Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-12-18, 12:14
  #1177
Medlem
Åtalade för mordplaner på Vilks är ungdomsledare vid moské

Citat:
Säkerhetspolisen och åklagaren tycks ha velat tona ner kopplingarna mellan dem som står åtalade för mordplanerna på Lars Vilks och Bellevuemoskén i Göteborg.
---
Men förundersökningsprotokollet visar att de åtalade är aktiva i ungdomsarbetet vid moskén, i föreningen Mångkulturella Ungdoms Center (MKUC). En av de åtalade är föreningens ordförande.
---
Mångkulturella Ungdoms Center är en förening som bildades 2004, och har sitt säte i skuggan av SKFs gamla industrilokaler på Stallmästargatan 5 i Gamlestaden i Göteborg. Föreningen delar därmed adress med Islamiska Sunnicentret, det vill säga Bellevue Masjid - Bellevuemoskén. Namnet till trots är föreningen i huvudsak somalisk och islamisk. MKUC bedriver föreläsningar, kulturverksamhet, teologisk utbildning, idrott och läxhjälpsverksamhet. Varje vecka håller man fredagsföreläsning, och på affischerna anges att dessa äger rum i Bellevuemoskén. Och lika lite som MKUC är någon från Islamiska sunnicentret oberoende organisation är man fristående från mer etablerade grenar av svensk islam – tvärtom är föreningen medlem i Sveriges Unga Muslimer samt medlem i det islamiska studieförbundet Ibn Rushd, och har vidare erhållit bidrag från statliga Allmänna Arvsfonden (211.000 kronor år 2009) och Göteborgs stad (blygsamma 3.000 kronor 2010). Föreningen säger sig ha cirka 300 medlemmar.

Datorer proppade med jihadistpropaganda:

Citat:
Annat är det med föreningsordförandens hemdator. I förundersökningsprotokollet finns ett åtta sidor långt PM med de filmer, filer och bokmärken som Säkerhetspolisens utredare funnit anmärkningsvärda (exv: "Mujahid Yar from al Shabaab Mujahideen.mp4" – "Video med litet hjärntvättat barn som håller ett tal om jihad och att döda alla icke-muslimer"). Ordföranden förklarar listan i förhör, och även om förklaringen sannolikt är en lögn, är det intressant att se hur han menar att sådan jihadpropaganda är vanligt förekommande i föreningen.
[AAM] delges en lista på de filmer som finns på datorn som visar propaganda och rekryteringsfilmer för Al Shabaab, Jihad och Mujahedin.
[...]
[AAM] uppger att han visste att filmerna finns i datorn. Han har sett dem tidigare. [AAM] har jobbat med ungdomar i föreningslivet som brukar kolla på sådana saker. [AAM] får ibland filmer skickat till sig som de vill att han ska titta på. Vissa ungdomar skickar sådana filmer till andra ungdomar för att övertyga dem om att deras budskap är rätt. [AAM] brukar gå igenom sådant material för att ha koll på vad de skickar till varandra.
---
AAM] får frågan om det är hans bookmarks som finns på datorn t ex alla föreläsningar av al-Awlaki. [AAM] uppger att han lyssnar på vissa föreläsningar som han har gjort. Inte alla.


Citat:
Motsvarande material, fast i ännu större mängd, finns även i datorer och mediespelare hemma hos [MSS].
FL1 undrar hur [MSS] som har en CD-samling med 173 eller 178 föreläsningar av Anwar al-Awlaki, som hade en iPod med dig den kväll du greps med 200 föreläsningar, om [MSS] mot den bakgrunden ser Anwar Al-Awlaki som en inspiratör.
[MSS] uppger att det Anwar al-Awlaki berättar om i dessa föreläsningar är om Mohammeds liv, som är [MSSs] förebild. Annars hade han inte lyssnat på Anwar al-Awlaki om det inte handlade om Mohammeds liv.

http://gudmundson.blogspot.com/2011/...-vilks-ar.html
Citera
2011-12-18, 13:11
  #1178
Medlem
Muslimska ( övervägande somaliska ) föreningen som de potentiella Vilks-mördarna är verksamma i, och en av de åtalade är ordförande för:

http://www.mkuc.se/

Stöttas ekonomiskt bland annat av Allmänna Arvsfonden ( 211.000:- år 2009 ).

Som vanligt helt rubbat. En muslimsk ungdomsorganisation vars lednings intresse är inriktat på jihadistverksamhet, sponsras av allmänna medel.
Kopplingarna till Ibn Rushd och Sveriges Unga muslimer är också intressant. Två organisationer som får feta statliga bidrag.
Citera
2011-12-20, 07:28
  #1179
Medlem
David Pruttons avatar
Idag inleds rättegången:
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1....gangen-startar
Citat:
En anteckning som polisen tolkar som "reka lördag morgon" ska, enligt den misstänkte, vara leka och avser lek med syskonbarnen.
Att han hade kniv berodde på rädsla och för att kunna försvara sig själv:

"Jag har den på grund av dagens tid som vi lever i, muslimerna kan hamna i hotfulla situationer, folk kan hoppa på dem utan anledning..."
Men han tar avstånd från våld:

"... jag vill inte skada nån, jag vill bara leva mitt liv och jag vill praktisera min religion i lugn och ro..."

Javisst. Säkert. Handen upp alla som för noteringar om att leka med syskonbarnen.
Och kniv går vi alla runt med, särskilt muslimerna som är sååååå hotade.

Hoppas fanskapen åker dit med buller och bång - men jag är tveksam.
Det ligger i brottets natur att det är svårbevisat.
__________________
Senast redigerad av David Prutton 2011-12-20 kl. 07:35.
Citera
2011-12-20, 14:28
  #1180
Medlem
nero1s avatar
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14103655.ab

Artikeln är mycket sparsamt skriven och ligger nästan längst ner på sidan. Oisan Cantwell som annars brukar spy spaltmeter med galla, leverera här inte ett förbannat skit!

http://www.expressen.se/nyheter/1.26...a-pa-dodslista

Expressen/GT är betydligt mer pratglada om det hela.

Vågar vi gissa på att nästa krönika signerat Jan Guillou på Aftonbladet, kommer att handla om hur felbehandlade dessa stackar islamister har blivit av stora stygga SÄPO?
Citera
2011-12-20, 14:47
  #1181
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David Prutton
Idag inleds rättegången:
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1....gangen-startar

Javisst. Säkert. Handen upp alla som för noteringar om att leka med syskonbarnen.
Och kniv går vi alla runt med, särskilt muslimerna som är sååååå hotade.

Hoppas fanskapen åker dit med buller och bång - men jag är tveksam.
Det ligger i brottets natur att det är svårbevisat.

Visst, men det kan ju också innebära att brottet i fråga antingen aldrig var menat att utföras eller att man bland de misstänkta diskuterat saken, utan att ha några konkreta planer och utan att någon inblandad tog det riktigt på allvar. I GP:s artikel framställs det som mycket misstänkt, vilket det också kan vara.

Jag är kluven här. Vi vet att erfarenhet att det är mycket möjligt att säkerhetspolisen - inte bara i Sverige - åtminstone delvis ofta drar förhastade slutsatser drivna av arten av deras uppdrag och att det är mycket möjligt att de misstänkta frikänns, eftersom bevisningen inte är heltäckande. Rättsäkerheten är viktig och staten skall inte behandla medborgarna - inte ens de vi har väldigt lite sympati för - efter något annat än att man är oskyldig till motsatsen bevisats.

Å andra sidan bör man med alla medel bekämpa den här typen av religiös extremism och terrorism, som förvisso existerar och som det är nära till hands har förekommit här.
Citera
2011-12-20, 14:49
  #1182
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Rubrik ändrad. //Mod
Citera
2011-12-20, 14:52
  #1183
Medlem
David Pruttons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Visst, men det kan ju också innebära att brottet i fråga antingen aldrig var menat att utföras eller att man bland de misstänkta diskuterat saken, utan att ha några konkreta planer och att ingen tog det riktigt på allvar. I GP:s artikel framställs det som mycket misstänkt, vilket det också kan vara.

Jag är kluven här. Vi vet att erfarenhet att det är mycket möjligt att säkerhetspolisen - inte bara i Sverige - åtminstone delvis ofta drar förhastade slutsatser drivna av arten av deras uppdrag och att det är mycket möjligt att de misstänkta frikänns, eftersom bevisningen inte är heltäckande. Rättsäkerheten är viktig och staten skall inte behandla medborgarna - inte ens de vi har väldigt lite sympati för - efter något annat än att man är oskyldig till motsatsen bevisats.

Å andra sidan bör man med alla medel bekämpa den här typen av religiös extremism och terrorism, som förvisso existerar och som det är nära till hands har förekommit här.

Jag delar din syn och har heller inget enkelt svar.
Jag är dock livrädd för en situation där polisen eller säkerhetspolisen av rädsla för "negativ pr" (eller var man ska kalla det) inte väljer att ingrip. Detta gäller givetvis all slags terrorism, det vill jag poängtera.

Ponera att man har ett fall som det här förefaller vara, flera indicier som pekar åt ett håll och man fruktar för människors liv. Då måste man slå till.

Sedan får rättsväsendet helt enkelt ta ställning och avgöra. Men det finn ju grupper i samhället som verkar anse att det är stor skandal så fort man "missar" en fällande domar och per automatik ropar om diskriminering eller rasism. Det känns livsfarligt i min värld.

Edit: Att jag sedan kan sitta och spela Allan på ett nätforum är en annan sak. Jag är övertygad om att de hade något slags fanskap på gång. Men som tur var är jag varken åklagare, domare eller bödel.
__________________
Senast redigerad av David Prutton 2011-12-20 kl. 14:55.
Citera
2011-12-20, 15:17
  #1184
Medlem
nero1s avatar
Jag tycker det mest intressanta i den här stinkande soppan är allt underligt material som polisen hittat i föreningsordförandens dator. Massvis med filer om Al-shabab och annan terrorpropaganda.

Detta borde vara en guldgruva för pressen, men väldigt tyst. Varför skriver inte Oisin Cantwell på Aftonbladet en krönika om hur komprometterande det är att en skattefinansierad organisations ordförande har en dator full av terrorpropaganda?

Man kan för skoj skull göra jämförelsen med en kristen församling. Hur troligt är det att polisen vid ett tillslag mot en random pastorsexpedition i tex Jönköping, skulle finna datorer fulla av propaganda material från tex Oklahoma-bombarens polare?

Verkligen fridfulla människor som styr ute i moskeerna...
__________________
Senast redigerad av nero1 2011-12-20 kl. 15:23.
Citera
2011-12-20, 18:01
  #1185
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David Prutton
Jag delar din syn och har heller inget enkelt svar.
Jag är dock livrädd för en situation där polisen eller säkerhetspolisen av rädsla för "negativ pr" (eller var man ska kalla det) inte väljer att ingrip. Detta gäller givetvis all slags terrorism, det vill jag poängtera.

Ponera att man har ett fall som det här förefaller vara, flera indicier som pekar åt ett håll och man fruktar för människors liv. Då måste man slå till.

Sedan får rättsväsendet helt enkelt ta ställning och avgöra. Men det finn ju grupper i samhället som verkar anse att det är stor skandal så fort man "missar" en fällande domar och per automatik ropar om diskriminering eller rasism. Det känns livsfarligt i min värld.

Edit: Att jag sedan kan sitta och spela Allan på ett nätforum är en annan sak. Jag är övertygad om att de hade något slags fanskap på gång. Men som tur var är jag varken åklagare, domare eller bödel.
Klart som korvspad att de hade något på gång! Och negativ "pr" är något som SÄPO får räkna med tills dagen kommer då det smäller på riktigt... Och det kommer att smälla. Allt annat är bara naivt.
Stackars Wänster-Wallgren på G-P firade sin födelsedag, just denna kväll av "SÄPO-övertramp" på Röda Sten. Wallgren med vänner blev avvisade från platsen p.g.a. terrorhot. Han har grinat om detta i skittidningen G-P vid vissa tillfällen. Det kommer säkert fler tillfällen, men just nu gömmer han klappar för oss i det goa Götet! Tänk om något hade inträffat denna kväll! Vilket enligt mig var meningen.

Det är märkligt, men jag anser att något riktigt jävligt måste inträffa innan den här typen av idioter
vaknar upp och känner doften av fundamentalism. Det är nästan, MEN BARA NÄSTAN, som jag hade hoppats på en smäll! Och Wallgren, det är terrorbrott om Wilks mördas!!!
Citera
2011-12-20, 22:31
  #1186
Moderator
Pentyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nero1
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14103655.ab

Artikeln är mycket sparsamt skriven och ligger nästan längst ner på sidan. Oisan Cantwell som annars brukar spy spaltmeter med galla, leverera här inte ett förbannat skit!

http://www.expressen.se/nyheter/1.26...a-pa-dodslista

Expressen/GT är betydligt mer pratglada om det hela.

Vågar vi gissa på att nästa krönika signerat Jan Guillou på Aftonbladet, kommer att handla om hur felbehandlade dessa stackar islamister har blivit av stora stygga SÄPO?
Du spår nog rätt om den kommande krönikan - det är ingen högoddsare direkt. Det hindrar dock inte att han skulle kunna ha rätt. Styggingen, om det nu finns någon, är väl i första hand åklagaren och utifrån vad som framkommit i detta ögonblick så är det väl inte det mest solida case som lämnats in för tingsrättens bedömning. Sånt gillar jag definitivt inte.

Att säk gör sig enerverande påmint i just de där kretsarna har jag däremot inget emot. Jag har f.ö. inget mot polisiär närvaro lite här och var. Sådant brukar tygla buset en smula, i alla fall om handläggande polis lyckas tygla sina mest kittlande fantasier.
Citera
2011-12-20, 22:36
  #1187
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pentyl
Du spår nog rätt om den kommande krönikan - det är ingen högoddsare direkt. Det hindrar dock inte att han skulle kunna ha rätt. Styggingen, om det nu finns någon, är väl i första hand åklagaren och utifrån vad som framkommit i detta ögonblick så är det väl inte det mest solida case som lämnats in för tingsrättens bedömning. Sånt gillar jag definitivt inte.

Att säk gör sig enerverande påmint i just de där kretsarna har jag däremot inget emot. Jag har f.ö. inget mot polisiär närvaro lite här och var. Sådant brukar tygla buset en smula, i alla fall om handläggande polis lyckas tygla sina mest kittlande fantasier.
Tycker du på allvar att det är styggt att åtala dessa personer?
Citera
2011-12-20, 23:35
  #1188
Moderator
Pentyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Tycker du på allvar att det är styggt att åtala dessa personer?
Tycker du inte att du ska läsa innantill innan du ställer retoriska frågor?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback