngt sådant hända är det ju jag som planerat fel... Men farligt skulle det mycket väl kunna vara. (Inget lyse på cykeln)

Citat:
Tack för att du finns Lars. Sen får man hoppas att du flyttar hem och går till avel någon gång så att fler generationer kan komma ;-)

Det är nästan så jag blir nyfiken på vem du är. :-)

Citat:
Hur fick du modet att genomföra en sådan resa?
Jag kallar mig inte för en äventyrare, men någon har sagt att "äventyrare är för fega för att leva ett normalt liv". Till en viss del stämmer det på mig.

Citat:
Har du tjänat pengar på dina resor?

Nej. Men jag har några få sponsorer numera! Och ibland kommer det ett par hundringar genom: http://www.lostcyclist.com/donation/

Citat:
sålt till tidningar

Nej, inte sålt, men jag har blivit intervjuad ibland: http://www.lostcyclist.com/press/

Citat:
Det jag undrar mest är hur du kunnat försörja dig och finansiera ditt resande?

Ok. Förra sommaren jobbade jag i fem månader tror jag. Natt. Ungefär hade jag ut 16000 i månaden. Efter hyra var det 12 000 kvar. Efter mat och öl och annat var det kvar ca 8000. Kläder hade jag tillräckligt sen förra omgången på hemmaplan. Jag har ingen bil. Och jag fick en telefon av en kompis. Utrustningen fick jag spons på. Så 8 000 x 5 månader = 40 000. Det klarar jag mig på i 10 månader på resande fot med tanke på att jag ibland får en donation.... Kan jag kan du!
__________________
Senast redigerad av fujian 2011-10-17 kl. 02:57. Anledning: stavfel
Citera
2012-12-29, 00:02
  #154
Medlem
Jag nådde till sist Panama. Kom dit i mitten på maj efter att ha cyklat 12 000 kilometer från Kanada. Sen dess har jag varit hemma och jobbat. Resan fortsätter nu på nyår då jag drar till Chile. Här är planen för 2013: http://www.lostcyclist.com/2012/12/27/sky-high-intro/

Och mitt CV som tråden egentligen handlar om:http://www.lostcyclist.com/cv/

Mvh
Citera
2012-12-29, 00:33
  #155
Medlem
Busstations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fujian
Jag nådde till sist Panama. Kom dit i mitten på maj efter att ha cyklat 12 000 kilometer från Kanada. Sen dess har jag varit hemma och jobbat. Resan fortsätter nu på nyår då jag drar till Chile. Här är planen för 2013: http://www.lostcyclist.com/2012/12/27/sky-high-intro/

Och mitt CV som tråden egentligen handlar om:http://www.lostcyclist.com/cv/

Mvh

Grymt! Håll oss väl uppdaterade!
Citera
2012-12-29, 00:37
  #156
Medlem
LikeAGloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fujian
Jag nådde till sist Panama. Kom dit i mitten på maj efter att ha cyklat 12 000 kilometer från Kanada. Sen dess har jag varit hemma och jobbat. Resan fortsätter nu på nyår då jag drar till Chile. Här är planen för 2013: http://www.lostcyclist.com/2012/12/27/sky-high-intro/

Och mitt CV som tråden egentligen handlar om:http://www.lostcyclist.com/cv/

Mvh

De flesta inlägg i din resa The American Way fungerar inte, eller är det bara för mig? Vore grymt roligt att läsa då jag själv gör sträckan med början på måndag
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f1669691

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback