2008-04-22, 19:49
Medlem
Vet inte om det här är rätt del, tror inte det, men vet inte vilken som skulle passa bättre. Jag valde den här för att det trots allt är en historiauppsats jag ska skriva, så... Grejen är att jag inte riktigt vet vad jag ska skriva/vilka frågeställningar jag ska ställa. Det ska vara något om kommunism och vänsterpartiet, alltså tex. om sambanden mellan dem på den tiden de fortfarande hade ett K.

Det ska också finnas någon koppling till nutiden (lite därför jag är osäker på om det är rätt forumdel), som varför de inte längre "vågar" säga att de är kommunister (tänker då främst på Lars Ohly). Om någon kunde hjälpa mig med detta, både frågeställningar och information skulle jag bli mycket tacksam. Och om någon kanske kan flytta tråden om den är på fel ställe. Tack på förhand //Josephine
Citera
2008-04-22, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solstickeflicka
Vet inte om det här är rätt del, tror inte det, men vet inte vilken som skulle passa bättre. Jag valde den här för att det trots allt är en historiauppsats jag ska skriva, så... Grejen är att jag inte riktigt vet vad jag ska skriva/vilka frågeställningar jag ska ställa. Det ska vara något om kommunism och vänsterpartiet, alltså tex. om sambanden mellan dem på den tiden de fortfarande hade ett K.

Det ska också finnas någon koppling till nutiden (lite därför jag är osäker på om det är rätt forumdel), som varför de inte längre "vågar" säga att de är kommunister (tänker då främst på Lars Ohly). Om någon kunde hjälpa mig med detta, både frågeställningar och information skulle jag bli mycket tacksam. Och om någon kanske kan flytta tråden om den är på fel ställe. Tack på förhand //Josephine

Ställ gärna några frågor så kan jag försöka besvara dem.
Citera
2008-04-23, 01:04
Medlem
Sven Ps avatar
Alltsedan det nuvarande vänsterpartiet startades har de haft en stark koppling till kommunismen och inte minst till Sovjetunionen. Bland annat var dåvarande SSV en av initiativtagarna till att bilda den så kallade tredje internationalen där de ryska bolsjevikerna snabbt fick en ledande ställning.

Eftersom vänsterpartiet är ett av det mest flyktingvänliga partiet i riksdagen kan exempelvis baltutlämningen på 1940-talet vara av intresse. Efter andra världskrigets slut hade några tiotusental baltiska medborgare på flykt undan sovjetunionens terror anlänt till Sverige. Bland dessa personer ingick en grupp på cirka 160 man som hade stridit för Tyskland under kriget som Sovjet begärde att få utlämnade. Den svenska regeringen biföll kravet trots att balterna i och med detta beslut riskerade att avrättas som landsförrädare.

Vänsterpartiet under det dåvarande namnet SKP, ville gå ännu längre genom att dessutom utvisa samtliga civila flyktingar. Fallet är intressant eftersom dagens vänsterparti ofta betonar det viktiga i att ha en human flyktingpolitik. Baltutlämningen visar dock att denna åsikt inte var förankrad i partiet när en ideologiskt närstående stat var inblandad.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Baltutl%C3%A4mningen
http://en.wikipedia.org/wiki/Swedish...altic_soldiers
Citera
2008-04-23, 13:02
Medlem
Natan Röds avatar
Hejsan !

Från Partisplittringen 1917 fram till 1991? fanns det en ideologi att följa,
därefter har V haft förtvivlat svårt att forma någon partilinje.
Gudrun Schyman hade ett fantastiskt väderkorn och körde med feministlinjen
samtidigt som man arbetade sig bort från det besvbärande K:et.

Det du skulle kunna trycka på är att V är det enda etablerade
vänsteralternativet i dag när Socialdemokraterna har guppat i väg rätt ordentligt år höger.

//NR
Citera
2008-04-23, 13:41
Medlem
Tack så mycket för svaren Det där med flyktingarna verkade riktigt intressant, ska kolla upp det nogrannare... Verkar finnas en del information om det också. Nu gäller det bara att komma på minst tre frågeställningar angående det, eller ev. något annat. Ni får gärna komma med förslag Än en gång, tack så mycket
Citera
2008-04-23, 13:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Solstickeflicka

Du ska alltså helt enkelt jämföra marxismen/kommunismen med vänsterpartiets politik i det förflutna och idag.

Lars Ohly är (antar jag) en "västerländsk" kommunist http://en.wikipedia.org/wiki/Western_Marxism som är kritisk mot det leninistiska systemet som fanns i bl.a. östeuropa. Men vänsterpartiet har nog haft kopplingar till diverse kommuniststater. Han slutade kalla sig kommunist öppet för att han inte vill bli förknippad med Sovjetunionen och liknande antar jag.
Citera
2008-04-23, 16:19
Medlem
Annars finns ju den där historien om de kommunister som på 20-talet begav sig till sovjet för att hjälpa till och ett total år senare när en del av dem kom tillbaka så blev de utstötta av vänsterpartiet, antagligen för att de hade några obehagliga sanningar att berätta om kommunismen.

Sen kan man ju även resonera kring varför V inte tagit avstånd från massmord, en offentlig ursäkt för de kanske 50 miljoner som dött i kommunismens namn kanske vore på sin plats.
Citera
2008-04-23, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Syremättad
Du ska alltså helt enkelt jämföra marxismen/kommunismen med vänsterpartiets politik i det förflutna och idag.

Lars Ohly är (antar jag) en "västerländsk" kommunist http://en.wikipedia.org/wiki/Western_Marxism som är kritisk mot det leninistiska systemet som fanns i bl.a. östeuropa. Men vänsterpartiet har nog haft kopplingar till diverse kommuniststater. Han slutade kalla sig kommunist öppet för att han inte vill bli förknippad med Sovjetunionen och liknande antar jag.

Nja, själva uppgiften är egentligen att skriva om något som rör kommunismen. Då typ alla ämnen var upptagna valde jag att inrikta mig på vänsterpartiet, då jag tyckte det verkade intressant. Det jag egentligen behövde hjälp med var att hitta några bra frågeställningar, då det ska vara en ganska stor uppsats och jag satsar på MVG. Alltså behövde jag en eller flera frågor där det finns ganska mycket seriös information, och inte bara egna åsikter och tankar. Och på vänsterpartiets egna hemsida står förstås ingenting...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in