Citat:
Det här har jag aldrig hört talats om. Vem är man anställd av? Kommer man i en stor van med bår och sopskyffel då eller? Jobbar man ensam? Nån som vet nåt?
Jag vet inte hur det fungerar nu men tidigare arbetade de tillsammans med polisen. Har för mig att politi betyder
i samhällets tjänst eller nåt liknande. När jag jobbade i begravningsbranschen lades verksamheten ut på entrepenad och de som tog lägst betalt fick kontraktet. Numera är det förmodligen något annat företag som har hand om verksamheten eftersom flera som arbetade på den firman där mina bekanta var anställda, misskötte sig å det grövsta. De hade en van. Den brukar (brukade?) kallas för Svarta Maja eller likbilen i folkmun.
De jobbar inte ensamma och använder den utrustning som krävs för att få med sig kroppen/resterna.
Citat:
Måste krävas jävligt speciella personer för att klara av det jobbet. Jag skulle nog inte palla en dag...
No shit...Inte nån höjdare att behöva plocka upp resterna efter någon som har legat död i 3 veckor mitt i sommarvärmen. Har hört stories om en som skulle plocka upp en kropp från golvet som hade fastnat i parketten. Han fick med sig ryggraden och huvudet, resten låg kvar på golvet...
Kroppsvätskorna hade runnit ut och klibbat ihop med golvet. Det luktade tydligen inget vidare...
En annan hade dött i badkaret (hjärtattack förmodligen) medans varmvattnet stod på. När det började droppa ned till grannen under tog denne kontakt med polisen som bröt sig in och hittade en kropp som hade flutit ut. Den hade helt enkelt kokats sönder pga det skållheta vattnet. Inte så jättefräscht direkt...
Det finns mycket att berätta men jag tänker inte göra det med hänsyn till era tangentbord. Undrar om de är gjorda för att klara häftiga kaskadspyor?