Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-06-02, 02:45
  #1
Medlem
kennetho21s avatar
Jag tänkte höra om någon vet om det finns eldflugor i Sverige..?

När jag promenerade ute för något timme sen (klockan är nu 02.43) så såg jag något lysa grönt på en stenvägg. Det visade sig vara en insekt som lös ett starkt sken.

Jag tog kort på detta djur med och utan blixt ifall ni vill ha bild på det.

Så är det någon som vet vad det kan ha varit?

Edit: Med blixt http://data.fuskbugg.se/skalman02/4d...0110601547.JPG
Utan blixt http://data.fuskbugg.se/skalman02/4d...0110601548.JPG
__________________
Senast redigerad av kennetho21 2011-06-02 kl. 03:13.
Citera
2011-06-02, 03:04
  #2
Medlem
BrorGertruds avatar
Har hittat liknande djur om inte samma ute på öar och liknande som lyser grönt. Kan vara en lysmask du har stött på?
Citera
2011-06-02, 03:06
  #3
Medlem
JohnnyStars avatar
Lägg gärna upp bilden kan vara intressant att se



/JohnnyStar
Citera
2011-06-02, 03:07
  #4
Medlem
kennetho21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrorGertrud
Har hittat liknande djur om inte samma ute på öar och liknande som lyser grönt. Kan vara en lysmask du har stött på?

orka dig fan :P haha jag sökte nu på lysmask på google och det var exakt en sådan jag såg..
Hoppades på lite mer spänning och inlägg där folk skriver att det inte finns eldflugor i Sverige och att jag gjort en upptäckt. Men visst förstör det roliga du...
Citera
2011-06-02, 03:08
  #5
Medlem
kennetho21s avatar
Läste nu att den är sällsynt. Underbart.. Lägger upp bilderna nu. Vänta bara lite :P
Citera
2011-06-02, 04:25
  #6
Medlem
JohnnyStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kennetho21
Läste nu att den är sällsynt. Underbart.. Lägger upp bilderna nu. Vänta bara lite :P

Cool Nice att du hade en kamera redo
Citera
2011-06-02, 14:06
  #7
Medlem
BrorGertruds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kennetho21
orka dig fan :P haha jag sökte nu på lysmask på google och det var exakt en sådan jag såg..
Hoppades på lite mer spänning och inlägg där folk skriver att det inte finns eldflugor i Sverige och att jag gjort en upptäckt. Men visst förstör det roliga du...

Haha förlåt. Lysmaskar är allt trevliga små djur, förstår dock inte vad ljuset är bra för. Känns som att det borde dra till sig djur och inte avskräcka men vad vet jag.

Edit:
Citat:
Fireflies, also known as glow worms, tend to be brown and softbodied, often with the elytra more leathery than in other beetles.

Nu blev jag förvirrad, är lysmaskar och eldflugor samma sak?
__________________
Senast redigerad av BrorGertrud 2011-06-02 kl. 14:09.
Citera
2011-06-02, 14:22
  #8
Medlem
cephs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrorGertrud
Haha förlåt. Lysmaskar är allt trevliga små djur, förstår dock inte vad ljuset är bra för. Känns som att det borde dra till sig djur och inte avskräcka men vad vet jag.

Edit:

Nu blev jag förvirrad, är lysmaskar och eldflugor samma sak?

Nej. Det finns mängder av arter som kallas "eldflugor" och "lysmaskar" dock, vanligen ur familjen Lampyridae (finns dock andra obesläktade insekter med liknande förmågor) och eldflugornas larver kan kallas lysmaskar om de lyser, liksom lysmaskarnas hanar kan kallas eldflugor om de lyser. Dock är det rätt slarvigt att göra så. "Lysmask" på svenska syftar till arten lysmask, dvs. L. noctiluca. "Eldflugor" är i allmänhet namn på alla som lyser när de flyger (så klart) men entomologin är rätt krånglig.

På natten jagar djur framför allt med doft och hörsel, för övrigt, så de små gröna ljusen är inte en sådan stor risk som man kan tycka. Särskilt med tanke på att de ffa. lyser efter att de klättrat upp i grässtrån och liknande där inte rovinsekter på marken (jord/parklöpare och annat är kassa klättrare t.ex.), näbbmöss och annat når dem. Fladdermössen jagar med hörseln och käkar säkert upp en hel del flygande lysmaskhanar men de lysande, tjocka honorna klarar sig. Osv...

Däremot har jag för mig att små LED-lampor som sitter och lyser i folks trädgårdar (t.ex. på ventilationsboxar, små utetransformatorer och allt vad det heter) kan lura hanarna och bidra till nedgångar i lokala bestånd. Lite träligt, det där. Jag såg tysk liten dokumentär om artificiell belysning och dess effekter på djur, det var väldigt ledsamt och trots att man instinktivt vet att det inte är särskilt nyttigt så känns det överraskande hemskt att få det berättat för sig på det där sättet.

Vidare kan det vara intressant att nämna att det finns teorier om en häftig art eldflugor som ska ha siktats i Stockholmstrakten för några år sedan. Vet inte hur det ligger till med det nu, men det fotades och analyserades länge på NRM bl.a. Några snabba, rödblinkande jävlar, tydligen. Dock var det ännu obekräftat sist jag hörde om det.
__________________
Senast redigerad av ceph 2011-06-02 kl. 14:27.
Citera
2011-06-02, 15:12
  #9
Medlem
kennetho21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ceph
Vidare kan det vara intressant att nämna att det finns teorier om en häftig art eldflugor som ska ha siktats i Stockholmstrakten för några år sedan. Vet inte hur det ligger till med det nu, men det fotades och analyserades länge på NRM bl.a. Några snabba, rödblinkande jävlar, tydligen. Dock var det ännu obekräftat sist jag hörde om det.

Jag läste om det när jag försökte googla på vad det var jag hittat. Tydligen så har dom hittats i ekar.

"Har man tur och letar bland äldre trädbestånd med gamla ihåliga ekar och andra murkna träd kanske man även får syn på den okända svenska eldflugan som denna blogg rapporterat. Den lyser med ett kraftfullt rött ljussken vars motsvarighet inte ens finns i tropikerna. Rapportera alla iakttagelser till denna blogg eftersom naturvårdsmyndigheterna valt att inte tro på nyheten, trots entydiga bildbevis."

Taget från en blogg. Så tydligen så vägrar naturvårdsmyndigheten tro på detta trots bildbevis.. Men varför? :S
Citera
2011-06-02, 17:43
  #10
Medlem
cephs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kennetho21
Jag läste om det när jag försökte googla på vad det var jag hittat. Tydligen så har dom hittats i ekar.

"Har man tur och letar bland äldre trädbestånd med gamla ihåliga ekar och andra murkna träd kanske man även får syn på den okända svenska eldflugan som denna blogg rapporterat. Den lyser med ett kraftfullt rött ljussken vars motsvarighet inte ens finns i tropikerna. Rapportera alla iakttagelser till denna blogg eftersom naturvårdsmyndigheterna valt att inte tro på nyheten, trots entydiga bildbevis."

Taget från en blogg. Så tydligen så vägrar naturvårdsmyndigheten tro på detta trots bildbevis.. Men varför? :S

Jag vet inte om man ska ta det där "konspirationstänket" på alltför stort allvar. Jag vet att man gjorde en utredning av materialet men att insatsen sedan rann ut i sanden, antagligen av en klar anledning.

För övrigt vill jag tillägga, angående lysmaskar/eldflugor, att de tydligen smakar skit och att många arter är smått giftiga. Så det lär ju hålla rovdjur borta och de lysande larverna visar väl helt enkelt att de är oätliga med ljuset.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback