Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-10-08, 17:39
  #1
Medlem
Carlozs avatar
Spelberoende, eller spelmissbruk, är ett psykologiskt eller socialt beroende av hasardspel. Det kallas även ludomani eller spelmani i psykiatriska sammanhang.

Spelberoende liknar i vissa avseenden ett substansberoende: till exempel är det vanligt att behöva spela med alt större summor för att uppnå samma "kick", och en del spelberoende berättar även om abstinensliknande symtom, som rastlöshet och irritabilitet. Problemen kan även behandlas på liknande sätt: till exempel finns det Anonyma Spelare-grupper med samma tolvstegsprogram som Anonyma Alkoholister.

Typer av spel som anses extra starkt kopplade till spelberoende är snabba spel där tiden mellan instats och vinst är kort. Detta inkluderar spelautomater av olika slag, som enarmade banditer, pokermaskiner, Jack Vegas och de i Sverige illegala Las Vegas-automaterna.

HISTORIK

Problematiskt spelande anses ha funnits länge, men blev en psykiatrisk diagnos 1980 då DSM-III utkom och introducerade termen pathological gambling.[1] Kriterierna genomarbetades dock till DSM-IV.

Diagnos


Spelmani kategoriseras i DSM-IV under rubriken "Impulskontrollstörningar som ej klassificeras annorstädes", tillsammans med intermittent explosivitet, kleptomani, pyromani, trichotillomani och impulskontrollstörning utan närmare specifikation.

För att diagnosticeras med spelmani ska man ha under en längre tid ha ägnat sig åt "olämpligt spelbeteende" som tar sig minst fem av följande uttryck:

1. Tänker ständigt på spel, till exempel att man är upptagen med att tänka på tidigare eller kommande spel, eller att man tänker på hur man ska få tag i pengar att kunna spela med.
2. Behöver spela med allt större summor för att uppnå önskad spänningseffekt (tillvänjning)
3. Upprepade misslyckanden med att begränsa eller avsluta sitt spelande. (återfall)
4. Blir rastlös eller irritabel när man försöker begränsa eller avsluta sitt spelande. (abstinens)
5. Spelar för att slippa tänka på sina problem eller för att undvika ångest, depression eller skuldkänslor.
6. Återvänder för att ta revansch på en tidigare förlust.
7. Ljuger för anhöriga, terapeuter och andra för att dölja sitt spelande.
8. Har begått brott som till exempel förfalskning, bedrägeri, stöld eller förskingring för att ha råd med spelandet.
9. Har äventyrat eller förlorat en viktig personlig eller professionell relation på grund av sitt spelande.
10. Förlitar sig på att andra kan hjälpa en att lösa en finansiell kris som uppstått på grund av spelandet.


Förekomst


En rapport från Statens folkhälsoinstitut[2] presenterar följande översikt:

Den senaste vetenskapliga undersökningen om spelvanor och spelmissbruk genomfördes i Sverige för tio år sedan. Enligt denna hade omkring två procent av befolkningen i åldrarna 15-74 ett spelmissbruk och ytterligare cirka 7,8 procent riskabla spelvanor.

Detta motsvarade cirka 128 000 spelmissbrukare, vilka har svårt att kontrollera sitt spelande och där spelandet fått allvarliga följder. Av dessa var det 38 000 personer som hade fått så allvarliga spelproblem att de kunde betecknas som spelberoende. Över en halv miljon hade riskabla spelvanor med mer övergående eller tillfälliga negativa konsekvenser.

Enligt den nationella folkhälsoenkäten, vilken Statens folkhälsoinstitut genomför varje år varierade andelen med riskabla spelvanor mellan 3,5 och 3,9 procent under åren 2004-2006. Resultaten från folkhälsoenkäten är dock svåra att jämföra med den tidigare undersökningen från 1997/98 eftersom olika mätmetoder har använts.

Liknande siffror förekommer i andra länder; i USA rapporterar National Council on Problem Gambling att cirka 1 % av befolkningen är drabbad av spelberoende ("pathological gambling") och att cirka 2-3 % håller på med problemartat spelande.

Sverige


Olika former av behandling och hjälp för spelberoende finns tillgängliga i Sverige. Det finns enstaka behandlingshem som enbart ägnar sig åt behandling av spelberoende. Övriga blandar klienter med olika beroenden, vilket är negativt för den spelberoende.

Den som behöver vård kan vända sig till socialtjänsten på sin hemort. Det är möjligt att begära ekonomiskt bistånd för vård enligt 4 kap. 1 § socialtjänstlagen. Den som begär vård för spelberoende kan få avslag eftersom 3 kap. 7 § i socialtjänstlagen enbart omfattar alkohol- eller narkotikaberoende.

Många tekniker grundar sig på kognitiv beteendeterapi (KBT); bland annat finns en KBT-baserad självhjälpsmetod som är utvecklad vid Uppsala universitet. Det finns också så kallade kamratföreningar och GA-grupper ("Gamblers Anonymous", Anonyma Spelare) på ett flertal orter.

Har DU Problem ?


Testa Dig Här: https://se.unibet.com/unibetinfo/responsiblegaming.do#

Stödlinjen:
http://www.stodlinjen.se/

Sluta Spela: http://www.slutaspela.nu/

Spelberoendes Riksförbund:
http://www.spelberoende.se/

Spela Lagom: http://www.spelalagom.se

GA Sverige: http://ga-sverige.se/

Resurser/Behandling:

Spelinstitutet:
http://www.spelinstitutet.se/

Kolmårdens Behandlingshem: http://www.kolmardenbehandling.se/

Spelkliniken: http://www.spelkliniken.se/

Korpberget:
http://www.korpberget.com/




Spela Lagom - Sätt Inte Din Frihet På Spel
Citera
2009-10-08, 17:42
  #2
Medlem
Carlozs avatar
Varför gör man en sådan här tråd ?

Väldigt många här inne på Flashback har spelproblem. Jag är en av dem. Jag vill göra en stor tråd där informationen finns, och där vi samtidigt kan prata om detta ämne, spelberoende.

Spel kan vara himmel & helvete, så här har ni test, information, stödlinjer och länkar till behandling.

Och framför allt så kan du prata om just DIN historia, du är inte ensam.

Jag själv har förlorat 10,000 Kr vid 2 tillfällen, och på 2 dagar har jag förlorat €310. Men jag klarar mig, jag går plus i slutet. Det är det inte alla som gör,

Så prata ut här, så får du stöd av oss andra !
Citera
2009-10-08, 17:56
  #3
Medlem
Månsans avatar
Som med allt annat slarv, lättsinne och nonchalans som folk ägnar sina liv åt har man hittat på att spelande är en sjukdom. Allt för att inte skuldbelägga fyllot, tjockisen eller spelaren eller vem det nu handlar om.

Förr i tiden hade man bett personen ta sig i kragen och skärpa sig. Att ge fan i att kröka och spela bort familjens pengar eller att sluta smälla i sig 18 kanelbullar och fyra liter cocacola om dagen.

Nu ska det vara så jäkla synd om varenda svagsint nolla som inte har vett att hålla elementär ordning på sina liv. Rena tramset om ni frågar mig.
Citera
2009-10-08, 18:07
  #4
Medlem
Carlozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Som med allt annat slarv, lättsinne och nonchalans som folk ägnar sina liv åt har man hittat på att spelande är en sjukdom. Allt för att inte skuldbelägga fyllot, tjockisen eller spelaren eller vem det nu handlar om.

Förr i tiden hade man bett personen ta sig i kragen och skärpa sig. Att ge fan i att kröka och spela bort familjens pengar eller att sluta smälla i sig 18 kanelbullar och fyra liter cocacola om dagen.

Nu ska det vara så jäkla synd om varenda svagsint nolla som inte har vett att hålla elementär ordning på sina liv. Rena tramset om ni frågar mig.

Nu får ni ursäkta OT direkt i början av tråden, men har en liten fråga till dig.

Anser du att tablettberoende också är rena trams och inte är någon sjukdom isåfall ?

Och sen ska man inte blanda ihop Övervikt med Fetma, för det är två vitt skilja saker
Citera
2009-10-08, 18:25
  #5
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carloz
Nu får ni ursäkta OT direkt i början av tråden, men har en liten fråga till dig.

Anser du att tablettberoende också är rena trams och inte är någon sjukdom isåfall ?

Och sen ska man inte blanda ihop Övervikt med Fetma, för det är två vitt skilja saker
Tablettberoende är ett tillstånd, ett beroende man själv skaffat sig genom att proppa i sig för mycket läkemedel. Beroendet har rent kemiskt/fysiologiska förklaringar.
Folk som överdoserar läkemedel, sprit, nikotin, mat, sex, spel är förvisso rubbade men inte sjuka i ordets rätta bemärkelse.

Vem har blandat ihop fetma med övervikt?
Citera
2009-10-09, 19:21
  #6
Medlem
Kingers avatar
Bra information Carloz!

Mitt spelade har gått lite överstyr den senaste tiden.

Från och med idag (2009-10-09) ska jag försöka sluta spela.

Jag får se hur länge jag klarar mig.
Citera
2009-10-09, 20:18
  #7
Medlem
Månsans avatar
Jag kom på en till fritidssysselsättning som inom kort antagligen kommer att betraktas som en sjukdom om den går överstyr:
Oniomani - en drift att handla prylar. I dagligt slang betecknas en sådan person som en shopaholic.

Ni hör ju själva hur löjligt det här sjukdomssnacket är. Allt som folk får för sig att överdriva kommer att sjukdomsförklaras för att till varje pris ta bort skuld och ansvar från personen. Tvärtom borde spelaren/shopparen/tårtätaren/storrökaren få klart för sig att han/hon är en svagsint slarver som omedelbart borde ta sig i kragen och skärpa till sig.
Citera
2009-10-13, 13:13
  #8
Medlem
Carlozs avatar
Tack ni som tar tråden på allvar. Och tar er till lite av informationen här.

OT ombedjes att lämnas utanför tråd, Tack !
Citera
2009-10-13, 14:07
  #9
Avstängd
fboys avatar
Jag tycker att flashback nästan har en skyldighet att klistra tråden*

Bra skrivet, Vi skulle kunna göra så att vi har denna tråden för att dela med oss av våra egna historier. Jag skulle kunna tänka mig göra det. För att varna och förhoppningsvis påverka till att spelmissbruket i denna avdelning inte ökar, och kanske minskar.

Trådens titel skulle kunna vara:
Spelberoende/ Spelmissbruk [Våra egna livshistorier och information!]

Hursomhelst så är det ett mycket bra initiativ av Carloz att skapa tråden och skrämmande att det inte finns en sådan tråd.

Jag funderar på att skapa en [Vi som försöker sluta spela/Ta en dag i taget]- dagbok där flashbackarna som försöker lägga ner drogen kan skriva en rad om dagen, om hur skönt(?) det är att vara fri från spelet. Den tråden kan också uppmuntra spelare att göra likadant.

Jag har försökt flertals gånger med att begränsa och sluta spela, det brukar hålla en vecka. Kanske har jag ett svagt psyke, eller så är det så att jag har spelat sen barnsben och det har blivit en stor del av vardagen.

Allt som man missbrukare är svårt att sluta, tex wow-missbruk, kaffe-missbruk, alkohol-missbruk, sex-missbruk.

Jag tror att det är lika lätt/svårt att sluta spela som något annat missbruk, det gäller sonika att ersätta det med ett annat, positivt tidsfördriv, tex börja gymma, sporta eller jogga.

Ni som inte vet vad spelmissbruk innebär och väljer att fylla tråden med förnekelse tycker jag ska tänka om. Det är inte lätt att sluta när kroppen/psyket har blivit fast vid drogen och utan drogen kan inte kroppen/psyket arbeta och må bra.

Tillsammans är vi starka, ensamma är vi svaga!

// RB
Citera
2009-10-13, 14:17
  #10
Medlem
GrovBenstommes avatar
Det finns folk som klarar av att spela och folk som inte gör det. Så enkelt är det. "Spela lagom" är ju bara en yttre fasad av Svenskaspel. "Spela ordentligt eller låt bli" tycker jag låter bättre.

Ta hand om er pôjkar.
Citera
2009-10-13, 14:31
  #11
Medlem
spleendids avatar
Medvetenheten om min egen predisposition för att fastna i ett missbruk är en av anledningarna till att jag håller mig i skinnet och nöjer mig med att spela för småpengar.
Missbruket ligger i generna och oavsett vad jag ger mig in i så har jag en förmåga att fullständigt uppslukas av det. Det har medfört att jag under de senaste åren mer eller mindre har vandrat från besatthet till besatthet med kortare intervall. En egenskap som visserligen delgivit mig mycken kunskap, men samtidigt berövar mig friheten till spontanitet. För att planera vardagen blir även det tillslut ett missbruk. Däremot har jag aldrig haft problem att upphöra med missbruket i sista stund, innan det hade varit för sent.

Dessutom har jag alltid spelat, och just detta kanske är ett genuint intresse snarare än ett tvång, men jag håller mig ändock borta från de större summorna för säkerhets skull. Vågar inte föreställa mig hur jag skulle kunna reagera när halva lönen ligger satsad på en fotbollsmatch. Nej, besvikelsen är redan stor bara vid någon hundring. Det får räcka så.

Den viktigaste lärdomen sen är väl förståelsen att de flesta med en mottaglighet för att börja missbruka ofta har ett starkt intellekt. Det är värt att tänka på när man ser ett utslaget fyllo. En förmodligen väldigt känslofylld och djupsint medmänniska.
__________________
Senast redigerad av spleendid 2009-10-13 kl. 14:37.
Citera
2009-10-13, 14:39
  #12
Avstängd
fboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spleendid
...Medvetenheten om min egen predisposition för att fastna i ett missbruk ...
...Missbruket ligger i generna och oavsett vad jag ger mig in i så har jag en förmåga att fullständigt uppslukas av det...
...Dessutom har jag alltid spelat, och just detta kanske är ett genuint intresse snarare än ett tvång, men jag håller mig ändock borta från de större summorna för säkerhets skulle. Vågar inte föreställa mig hur jag skulle kunna reagera när halva lönen ligger satsad på en fotbollsmatch...
Det kan jag skriva under på. Flera missbrukare i familjen (spel, alkoholm, tobak).
Under min CS-period i 9:an, spelade jag direkt när jag kom hem från skolan (åt framför datorn oftast) tills jag skulle lägga mig, runt 03.00, Kom försent och fick mycket frånvaro och bara medelbetyg(när jag är Einstein himself). Jag har känt den känslan, och vill inte lägga en till halv lön på ett spel.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback