Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-03-19, 12:11
  #1
Medlem
Jag läser en nybörjarkurs i pythonprogramering och håller just nu på med en slutuppgift. Jag valde en uppgiften att göra spelet Hungriga Huggormar. Det är som ett spel som påminner om snake fast en enklare variant där det är två spelare som turas om att förflytta sina ormar och den som krockar med något förlorar. Så här ser instruktionerna ut http://www.nada.kth.se/kurser/kth/2D...gifter/172.pdf

Jag har ett bra hum om hur mina funktioner ska se ut. Hade tänkt mig att programet ska bestå mycket av olika index där elementen är antingen " ", "+", eller "#". De två ormarna består då av + respektive #. Spelplanens rutor består då av spelplan[0] spelplan[1] osv.

Jag håller just nu på att skriva specen där jag ska beskriva algortimerna, datatrukturen och klasserna men jag har ett problem. Jag har ingen aning om hur min/mina klasser ska se ut. Jag har gjort en liknande uppgift som den här, ett tre i rad spel, och då använde jag överhuvudtaget inga klasser utan körde bara på funktioner. Jag vet inte ens vad jag ska med en klass till i den här uppgiften. Men jag tror att det är ett krav att man har en.

Någon som kan tänka sig hur min klass borde se ut?
__________________
Senast redigerad av kykling8 2011-03-19 kl. 12:16.
Citera
2011-03-20, 08:32
  #2
Medlem
Ingen som har något att svara på det?
Jag kanske borde ha skrivit i nybörjartråden istället men jag tyckte den verkade lite rörig.
Citera
2011-03-20, 22:51
  #3
Medlem
Ingen expert, men jag använder klasser mest för att det är så enkelt att dela variabler mellan funktionerna i klassen (med self. referensen). Så jag antar att du skulle kunna ha en Game klass och om du tänker göra ett GUI så bör du göra en separat klass har jag för mig.
Citera
2011-03-23, 09:22
  #4
Medlem
Några saker du kan göra till en klass:
  • spelplanen (jag begriper f.ö. inte varför du ska ha två spelplaner?). Den skulle kunna innehålla referenser till spelarna (en tilldelning är en referens, det kanske du redan vet).
  • spelare, här kan du t.ex. ha vilket tecken den ska representeras av, och kanske listan på positionerna i spelplanen den tar upp.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback