Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-01-29, 14:23
  #13
Medlem
calvinclowns avatar
Jag fick min igår på posten från Dustin Home. Betalade 849:- för den.

Fungerar finfint hittills. Lite surt utan on/off knapp imo.
Citera
2011-01-29, 14:26
  #14
Medlem
raggarsvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calvinclown
Jag fick min igår på posten från Dustin Home. Betalade 849:- för den.

Fungerar finfint hittills. Lite surt utan on/off knapp imo.
Du vill alltså ha den inkopplad i datorn men avstängd?
Citera
2011-01-29, 14:38
  #15
Medlem
calvinclowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raggarsvin
Du vill alltså ha den inkopplad i datorn men avstängd?

Precis!

Jag vill bara sätta igång den när den ska användas. Vilket ger längre livslängd (?) och jag slipper missödet med att all data försvinner om den skulle gå sönder. Som externa hårddiskar brukar göra för mig.

Andra grejen är om jag ska koppla den med "SharePort" via Dlink dir-655 så kommer den va igång 24/7 precis som routern och då stängs den inte av automatiskt som när datorn stängs av.
Citera
2011-01-29, 15:13
  #16
Medlem
Finns det någon western digital på 1 tb som har on/off knapp? blev väldigt intresserad ifall det finns!
Citera
2011-08-15, 10:26
  #17
Medlem
Verbeeks avatar
Finns det något inbyggt backup program till denna disk som enligt ett schema kan skriva över filerna?
Citera
2012-11-24, 01:17
  #18
Medlem
Littons avatar
Varning för Western Digital externa diskar.
Särskilt de med micro-USB direkt på PCB.


Först kan jag säga att jag har tyckt bra om WD (bra design, prestanda och prisbilliga) och har flera externa, 4 st 2,5" och 2 st 3,5". Men då min största 1 TB 2,5", började strula så insåg jag att detta var inte enkelt att lösa. Det beror på två saker. De flesta modellerna har enbart micro-USB och detta är ett problem. Eftersom att de flesta digitala verktyg för att komma åt hjärtat på diskarna jobbar via SATA (eller IDE om det är äldre grejer). För att fixa med hårddisken måste det alltså lödas fast kablar för en SATA kontakt direkt på PCB. Men var någonstans?

Det andra är läskigare. Om du får fel på PCB eller själva hårddisken och byter dessa delar på verkstad, så kommer det förmodligen inte fungera om inte några kretsar flyttas över från gamla PCB till nya. Detta beror på inbyggd hårdvarukryptering. Något som Western Digital tror sig att kunderna vill ha, de flesta vet nog inte ens om att de har tillgång till den funktionen.

Läs mer här:
http://www.cheadledatarecovery.co.uk...and-data-loss/
http://community.wdc.com/t5/WD-Porta...rt/td-p/102570
http://forums.techguy.org/hardware/9...ort-micro.html
http://www.datarecoverytools.co.uk/2...-doctor-suite/

Lösning:
Köp ett tomt externt chassi för 2,5" och valfri 2,5" SATA disk.

Önskar du kryptering så rekommenderas TrueCrypt.

Framöver kommer jag undvika Western Digitals externa diskar (och alla andra med miscro-USB och hårdvarukryptering) så långt det bara går.
__________________
Senast redigerad av Litton 2012-11-24 kl. 02:08.
Citera
2012-11-26, 07:13
  #19
Medlem
Den som skrivs i inlägget här ovan bör inga "normala" användare ta åt sig.
Problemen personen ovan beskriver kan hända alla men de är bara de "avancerade" användarna som kommer försöka lösa problemet och på så sätt ha problem med kontakter.

Om du är en "vanlig" användare, dvs, du lägger filmer och bilder på din hårddisk, så kommer WD fungera klockrent, jag har haft min i 3 år och är väldigt nöjd, finner inga problem med den.


Edit: Med vanlig menar jag naturligtvis en användare som inte ser sig själv som någon avancerad datoranvändare
Citera
2012-12-02, 14:57
  #20
Medlem
Littons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrNero
Den som skrivs i inlägget här ovan bör inga "normala" användare ta åt sig.
Problemen personen ovan beskriver kan hända alla men de är bara de "avancerade" användarna som kommer försöka lösa problemet och på så sätt ha problem med kontakter.

Om du är en "vanlig" användare, dvs, du lägger filmer och bilder på din hårddisk, så kommer WD fungera klockrent, jag har haft min i 3 år och är väldigt nöjd, finner inga problem med den.


Edit: Med vanlig menar jag naturligtvis en användare som inte ser sig själv som någon avancerad datoranvändare
Ni kommer hålla med MrNero, tills det inte fungerar en dag. Så gjorde även jag. Googla Western Digital Passport, och ni kommer att finna många som har svårlagade problem.

Men användare som anser att sin data är viktig bör ta åt sig. Att montera en lös hårddisk i ett kabinett är enklare än lego, då det bara finns ett sätt och som är visuellt tydligt. Om man anser att det är för avancerat bör man nog hålla avstånd till föremål som brödrostar mm.

Att WD flyttat micro-USB kontakten till själva hårddisken innebär en stor risk. I och med att USB-kabeln sätts i och dras ur många gånger med en portabel hårddisk, så ökas ständigt risken för att kontakten kan lossna. WD försöker spara pengar eftersom att de har kontroll över hela tillverkningskedjan. När de flyttar USB kontakten från en adapter till själva hårddisken så kan de även göra en mindra produkt.
Om du prompt vill köpa en färdig extern hårddisk så råder jag dig att köpa någon av de enheter som är lite längre och därmed mer rektangulära, då de förmodligen har en lös adapter monterad på en standard hårddisk med SATA-kontakt. I dagsläget tror jag inte att WD har några såda kvar för sina mindre färdiga externa hårddiskar.
Det är en stor fördel på flera sätt. Skulle den yttre USB kontakten bli skadad så gör det inget, själva hårddisken är oskadd. Det är bara adapterna som tagit stryk. Du kan enkelt ta av höljet och montera hårddisken i valfritt kabinett. Och som sagt, skulle hårddisken behöva lagas med mer avancerade program så plockar man ut den och ansluter disken med SATA.
__________________
Senast redigerad av Litton 2012-12-02 kl. 15:05.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback