Det finns många länder som varken är medlemmar i OECD eller har problem med att samarbeta med dem, eller att gömma undan folks pengar.
Om ni läser min tråd om sifferkonton i Andorra så kan ni kanske få ett intryck av vad som lett till problem. Andorra drar till sig uppmärksamhet på olika sätt. Bland annat genom total avsaknad av moraliserande och andra företeelser som har att göra med EU.
Jag säger härmed inte att jag sitter på någon specifik lösning, utan bara att jag har en utgångspunkt för fruktbara efterforskningar som tillslut kommer att leda fram till en framgångsrik lösning. Jag ser det alltså som uppenbart att lösningar finns men jag har inga konkreta förslag i nuläget.
De som trodde att Liechtenstein var riskfritt fick en jävla kalldusch på grund av Heinrich Kieber. "Liten tuva..." Nu ska vi inte gå OT men jag tror t.ex. inte att Posener har haft några pengar i Liechtenstein. Har läst i fbarkivet och den uppfattningen är jag inte ensam om.
Dock kan är de klassiska idiotsäkra val för banktjänster. Liechtenstein och Andorra fyller fortfarande sina funktioner och det kan diskuteras om risken egentligen blivit högre för att åka dit med pengar där.
Citat:
Ursprungligen postat av zlira
Vilka lösningar? Sänd gärna ett PM