Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 8
  • 9
2024-04-05, 22:00
  #97
Medlem
I inlägg #9 nämns "kominister Bäxänsch".

I Inlägg #18 nämns "Fars instrumänt-Värkstad..."

Jag funderar på dessa stavningar... att den hemlighetsfulle EEE bytt ut E mot Ä i de skrivna orden... Jag tror inte att det handlar om dyslexi, snarare om kort skolgång, eller att personen skrivit på sin talade dialekt?

"Fars instrumänt-Värkstad...", skulle med dagens språkbruk skrivas som "Fars instrument-Verkstad...".

Enligt samma tankespår borde "Bäxänsch" snarare stavats som "Bexe..." eller "Beckse..." Det hade varit intressant att själv försöka tyda handstilen, jag kan ana att den som transkriberat denna handstil inte varit skicklig på att tyda handstil? "Bäxänsch" låter osedvanligt tillkrystat.

"Bäxänsch" skulle kunnat vara Bexen, Bexén, Bäxen, Bexell, Becksen, Becksén, Bäcksén, Becksell, Bäcksell, Beckäng, Bäckäng, eller något annat snarlikt namn.

Dock är en teori som presenterats i Inlägg #47 att att EEE fått tag på bibeln med anteckningarna någon annanstans och då behöver inte personerna och platserna som omnämns i bibeln ens ha med EEE att göra, utan kan vara kopplat till tidigare ägare av bibeln.

Jag har hört att den bästa lögnen är den som innehåller en stor del sanning och därför blir svår att genomskåda. EEE har "snappat upp" namnen på dessa personer någonstans ifrån.

I Jönköping, där han själv kom att leva mot slutet av sitt liv, verkar det ha funnits en kvinna med namnet Bexén tidigare...

I Folkräkningen från 1910 får jag fram att det fanns en kvinna i Jönköping med namnet Maria Kristina Andersson Bexén.

Det är möjligt att söka bland Folkräkningarna på Riksarkivet:

https://sok.riksarkivet.se/folkrakningar

Intressant är också att det i Borås, vid Folkräkningen år 1910, fanns både en Karl Johan Becksell och en Ernst Emil Erlandsson. Dessa är något yngre än vad "vår" EEE utgett sig för att vara, men jag finner det inte otänkbart att vår EEE korsat vägarna med dessa personer och lånat av deras namn för att skapa sig en egen persona och egen historia. Har inte följt upp dessa personer bakåt, om de kan ha känt varandra eller hade någon gemensam koppling via person som avvikkit.



Inlägg #47:

Citera
2024-04-05, 22:55
  #98
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vem var egentligen "Ernst Emil Erlandsson"?

Citat:
Ursprungligen postat av Ma1964
Jag får en känsla av att namnet Erlandsson är ett namn som kan vara bildat på isländskt vis. Där lägger man till son och dotter efter faderns förnamn. Dvs Erland är Ernst Emils fars förnamn. Åtminstone gjorde man så förr.

Kan vara fullt möjligt.

Under "Erlandsson" barndom och som ung var detta vanligt. Man kan ju fråga sig varför hans riktiga identitet skulle förbli okänd? Han kunde ju inte ens begära att få sin ålderspension. Vad kan ha funnits i hans bakgrund?

"Erlandsson" levde ju och verkade i en tid då det var ganska lätt att gå under radarn så att säga. Alla anteckningar gjordes för hand. Ofta då med bläckpennor. Tyvärr kommer vi aldrig att få några svar.
Citera
  • 8
  • 9

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback