Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-05-21, 20:05
  #1
Medlem
Vänlige Viktors avatar
I dagens Aftonblad kan man läsa om ett sjölejon som attackerade en parkanställd tekniker på Fun City i Varberg.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13061824.ab

Parkchefen säger i artikeln att sjölejonen kan vara jättefarliga.
Är det så?

Jag var en gång på södra halvklotet vid ekvatorn (Galapagos) och badade med en hoper vilda sjölejon som verkade hur trevliga och ofarliga som helst.
Ja de simmade tom nära och strök sig mer eller mindre emot en och särade man på benen under vattnet kunde de simma emellan.
Inte farliga är min erfarenhet. Eller hade vi tur?

/VV
Citera
2011-05-21, 20:55
  #2
Medlem
robomans avatar
Precis samma sak diskuterades i den nystartade tråden om kasuarer, fåglar som i tråden sades vara ofarliga och rädda i det vilda, men som i youtube-klipp visades vara aggressiva. De i klippet var då i inhängnad.

Blir djur i bur generellt mer aggressiva än sina artfränder i det fria?
Citera
2011-05-21, 21:18
  #3
Medlem
mietiskelys avatar
Har för mig att sjölejon oförutsägbart kan bli aggressiva. Att simma bland vilda djur har sina risker.
Citera
2011-05-22, 17:15
  #4
Medlem
Professorn.s avatar
Kanske var sjölejonet aggressivt för att den lever sitt liv i fångenskap? Det är väl inget ovanligt att Djur på djurparker beter sig konstigt ibland, dom får utstå en enorm stress.

Sen att dom KAN vara farliga är väl klart, dom har tänder och är rätt starka liksom, sjölejon är kända för att vara enormt territoriala av sig när de är på land, men när dom är i vattnet mjuknar dom lite, blir lekfulla och nyfikna. Det är väl inte så konstigt egentligen i och med hur "handikappade" dom är på land.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback