Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-01-01, 20:34
  #1
Medlem
matssons avatar
Hej! Jag har lyckats få min bror intresserad av investerande i samma vända som jag själv blev det, och skulle nu vilja hjälpa honom att öppna en egen kapitalförsäkring. Dock visade det sig att det är krav på myndig ålder för detta, i övrigt är man hänvisad till en kapitalförsäkring för omyndiga. För att öppna den senare verkar det vara oskäligt mycket pappersarbete med personbevis och förmyndarens godkännande vid köp.

Vad jag undrar är helt enkelt: Min bror blir myndig i mars, är det ens lönt att kludda med kapitalförsäkring för omyndiga för dessa 3 månaders tid, eller ska vi vänta?

God fortsättning, hoppas ni inte var för bakfulla imorse.
Citera
2011-01-01, 20:50
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matsson
Hej! Jag har lyckats få min bror intresserad av investerande i samma vända som jag själv blev det, och skulle nu vilja hjälpa honom att öppna en egen kapitalförsäkring. Dock visade det sig att det är krav på myndig ålder för detta, i övrigt är man hänvisad till en kapitalförsäkring för omyndiga. För att öppna den senare verkar det vara oskäligt mycket pappersarbete med personbevis och förmyndarens godkännande vid köp.

Vad jag undrar är helt enkelt: Min bror blir myndig i mars, är det ens lönt att kludda med kapitalförsäkring för omyndiga för dessa 3 månaders tid, eller ska vi vänta?

God fortsättning, hoppas ni inte var för bakfulla imorse.

Han kan väl göra sina affärer i din kf tills han fyller 18?
Citera
2011-01-01, 20:55
  #3
Medlem
matssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AktieStrindberg
Han kan väl göra sina affärer i din kf tills han fyller 18?

Men hur funkar det rent praktiskt? Går det att göra överföringar utav värdepapper mellan konton på samma vis som pengar, i en kapitalförsäkring därtill? Som jag har förstått går det inte, men jag är ganska ny på det här fortfarande å andra sidan..
Citera
2011-01-01, 21:06
  #4
Avstängd
Den som söker skall finna! https://www.flashback.org/sok/kapita...6rs%C3%A4kring
Citera
2011-01-01, 21:07
  #5
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matsson
Hej! Jag har lyckats få min bror intresserad av investerande i samma vända som jag själv blev det, och skulle nu vilja hjälpa honom att öppna en egen kapitalförsäkring. Dock visade det sig att det är krav på myndig ålder för detta, i övrigt är man hänvisad till en kapitalförsäkring för omyndiga. För att öppna den senare verkar det vara oskäligt mycket pappersarbete med personbevis och förmyndarens godkännande vid köp.

Vad jag undrar är helt enkelt: Min bror blir myndig i mars, är det ens lönt att kludda med kapitalförsäkring för omyndiga för dessa 3 månaders tid, eller ska vi vänta?

God fortsättning, hoppas ni inte var för bakfulla imorse.

Den enda skillnaden är om jag inte har helt fel att förmyndarna till den minderåriga behöver signera avtalet. Inte direkt oskäligt eller jobbigt.

Är detta av någon anledning inte ett alternativ kan du ju starta en KF som du sedan överlåter till din bror.

Citat:
Ursprungligen postat av matsson
Men hur funkar det rent praktiskt? Går det att göra överföringar utav värdepapper mellan konton på samma vis som pengar, i en kapitalförsäkring därtill? Som jag har förstått går det inte, men jag är ganska ny på det här fortfarande å andra sidan..

Du kan bara överför pengar.
Citera
2011-01-02, 01:48
  #6
Medlem
matssons avatar
Okej, då blir det kanske att fixa Kapitalförsäkring Barn i alla fall då, men har nån koll på ifall det går att göra en smidig övergång till en vanlig vuxen kapitalförsäkring när han har fyllt år? Vore ju osmidigt om man behöver sälja av allt och teckna en ny.

Och förresten när dras avgiften för kf? Trodde den skulle ha dragits igår (1:a jan), men kanske är första vardag?
Citera
2011-01-02, 03:39
  #7
Medlem
bambumannens avatar
Ja, han kan öppna kapitalförsäkring som omyndig. Det som krävs då är att han har fullmakter från sina vårdnadshavare. Har du någon nätmäklare så har de garanterat blanketter för detta lättillgängligt. Annars är det bara att gå till banken.

Klart det är värt det att öppna kapitalförsäkring även om det är tre månader tills han fyller 18. Det enda som kommer krävas är att de vanliga blanketterna skickas in tillsammans med fullmakt(er) med underskrifter, kopior på vårdnadshavares ID-handlinger (körkort) samt underskrift från en utomstående person som har bevittnat kopieringen och underskrifterna.

När han fyller 18 blir kapitalförsäkringen automatiskt hans egen.


Angående dig fråga kring avkastningsskatten: ditt skattebelopp beräknas på dina tillgångar i depån per 1 januari, men du betalar inte förrän i slutet av januari. Se till att ha likvider då.
Citera
2011-01-02, 10:35
  #8
Medlem
matssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bambumannen
Ja, han kan öppna kapitalförsäkring som omyndig. Det som krävs då är att han har fullmakter från sina vårdnadshavare. Har du någon nätmäklare så har de garanterat blanketter för detta lättillgängligt. Annars är det bara att gå till banken.

Klart det är värt det att öppna kapitalförsäkring även om det är tre månader tills han fyller 18. Det enda som kommer krävas är att de vanliga blanketterna skickas in tillsammans med fullmakt(er) med underskrifter, kopior på vårdnadshavares ID-handlinger (körkort) samt underskrift från en utomstående person som har bevittnat kopieringen och underskrifterna.

När han fyller 18 blir kapitalförsäkringen automatiskt hans egen.


Angående dig fråga kring avkastningsskatten: ditt skattebelopp beräknas på dina tillgångar i depån per 1 januari, men du betalar inte förrän i slutet av januari. Se till att ha likvider då.


Stort tack! Då blir det att fixa en sån då!

Och tack för förklaringen av avgiften!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback