Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-05-27, 00:31
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noyameki
Jag ser fler och fler dra igång med python, men förstår inte varför.
För att det blivit populärt nog att man förr eller senare kommer att stöta på kod skriven i python som man behöver pilla med. Det är ärligt talat inte mer komplicerat än så.

Jag höll ut. Länge. För ett par månader sen blev jag dock trött på vissa buggar i en programvara jag använder en hel del (buildbot) och var tvungen att sätta mig in i det (och därmed python) för att kunna fixa det som behövde fixas...

Jag har lärt mig tycka om python, det har ett rätt bra sätt att hantera klasser, objekt och moduler, men jag kommer inte att sluta avsky att semantiken beror av layouten... det ser jag mest som ett gissel, hur vacker koden än ser ut som resultat...
Citera
2011-07-01, 01:45
  #14
Medlem
Därför att Python är ett fantastiskt flexibelt språk.

Gör inte misstaget att tro att Python är ett "nybörjarspråk" bara för att det ofta rekommenderas till nybörjare.

Jag kan en ganska stor mängd andra språk (PHP, C++, Java, Ruby, JavaScript, ActionScript, Groovy och ett antal andra), men jag använder Python till den absoluta majoriteten av mina projekt.

Man kan skriva webbapplikationer, utility-program, kommersiellt gångbara spel (Eve online är skrivet i python), säkerhetslaborationer, och en hel drös andra grejer.

Att google kör det som sitt primära språk bör väl säga något.
Citera
2011-07-03, 14:04
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jugg
Därför att Python är ett fantastiskt flexibelt språk.

Gör inte misstaget att tro att Python är ett "nybörjarspråk" bara för att det ofta rekommenderas till nybörjare.

Jag kan en ganska stor mängd andra språk (PHP, C++, Java, Ruby, JavaScript, ActionScript, Groovy och ett antal andra), men jag använder Python till den absoluta majoriteten av mina projekt.

Man kan skriva webbapplikationer, utility-program, kommersiellt gångbara spel (Eve online är skrivet i python), säkerhetslaborationer, och en hel drös andra grejer.

Att google kör det som sitt primära språk bör väl säga något.


Men hur fungerar det att göra "kompletta" program i python, måste inte klientdatorn ha py installerat isåfall?
Citera
2011-07-03, 14:50
  #16
Medlem
Voldemort2s avatar
Hur är det med snabbheten, till exempel om man jämför python med C++?

Funkar stora projekt att göra och kan man göra en exekverbar fil?
Citera
2011-07-03, 15:06
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snouser
Fråga närmaste universitet vilket språk de skriver sina moduleringar i.
R, Matlab och eventuellt Fortran. Om vi pratar moduleringar alltså.
Fast på programeringskurserna så brukar man börja med Python och sedan lära ut Java, C++ osv.
Citera
2011-07-04, 00:16
  #18
Moderator
vhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peggom
Men hur fungerar det att göra "kompletta" program i python, måste inte klientdatorn ha py installerat isåfall?

Alla operativsystem värda namnet har väl en pakethanterare som gör att en pythoninstallation är max ett kommando bort? För övriga kan man paketera pythoninterpretatorn tillsammans med sitt program, och få en fristående installation.

Citat:
Ursprungligen postat av Voldemort2
Hur är det med snabbheten, till exempel om man jämför python med C++?

Python är avsevärt mycket långsammare än C++. I de extremt få fall där snabbhet faktiskt spelar roll kan man i allmänhet skriva de slöa delarna i C, alternativt undersöka om det går att köra programmet i PyPy.

Citat:
Ursprungligen postat av Voldemort2
Funkar stora projekt att göra och kan man göra en exekverbar fil?

"Stora" projekt funkar avsevärt mycket bättre i Python än i något annat språk jag arbetat med. Detta huvudsakligen p.g.a. duck typing, som i allmänhet gör kod lättrefaktorerbar.

Ja, du kan göra en exekverbar fil.
Citera
2011-07-04, 00:48
  #19
Medlem
ancides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vhe
Alla operativsystem värda namnet har väl en pakethanterare som gör att en pythoninstallation är max ett kommando bort?

Ja, och det är väl bara Windows som inte kommer med python förinstallerat om man jämför med de operativsystem som används av en relativt stor användargrupp?

Citat:
Ursprungligen postat av vhe
Python är avsevärt mycket långsammare än C++. I de extremt få fall där snabbhet faktiskt spelar roll kan man i allmänhet skriva de slöa delarna i C, alternativt undersöka om det går att köra programmet i PyPy.

Precis. Du har två alternativ, antingen kan du skriva en python-modul själv i C/C++ som du sedan använder direkt i Python. Dock blir det lite extra jobb eftersom du måste skriva specifik kod för att göra det till en Python-modul.

Har man inte tid med det extra jobbet som blir för att göra en modul kan man använda sig av ett bibliotek som heter ctypes. Med Ctypes kan man importera kompilerad C/C++ bibliotek direkt i Python och köra dem.

På så sätt finns det stora möjligheter att använda Pythons kraft i att skriva mycket funktionalitet med lite kod men samtidigt ta del av fördelarna med C/C++ kraft i prestanda.

Citat:
Ursprungligen postat av vhe
Ja, du kan göra en exekverbar fil.

Det finns bibliotek för att göra exekverbara filer i Mac OS X, Windows och Linux.

http://www.py2exe.org/ - För windows
http://svn.pythonmac.org/py2app/py2a...doc/index.html - För OS X
http://www.pyinstaller.org/ - För Linus, OS X och Windows
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback