2003-09-30, 10:07
Medlem
Stämmer det att Stockholms enda likbil kallas för Politi-bilen, och i såna fall, varför?

Verkar vara ett bra jobb om man vill tjäna grova pengar på maximal ansträngning dock.
Jobba 1st 24h-pass och sen vara ledig i 6 dagar, dvs jobba 4 dagar per månad och ha grundlön på 23.000kr

Fast å andra sidan, skrapa upp lik, vara sig de är 1h eller 8 år gamla, i en bit eller 67 delar, är kanske inte det trevligaste...

Heder åt de som gör detta jobb! Här kan vi verkligen snacka "tja, nån måste ju göra det".
Citera
2003-09-30, 16:14
Medlem
Cineastens avatar
Re

Jag har kompisar (fd) som har kört politibilen och det var tydligen inget vidare. Så bra betalt är det inte och det mesta i jobbet är rentav äckligt. Hur kul är det att ta hand om ruttna lik, vattenlik, människor som skjutit skallen av sig etc?

Jag har jobbat inom begravningsbranschen en kort tid och det var verkligen dötrist...
Citera
2003-09-30, 23:01
Medlem
Farbror Buskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Jag har kompisar (fd) som har kört politibilen och det var tydligen inget vidare. Så bra betalt är det inte och det mesta i jobbet är rentav äckligt. Hur kul är det att ta hand om ruttna lik, vattenlik, människor som skjutit skallen av sig etc?

Jag har jobbat inom begravningsbranschen en kort tid och det var verkligen dötrist...

kändes det likgiltigt?
Citera
2003-09-30, 23:16
Medlem
Bombad Bimbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Buske
kändes det likgiltigt?

Kanske enformigt - arbetet är sig väl likt från dag till dag.

Men man får väl se det positiva - det är ju en möjlighet att få arbeta med människor!
Citera
2003-09-30, 23:20
Medlem
Asmodeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Buske
kändes det likgiltigt?

Skulle vara kul om den där likförarn' kör med något slags practical joke
någon gång.
Citera
2003-10-01, 02:40
Medlem
LIKgiltigt, DÖtrist...
Hahahahaha, jag tror jag dör!
Citera
2003-10-01, 09:17
Medlem
Min pappa jobbade där en sommar. Första två dagarna kom han hem och spydde, men sen vänjde han sig. Lite synd om oss andra när han kom hem och luktade lik. Kommer inte ihåg hur bra betalt han fick.
Citera
2003-10-01, 11:35
Medlem
Det här har jag aldrig hört talats om. Vem är man anställd av? Kommer man i en stor van med bår och sopskyffel då eller? Jobbar man ensam? Nån som vet nåt?
Citera
2003-10-01, 11:43
Medlem
Faroths avatar
Måste krävas jävligt speciella personer för att klara av det jobbet. Jag skulle nog inte palla en dag...
Citera
2003-10-01, 18:21
Medlem
Fat bastards avatar
För många år sen när jag jobbade som elektriker fick jag åka till krematoriet och reparera kylmaskinen i "likkylen" det var inte så trevligt.
Man blev lite nervös när temperaturen steg i kylrummet och den sötsliskiga doften av massor av blomkransar blandades med den kemiska lukten av de avlidna.
Citera
2003-10-01, 20:46
Medlem
Cineastens avatar
Re

Citat:
Det här har jag aldrig hört talats om. Vem är man anställd av? Kommer man i en stor van med bår och sopskyffel då eller? Jobbar man ensam? Nån som vet nåt?

Jag vet inte hur det fungerar nu men tidigare arbetade de tillsammans med polisen. Har för mig att politi betyder i samhällets tjänst eller nåt liknande. När jag jobbade i begravningsbranschen lades verksamheten ut på entrepenad och de som tog lägst betalt fick kontraktet. Numera är det förmodligen något annat företag som har hand om verksamheten eftersom flera som arbetade på den firman där mina bekanta var anställda, misskötte sig å det grövsta. De hade en van. Den brukar (brukade?) kallas för Svarta Maja eller likbilen i folkmun.
De jobbar inte ensamma och använder den utrustning som krävs för att få med sig kroppen/resterna.

Citat:
Måste krävas jävligt speciella personer för att klara av det jobbet. Jag skulle nog inte palla en dag...

No shit...Inte nån höjdare att behöva plocka upp resterna efter någon som har legat död i 3 veckor mitt i sommarvärmen. Har hört stories om en som skulle plocka upp en kropp från golvet som hade fastnat i parketten. Han fick med sig ryggraden och huvudet, resten låg kvar på golvet...

Kroppsvätskorna hade runnit ut och klibbat ihop med golvet. Det luktade tydligen inget vidare...

En annan hade dött i badkaret (hjärtattack förmodligen) medans varmvattnet stod på. När det började droppa ned till grannen under tog denne kontakt med polisen som bröt sig in och hittade en kropp som hade flutit ut. Den hade helt enkelt kokats sönder pga det skållheta vattnet. Inte så jättefräscht direkt...

Det finns mycket att berätta men jag tänker inte göra det med hänsyn till era tangentbord. Undrar om de är gjorda för att klara häftiga kaskadspyor?
Citera
2003-10-01, 21:05
Medlem
Håller inte Boströms på med sånt .(längre)?

För många år sedan jobbade farsan på boströms , och dom fick ofta åka och sopa upp resterna vid olika sorters dödsfall.

/K_T
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in