Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-03-15, 21:52
  #1
Medlem
Vetenskapliga studier bevisar att även hjärnlösa kan ha hög IQ...

--------------------------------------------------------------------------------

HJÄRNANS IQ-FUNKTION GROVT ÖVERSKATTAD!!!

År 1980 skrev Roger Lewin den sensationella och ack så berättigade artikeln "Is Your Brain Really Necessary?" publicerad i den ansedda tidsskriften "Science", en artikel baserad på Dr. John Lorbers (Professor i neurologi och djupt erkänd forskare) omfattande och systematiska medicinska studier på 1960- och 1970-talet kring människor som saknar hjärnsubstans, men som ändå var, hör och häpna, intelligenta och väl utvecklade intellektuellt sätt:

http://en.wikipedia.org/wiki/John_Lorber

http://www.indiana.edu/~pietsch/lorber-references.html





Intelligens och IQ har med andra ord, kan vi härmed vara fullständigt överens om, ingenting att göra med hjärnans storlek:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/q...&dopt=Abstract


"Follow-up studies also documented development of above-average intelligence, despite drastically reduced cerebral mantle size in hydrocephalus of early onset..."





I artikeln i tidskriften "Science" bekräftas också att den medicinska litteraturen är fylld av sådana fall av utmärkt fungerande individer med hög intelligenskvot utan någon hjärna i skallen:

http://www.metafilter.com/mefi/26688


"Scores of similar accounts litter the medical literature, and they go back along way," observes Patrick Wall, professor of anatomy at University College, London, "but the important thing about Lorber is that he's done a long series of systematic scanning, rather than just dealing with anecdotes. He has gathered a remarkable set of data and he challenges, 'How do we explain it?' "





Med hjälp av scanning har man funnit 100-tals fall av utmärkt fungerande människor utan hjärnor i deras skallar:

http://www.alternativescience.com/no_brainer.htm


"Is your brain you really necessary? The reason for my apparently absurd question is the remarkable research conducted at the University of Sheffield by neurology professor the late Dr. John Lorber.

When Sheffield’s campus doctor was treating one of the mathematics students for a minor ailment, he noticed that the student’s head was a little larger than normal. The doctor referred the student to professor Lorber for further examination.

The student in question was academically bright, had a reported IQ of 126 and was expected to graduate. When he was examined by CAT-scan, however, Lorber discovered that he had virtually no brain at all.

Instead of two hemispheres filling the cranial cavity, some 4.5 centimetres deep, the student had less than 1 millimetre of cerebral tissue covering the top of his spinal column."





Finns det egentligen någon korrelation mellan hjärnsubstans och IQ, kan man ju i allra högsta grad fråga sig?!

http://www.flatrock.org.nz/topics/sc..._necessary.htm


Is the Brain Really Necessary?

This was the question asked by British neurologist Dr. John Lorber when he addressed a conference of pædiatricians in 1980. Such a frivolous sounding question was sparked by case studies Lorber had been involved in since the mid-60s. The case studies involve victims of an ailment known as hydrocephalus, more commonly known as water on the brain. The condition results from an abnormal build up of cerebrospinal fluid and can cause severe retardation and death if not treated.

...later, a colleague at Sheffield University became aware of a young man with a larger than normal head. He was referred to Lorber even though it had not caused him any difficulty. Although the boy had an IQ of 126 and had a first class honours degree in mathematics, he had "virtually no brain". A noninvasive measurement of radio density known as CAT scan showed the boy's skull was lined with a thin layer of brain cells to a millimeter in thickness. The rest of his skull was filled with cerebrospinal fluid. The young man continues a normal life with the exception of his knowledge that he has no brain."





Tack vare Dr. Lorbers banbrytande forskningsresultat, så vet vi nu att hjärnans roll kring människans intelligens är grovt överskattad:


http://www.unexplainedstuff.com/Myst...t-a-Brain.html


"Dr. Lorber collected research data concerning several hundred people who functioned quite well with practically no brains at all. Upon careful examination, he described some of the subjects as having no "detectable brains."

Dr. Patrick Wall, professor of anatomy at University College, London, stated that there existed "scores" of accounts of people existing without discernable brains. The importance of Lorber's work, Wall said, was that he had conducted a long series of systematic scanning, rather than simply collecting anecdotal material."





Som sagt, många känner till dessa omtumlande fakta, men det vetenskapliga etablissemanget diskuterar mycket ogärna kring detta:

http://ming.tv/flemming2.php/__show_...010-000149.htm


"Did you know that quite a number of apparently quite normal people have been found to have no brain in their skull? It is a medical curiosity that is apparently well known, but little mentioned, amongst neurologists.
It was studied intensively by the late Dr.John Lorber of Sheffield University in the 70s, who located hundreds of people with normal lives and intelligence, but with heads filled with liquid rather than grey matter. I'm not kidding."


En av alla intressanta kommentarer kring detta:

"What really .. eh .. blows my mind about that brain thing is that if it is really valid, it changes everything. I mean everything about certain fields of medicine, biology and consciousness. It isn't just a curiosity that one might remember as a piece of trivia to tell at cocktail parties. I can't quite see how brain science can be taken seriously if that kind of stuff is documented. I'm afraid the field of science is full of that kind of shocking things that are swept under the carpet because they don't fit with the prevalent theories."





Varför i herrens namn uppmärksammas då inte denna revolutionerande forskning, som helt klart bevisar att hjärnan inte är något måste för att individen ska kunna verka och leva?


Jo, som sagts förut och som tål att upprepas, när teorier och upptäckter inte passar med det rådande materialistiska vetenskapliga paradigmet, så sopar man helt sonika sådana "opassande" upptäckter under mattan, och försöker låtsas som om de inte existerar...
Citera
2011-03-15, 22:05
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dammage
Vetenskapliga studier bevisar att även hjärnlösa kan ha hög IQ...

Ditt inlägg bevisar tyvärr motsatsen.


Var skulle intelligensen "sitta", om inte i hjärnan, menar du?
Citera
2011-03-15, 22:09
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vetrarmegin
Ditt inlägg bevisar tyvärr motsatsen.


Var skulle intelligensen "sitta", om inte i hjärnan, menar du?

medvetandet.
Citera
2011-03-15, 22:39
  #4
Medlem
Du lär ju vara rätt så IQ-befriad eftersom ingen av dina länkar fungerar...
Citera
2011-03-15, 22:41
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dammage
medvetandet.

Vart tror du medvetandet sitter?
Citera
2011-03-15, 23:04
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soffbord
Vart tror du medvetandet sitter?

medvetandet är ett ontologiskt grundtillstånd som sträcker sig bortom tid och rum och pentrerar allt,vidare kan man säga att i denna allvetande databas så finns alla möjliga potensial utryckelser bland annat de som möjliggör att vi kan erfara illusionen av att seperera från helheten och uppleva en virtuell värld som är uppbyggt av indirekt medvetande vilket tar sig uttryck av tankeformer.

jag vet att följande kommer ses med förlöjligade ögon,men jag har släckt levande ljus med enbart tankekraften under fyra seperade tillfällen.

...point of no return for me.
__________________
Senast redigerad av dammage 2011-03-15 kl. 23:40.
Citera
2011-03-15, 23:12
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlomKruka
Du lär ju vara rätt så IQ-befriad eftersom ingen av dina länkar fungerar...

Ber om ursäkt,de funkade när jag tog en titt i dem,men de var ett tag sen...denna tråd är faktiskt ett plagiat ur samma tråd som finns här sedan 2007

Ska försöka hitta några aktiva länkar som beskriver detta fenomen med vetenskaplig metod som ett av kriterierna.
Citera
2011-03-15, 23:22
  #8
Medlem
Aktiv länk: http://www.flatrock.org.nz/topics/sc..._necessary.htm
__________________
Senast redigerad av dammage 2011-03-15 kl. 23:27.
Citera
2011-03-16, 00:01
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dammage
medvetandet är ett ontologiskt grundtillstånd som sträcker sig bortom tid och rum och pentrerar allt,vidare kan man säga att i denna allvetande databas så finns alla möjliga potensial utryckelser bland annat de som möjliggör att vi kan erfara illusionen av att seperera från helheten och uppleva en virtuell värld som är uppbyggt av indirekt medvetande vilket tar sig uttryck av tankeformer.

jag vet att följande kommer ses med förlöjligade ögon,men jag har släckt levande ljus med enbart tankekraften under fyra seperade tillfällen.

...point of no return for me.

Oroa dig inte, jag som nihilist skrattar inte mer åt dig än åt alla andra icke nihilister. Jag under dock vart fick fick du denna 'ide' om att medvetandet?
Citera
2011-03-16, 00:25
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soffbord
Oroa dig inte, jag som nihilist skrattar inte mer åt dig än åt alla andra icke nihilister. Jag under dock vart fick fick du denna 'ide' om att medvetandet?

börja med att isolera dig från omvärlden till den möjligaste grad utan att det medför problem för din existens,dock måste du undvika all information-flöde från omgivningen (media och skripter)

Sätt dig nu i en fotölj och börja komplementera allt mellan himmel och jord på nytt.gör detta dag in dag ut om en period på ungefär tre månader.börja alltid dina tankesessioner med att ställa frågan vem du är..och låt tankar kring detta finna sin passage mot dig,tänk intensivt och ha i tanke den ultimata sanningen som utgångspunkt för dina sessioner.

1.detta kommer stärka din intuitiva förmåga till förnyade höjder.
2.detta kommer installera en algorithm i ditt sinne vars syfte är att förstärka dina tankeproccesor o göra dem oberoende.
3.du lär uppnå min insikt och den kommer fästa sig så djupt i dig att du inte kan förneka den.
__________________
Senast redigerad av dammage 2011-03-16 kl. 00:28.
Citera
2011-03-16, 00:58
  #11
Medlem
ceterus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dammage
börja med att isolera dig från omvärlden till den möjligaste grad utan att det medför problem för din existens,dock måste du undvika all information-flöde från omgivningen (media och skripter)

Sätt dig nu i en fotölj och börja komplementera allt mellan himmel och jord på nytt.gör detta dag in dag ut om en period på ungefär tre månader.börja alltid dina tankesessioner med att ställa frågan vem du är..och låt tankar kring detta finna sin passage mot dig,tänk intensivt och ha i tanke den ultimata sanningen som utgångspunkt för dina sessioner.

1.detta kommer stärka din intuitiva förmåga till förnyade höjder.
2.detta kommer installera en algorithm i ditt sinne vars syfte är att förstärka dina tankeproccesor o göra dem oberoende.
3.du lär uppnå min insikt och den kommer fästa sig så djupt i dig att du inte kan förneka den.

Jag tror inte man kan stapla stolar högre än vad du gjort, du lär ramla ner från den rätt snart. I vilket fall så bör du ramla ner, så du lär dig lite vett.
Egocentrism när den är som godast, nom nom.

Bryt fysikens lagar om du vill, var den enda människan som någonsin gjort det med ditt släckande av ljus med "tankekraft". Jag antar att lite bevis för dina krafter skulle vara för mycket begärt? Jaså?
Trevligt att råkas!
Citera
2011-03-16, 01:10
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dammage
börja med att isolera dig från omvärlden till den möjligaste grad utan att det medför problem för din existens,dock måste du undvika all information-flöde från omgivningen (media och skripter)

Sätt dig nu i en fotölj och börja komplementera allt mellan himmel och jord på nytt.gör detta dag in dag ut om en period på ungefär tre månader.börja alltid dina tankesessioner med att ställa frågan vem du är..och låt tankar kring detta finna sin passage mot dig,tänk intensivt och ha i tanke den ultimata sanningen som utgångspunkt för dina sessioner.

1.detta kommer stärka din intuitiva förmåga till förnyade höjder.
2.detta kommer installera en algorithm i ditt sinne vars syfte är att förstärka dina tankeproccesor o göra dem oberoende.
3.du lär uppnå min insikt och den kommer fästa sig så djupt i dig att du inte kan förneka den.

Oj vad dåligt mitt inlägg som du citerade var. Stavfel och grammatikfel överallt. Kanske ska sluta dricka en hel Jack Daniel's varje kväll.

Jag undrade för övrigt hur du fick din 'kunskap' inte hur jag kan få den. Men frukta inte, jag är kapabel att ersätta 'du' mot 'jag' i din text.

Du har inte provat att testa din teori, försöka bevisa den? Hur ska vi annars tro dig. Orkade inte läsa hela den nya länken, men läste stycket kallat "Brainless Boy". Intressant men källhänvisningen fungerar tyvärr inte. Du råkar inte ha någon annan källa på det stycket?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback