Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-05-22, 20:43
  #1
Medlem
En tanke slog mig nu när man satt och strökollade på Animal Planet, Hur fan gör giraffer när det åskar för att inte bli träffade av blixten ? jag har nämligen för mig att jag har läst/hört nånstans att dom inte kan lägga sig ner på grund av halsen. Så den stora och onödiga frågan är: hur överlever giraffer ett åskväder ?
Citera
2011-05-22, 20:45
  #2
Medlem
Kan det vara så fint att dom blir jordade, som om de går i gummistövlar?
Citera
2011-05-22, 20:46
  #3
Medlem
Philofobi82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hixis
En tanke slog mig nu när man satt och strökollade på Animal Planet, Hur fan gör giraffer när det åskar för att inte bli träffade av blixten ? jag har nämligen för mig att jag har läst/hört nånstans att dom inte kan lägga sig ner på grund av halsen. Så den stora och onödiga frågan är: hur överlever giraffer ett åskväder ?

Den mest logiska tanken jag kan komma på är att de springer? Men kanske har de någon mer teknik som gör att de klarar sig?
Citera
2011-05-22, 20:48
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hummerklo
Kan det vara så fint att dom blir jordade, som om de går i gummistövlar?

bingo, you got it !
Citera
2011-05-22, 20:48
  #5
Medlem
luci666s avatar
en googling av "giraffe hit by lightning" gav tillräckligt många resultat för att visa att det inte är helt ovanligt: http://www.google.se/search?hl=sv&sa...htning&spell=1

Jag tror att de ligger på mage och bara böjer halsen framåt. Typ som i denna bild: http://www.google.se/imgres?imgurl=h...w=1277&bih=666
Citera
2011-05-22, 20:50
  #6
Avstängd
urban_legends avatar
lägger sig platt på backen med benen utsträckta och halsen usträckt spikrakt framåt längsmed backen och svansen rakt upp i skyn som en åskledare.

det är sant, fiffigt va?
Citera
2011-05-22, 20:51
  #7
Medlem
aahh, det känns ju ganska logiskt facktiskt
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback