• 1
  • 2
2008-05-05, 12:12
Medlem
mrharakiris avatar
Hoppas alla tagit fram sina grillar och kört igång för säsongen. Tänkte att vi kunde samla grillrecept, tips och tekniker i den här tråden.
Själv premiärgrillade jag en hel fläskfilé på min weber (gasol). Körde den på indirekt värme i ca 30min (vände efter halva tiden) till 65 grader, tog sen ut den och la den i folie till ca68 grader. Mycket gott!!
2008-05-05, 15:38
Medlem
Requiems avatar
Jodå, har både hunnit blivt lax, karré och köfte grillat hos oss. Något jag kört ganska hårt med är att jag köpt stora påsar med turkiska gröna pepparfrukter. Ganska långa och milda, dessa blir fantastiskt goda att grilla. Så det får bli mitt första tips på ett trevligt tillbehör.

Grilla och ringla sedan en lite finare olivolja över och strö över några flarn flingsalt. Perfekt till framför allt nöt och lammrätter tycker jag.
2008-05-06, 19:14
Medlem
pets avatar
köttet blir mycket saftigare med grillocket på. nån som har nåt tips på en kall sås till grillat?
2008-05-06, 20:27
Medlem
Självklart har man invigt grillsäsongen 2008 redan, jag tjackade mitt livs första Webergrill redan flera veckor sedan, sedan dess har jag hängt i det här forumet och väntat på den här tråden. :P Hittills har jag bara grillat "vanligt" med den, men jag vill testa barbequa nånting också, men jag är ingen mästerkock, så jag vetefan vad man ska dra på med för nåt kött för att grilla på indirekt värme.
2008-05-06, 20:37
Medlem
svempa79s avatar
Gas eller kol grill?

vad anser ni är bäst gas eller kol. tycker själv att om det ska grillas ska det vara med kol eller ved grill. vad fördrar ni för något?
2008-05-06, 21:33
Medlem
NinjaRövardottes avatar
Gasol är för småbarn och pensionärer. Kol är ett måste.
2008-05-06, 21:56
Medlem
Tjippmunks avatar
hur får man ett bättre resultat med elgrill? läst nånstans att man kunde lägga några kolbitar i grillen för röksmaken. nån som provat det? (får inte ha kolgrill på balkongen så man får nöja sig med el)
2008-05-07, 06:59
Medlem
mrharakiris avatar
Elgrill är väl ingen höjdare men på balkongen kan du köra med gasol tex en baby q http://www.weber.com/bbq/pub/grill/2007/q/Q100.aspx
2008-05-07, 08:15
Medlem
Requiems avatar
50/50 Träkol och briketter, trust me!
2008-05-07, 11:35
Medlem
Gaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Requiem
50/50 Träkol och briketter, trust me!

jajamän och sen på med en jävla massa tändvätska så det brinner regält, då får man perfekt glöd.

Sen tänkte jag tipsa om nåt jag brukar grilla som alltid har varit uppskattat när jag bjudit på det:

skala en banan och dela den på mitten, sen lindar du en baconskiva runt varje bit, tro mig grilla många för det är helt sanslöst gott
2008-05-07, 13:07
Medlem
Octavianuss avatar
fattar inte vitsen med gasol, då kan man väll lika gärna köra skiten i en stekpanna eller i ugnen. Nej briketter, kol eller ved ska det vara, annars får det vara.
2008-05-07, 15:21
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Octavianus
fattar inte vitsen med gasol, då kan man väll lika gärna köra skiten i en stekpanna eller i ugnen. Nej briketter, kol eller ved ska det vara, annars får det vara.
Lavastenarna som gasolen värmer fungerar som ungefär som kol, att jämföra det med stekpannan eller ugnen går inte.

Hade vi däremot pratat om en elgrill som få har, som värmer ovanför är mer likt stekpanna och ugn.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in