2008-05-17, 11:20
Medlem
OCH VISST RÄCKER DET!
Med signaturen micaele:s svar på tråden om problem med codec (”Söker en codec, vilken ska jag ha?” / http://www.flashback.org/showthread.php?t=675503) för min fråga: -Var någonstans i detta talet –om konsten att kunna spela upp nerladdade filer- kommer codec in?

Som micaele skriver: En codec talar om för uppspelningsprogrammet (VLC måhända) hur ett visst filformat skall tolkas och därmed kunna visas på skärmen.
..räcker det säkert för de flesta. Dock inte för mig…

Det är möjligt att det som micaele skriver, ändå är precis den kunskap som jag söker? Men alltså att micaele skriver med andar ord, som jag inte riktigt hänger med i.

=====
Så här ser jag på sakerna:
Att när jag skriver ett dokument, t.ex. med hjälp av Word, kan jag skriva med tangenterna t.ex. ”Jag heter Johansson”.
Därvid uppstår bokstäverna för denna meningen på bildskärmen således: att det finns en ASCII-kodad rad-med-databitar lagrade på arbetsminnet för denna meningen.

När jag sedan lagrar meningen på ett (hårddisk-) minnet, jag öppnar fönstret för ”Arkiv, Spara som ..” och musklickar ”Spara”, finns det ett filformateringsprogram (t.ex. för filen word doc.) som filformaterar denna raden-med-databitar, till en fil (word doc-fil).
Filformaterar på så sätt att databitarna i raden-med-databitar, flyttas om lite enligt någon teknik för att på bästa sätt lagra en rad-med-databitar.
Dessutom har jag namngivit filen, som läggs till filens rad-med-databitar.

När jag sedan öppnar filen, finns det att filöppningsprogram som, när jag musklickar på filen i fönstret Öppna, tar fram filen från minnet och ändrar tillbaka filens raden-med-datbitar, till denna ursprungliga raden-med-databitar.

Och rimligen på samma sätt med dessa mediafiler som vi laddar ner –via Nätet- från olika webbserverdatorers hårddiskar: Att mediats fysikaliska ljud, bild, video, har digitaliserats till en rad-med-databitar, har sedan filformaterats -genom ett filformateringsprogram- och lagrats på webbserverdatorns hårddisk.

Å så när vi har laddat ner filen på vår dator, ..skall rimligen filen då öppnas, rimligen med ett filöppningsprogram. ..och var finns då denna codec:en?

Att vi också använder ett mediaspelar-program - VLC-player, CCCP, Media player classic- i sammanhanget handlar om ..tror jag? att dessa mediafiler överförs på Nätet från webbserverdatorn till klientdatorn –inte per TCP-protokollet/programmet, utan per UDP-protokollet/programmet, och att UDP- protokollet/programmet inte finns med i de vanliga webbläsarna?

: Kan det vara så att ALLA filöppningsprogram har en lika del SAMT någon särskild del, som just är det kännetecknande för varje olika filöppningsprogrammet, och att det denna särskilda delen som är codec:en?
Att t.ex. filöppningsprogrammet för filen word dok, är EN DEL lika med t.ex. filöppningsprogrammet för filen VLC-player SAMT en särskild del för öppningsprogrammet till word dok och en annan särskild del till VLC-player?
Och alltså att denna särskilda delen är codec:en.
Citera
2008-05-17, 11:42
Medlem
ni-ar-fjortisars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-O Gavne, Västerås
OCH VISST RÄCKER DET!
Med signaturen micaele:s svar på tråden om problem med codec (”Söker en codec, vilken ska jag ha?” / http://www.flashback.org/showthread.php?t=675503) för min fråga: -Var någonstans i detta talet –om konsten att kunna spela upp nerladdade filer- kommer codec in?

Som micaele skriver: En codec talar om för uppspelningsprogrammet (VLC måhända) hur ett visst filformat skall tolkas och därmed kunna visas på skärmen.
..räcker det säkert för de flesta. Dock inte för mig…

Det är möjligt att det som micaele skriver, ändå är precis den kunskap som jag söker? Men alltså att micaele skriver med andar ord, som jag inte riktigt hänger med i.

=====
Så här ser jag på sakerna:
Att när jag skriver ett dokument, t.ex. med hjälp av Word, kan jag skriva med tangenterna t.ex. ”Jag heter Johansson”.
Därvid uppstår bokstäverna för denna meningen på bildskärmen således: att det finns en ASCII-kodad rad-med-databitar lagrade på arbetsminnet för denna meningen.

När jag sedan lagrar meningen på ett (hårddisk-) minnet, jag öppnar fönstret för ”Arkiv, Spara som ..” och musklickar ”Spara”, finns det ett filformateringsprogram (t.ex. för filen word doc.) som filformaterar denna raden-med-databitar, till en fil (word doc-fil).
Filformaterar på så sätt att databitarna i raden-med-databitar, flyttas om lite enligt någon teknik för att på bästa sätt lagra en rad-med-databitar.
Dessutom har jag namngivit filen, som läggs till filens rad-med-databitar.

När jag sedan öppnar filen, finns det att filöppningsprogram som, när jag musklickar på filen i fönstret Öppna, tar fram filen från minnet och ändrar tillbaka filens raden-med-datbitar, till denna ursprungliga raden-med-databitar.

Och rimligen på samma sätt med dessa mediafiler som vi laddar ner –via Nätet- från olika webbserverdatorers hårddiskar: Att mediats fysikaliska ljud, bild, video, har digitaliserats till en rad-med-databitar, har sedan filformaterats -genom ett filformateringsprogram- och lagrats på webbserverdatorns hårddisk.

Å så när vi har laddat ner filen på vår dator, ..skall rimligen filen då öppnas, rimligen med ett filöppningsprogram. ..och var finns då denna codec:en?

Att vi också använder ett mediaspelar-program - VLC-player, CCCP, Media player classic- i sammanhanget handlar om ..tror jag? att dessa mediafiler överförs på Nätet från webbserverdatorn till klientdatorn –inte per TCP-protokollet/programmet, utan per UDP-protokollet/programmet, och att UDP- protokollet/programmet inte finns med i de vanliga webbläsarna?

: Kan det vara så att ALLA filöppningsprogram har en lika del SAMT någon särskild del, som just är det kännetecknande för varje olika filöppningsprogrammet, och att det denna särskilda delen som är codec:en?
Att t.ex. filöppningsprogrammet för filen word dok, är EN DEL lika med t.ex. filöppningsprogrammet för filen VLC-player SAMT en särskild del för öppningsprogrammet till word dok och en annan särskild del till VLC-player?
Och alltså att denna särskilda delen är codec:en.

Jag förstår inte riktigt vad du menar men det som händer när du öppnar en fil med till exempel Word så skickar den ett kommando till Windows som säger "tjena, jag vill läsa den här filen", Windows läser då filen och skickar den till programmet, i princip. Det som händer sen är att Word tittar antagligen(jag har inte källkoden så jag kan inte veta med säkerhet) först på filändelsen, och om det är en .doc-fil, så kommer filen ha en viss struktur. Den kommer kanske börja med hur lång den är, vilken kodning(ASCII, UTF-8, etc, detta är textfilernas "codec" tycker jag man kan säga), osv. Relevant information för att kunna tolka resten av filen. Denna del kallas för "header". Efter headern kommer texten, som i ditt fall är "Jag heter Johansson". Word tolkar detta med hjälp av kodningen som angavs i headern och tar sedan fram rätt tecken och placerar detta på din skärm.

Skillnaden mellan en textfil och en filmfil är nog inte allt för stor antar jag. Det finns många olika format vilket i en film med olika codecs kan ha (avi, mkv). Det vanligaste är att filen börjar med en header och sen tolkas resten av datan i filen utifrån informationen som finns i headern.
Citera
2008-05-19, 21:10
Medlem
Max Powers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ni-ar-fjortisar
Jag förstår inte riktigt vad du menar men det som händer när du öppnar en fil med till exempel Word så skickar den ett kommando till Windows som säger "tjena, jag vill läsa den här filen", Windows läser då filen och skickar den till programmet, i princip. Det som händer sen är att Word tittar antagligen(jag har inte källkoden så jag kan inte veta med säkerhet) först på filändelsen, och om det är en .doc-fil, så kommer filen ha en viss struktur. Den kommer kanske börja med hur lång den är, vilken kodning(ASCII, UTF-8, etc, detta är textfilernas "codec" tycker jag man kan säga), osv. Relevant information för att kunna tolka resten av filen. Denna del kallas för "header". Efter headern kommer texten, som i ditt fall är "Jag heter Johansson". Word tolkar detta med hjälp av kodningen som angavs i headern och tar sedan fram rätt tecken och placerar detta på din skärm.

Skillnaden mellan en textfil och en filmfil är nog inte allt för stor antar jag. Det finns många olika format vilket i en film med olika codecs kan ha (avi, mkv). Det vanligaste är att filen börjar med en header och sen tolkas resten av datan i filen utifrån informationen som finns i headern.

Inte för att klaga men varken avi eller mkv är en codec.
Citera
2008-05-20, 10:51
Medlem
Citat:
Frågar vad en codec är och vad den gör, fast med fler ord (om jag har förstått det rätt).

Informationen på wikipedia är ganska uttömmande:

Svenska (inte fullt så innehållsrik): http://sv.wikipedia.org/wiki/Codec
Engelska: http://en.wikipedia.org/wiki/Codec
Citera
2008-05-20, 22:20
Medlem
Bitmasters avatar
Citat:

När man ska öppna en textfil i ett program är det ganska okomplicerat. En fil består ju av text men hur kan en lång, lång text bli till en bild? Och det är där en codec kommer in. Man kan säga, att en codec är ett recept, och att filen är en hylla med ingredienser. För att visa en fil som en video, behöver du veta VAR i filen ingredienserna sitter, och HUR du sätter ihop dem till bild & ljud. Och det är där codec kommer in

Hoppas den förklaringen var nog tydlig. Om inte, får du gärna PMa mig så reder vi ut begreppen!
Citera
2008-05-21, 00:02
Medlem
HUNDRA MILLIONER TACK!!!!!!!!!!!!!

Tack! Signaturen Bitmaster här ovan för Ditt engagemang och inlägg för mitt bryderi vad kodek är för något. –Som vi ju skriver på svenska språket bör vi ju också använda svenska ord: alltså kodek.
….meeeen! Bitmaster, si´ken smörja som Du skriver.

: ”När man ska öppna en textfil i ett program …”. Mjaaa, jooo, jag förstår, men texten känns jeeedrans jobbig.
: ”En fil består ju av text men hur kan en lång, lång text, bli till en bild? Och det är där (som) en codec kommer in. ..jo visst jag förstår men det känns jeedrans jobbigt.
: recept, hylla med ingredienser, VAR i filen ingredienserna sitter.
–OHHHH!

-Varför är ni så rädda för mitt uttryckssätt med rad-med-databitar, som filformateras, med ett filformateringsprogram, som öppnas med ett filöppningsprogram?

-Och nu …väl? äntligen har jag hittat svaret; med hjälp av adajad:s tips här ovan; Tack för de´! adajad.
Vilket förde mig till Datatermgruppens –nu tillkommande- redovisning att
: kodek [inom datakomprimering:] är enheter ..väl rimligen? dataprogram, som komprimerar respektive avkomprimerar data.

Och att Wikipedia HAR! förvirrat det för mig, handlar om …den dåliga pedagogiska skrivningen: En videokameras A/D-omvandlare konverterar den analoga videosignalen till en digital videosignal, vilken sedan passerar en videokomprimeringkomponent för digital överföring eller lagring. –Varför jösse blanda in digitaliseringen av den fysiskt analoga signalen, för att berätta vad kodek är?

====
Sedan det fortfarande förvirrande för mig. Att, som jag har uppfattat alla trådar här på Flashback, trådläggare skriver om deras problem med att öppna nerladdade ljud- och film-filer. Med råden från sådana som kan, att trådläggaren skall ladda ner och använda sig av någon viss nämnd dekodek.
-Alltså ..väl rimligen? måste man väl avkomprimera en gjord komprimering med just komprimeringsprogrammets –kodekens- avkomprimeringsprogram –dekodeken?
Att om man hittar någon intressant musik (-fil) eller video (-fil) på Nätet, måsta man veta vilket filformat och kodec som filen handlar om; för att kunna öppna filen och kunna avkomprimera raden-med-databitar. …hur får man de kunskaperna?

=====
Å så drar jag hela grejen, för de som inte har fattat:
Att jag har ett stycke musik, en gubbe som står och blåser trumpet framför mig eller musik ur en högtalare. Alltså jag har ett fysiskt analogt ljud.
Detta ljudet spelar jag in i en mikrofon, till en elektrisk signal.
Som får gå till en analog/digital-omvandlare, en A/D-omvandlare, som omvandlar denna fysiskt analoga ljudsignalen, till en digital –elektrisk- signal; en rad-med-databitar.

Därpå behandlar jag denna raden-med-databitar med en viss –som jag vet är något bra- kodek, ett visst komprimerings dataprogram; till att den ursprungliga raden-med-databitar blir kortare.
Därefter filformaterar jag raden-med-databitar, med ett visst –som jag vet är nått bra- filformateringsprogram, till en fil.

Å så när jag vill höra på musiken igen, har jag att öppna filen, avkomprimera raden-med-databitar, avdigitalisera raden-med-databitar –i t.ex. ett ljudkort- till en fysiskt analalog –elektrisk- signal som matar en högtalare.
…eller snurrar jag?
Citera
2008-05-21, 00:20
Medlem
Bitmasters avatar
Citat:
…eller snurrar jag?

Inte mer än vanligt Du verkar ha förstått grundkonceptet, så allt väl. Jag försökte använda en liknelse för att du enklare och snabbare skulle förstå mig, hoppas att det fungerade lite.

Dock vill jag invända på några småpunkter:

1. Förvisso kan man skriva kodek, men då skulle uttalet bli fel enligt svenska uttalsregler. Då är det bättre att använda engelskans codec, för att tydliggöra att det är ett låneord och skall så behandlas.
2. Ordet "dekodek" som du just myntade är överflödigt, då kodek står för KOder/DEKoder. En kodek fungerar alltså åt båda hållen.

I övrigt är du på rätt spår du frågade hur man skaffar sig kunskapen om vilken codec man ska använda. Jo, det står oftast någonstans i filen vilken codec som skall användas, och den informationen kan man få fram med ytterligare ett program som söker upp denna information genom att öppna filen och analysera innehållet.
Citera
2008-05-21, 09:59
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Skönt att TV-stjärnan Gavne är tillbaks och konfererar med oss vanliga dödliga. Du har varit saknad.
Citera
2008-05-21, 14:33
Medlem
ni-ar-fjortisars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max Power
Inte för att klaga men varken avi eller mkv är en codec.

Jag vet. Skrev lite luddigt kanske.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in