2008-04-21, 17:09
Medlem
Bryns avatar
Jag har p sistone tnkt p olika stt man i framtiden kommer kunna minska lidandet i vrlden, bde fr djur och mnniskor. Det r bra att gra det nr man kan, t.ex. ndra kosten och inte ta ktt annat n ifrn fria djur.

Men, om man lyckas f bort allt lidande i vrlden, vad skulle egentligen hnda d? r det inte s att allt r en balansgng, och att en vrld med minimala bekymmer vore extremt onaturlig? En total utopi kanske rentav oundvikligen leder till nytt lidande, eftersom det finns en grundlggande tendens att lycka inte kan existera utan lidande?

Era sikter om detta?
Citera
2008-04-21, 17:22
Medlem
Personligen har jag ndrat min kost helt, frn att vara ktttare till att ta enbart kttet ifrn fisk. P ngot stt blev jag lyckligare av det. Att frska f bort allt lidande i vrlden, r som du sger, ngot av ett utopiskt tnkande.

Jag tror det r betydligt viktigare att frska uppn lycka p en individuell niv, frutsatt att folket kring en inte kommer till skada eller blir srade, givetvis, fr det skapar lidande.
Citera
2008-04-21, 17:43
Medlem
CurryCurres avatar
Finns ju redan skert tre olika trdar dr det hr diskuteras aktivt just nu!
Citera
2008-04-21, 19:00
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Distrust
Personligen har jag ndrat min kost helt, frn att vara ktttare till att ta enbart kttet ifrn fisk. P ngot stt blev jag lyckligare av det. Att frska f bort allt lidande i vrlden, r som du sger, ngot av ett utopiskt tnkande.

Jag tror det r betydligt viktigare att frska uppn lycka p en individuell niv, frutsatt att folket kring en inte kommer till skada eller blir srade, givetvis, fr det skapar lidande.

Jag frstr inte hur din kost kan gra dig lycklig, speciellt om du inte ter ktt.. . Finns ju inget hrligare n en blodig T-bone och en kall bira.
Citera
2008-04-21, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
Jag frstr inte hur din kost kan gra dig lycklig, speciellt om du inte ter ktt.. . Finns ju inget hrligare n en blodig T-bone och en kall bira.

Nej, jag vet inte riktigt heller hur det har kommit sig, men jag knner mig lyckligare och mr bttre av det, p ngot stt.
Citera
2008-04-22, 22:50
Medlem
Om man enbart fick lycka i livet s skulle det bli lidande till slut, det behvs lidande fr att gra mnniskor glada. Vissa behver mer n andra.
Citera
2008-04-24, 16:38
Medlem
litenbondes avatar
i kort sammanfattning s tror jag mest p att definitionen p lycka hade frndrats. Lite lycka blir ett normaltillstnd och du ser det som ett neutralt tillstnd.Sammtidigt flytar hgre lycka ner ett/ngra steg p intensitets-stegen. S igentligen tror jag att endast din uppfattning om lycka kommer att frndras. Ungefr som att en olje-miljardr hittar 1000kr p gatan gmfrt med en uteliggare hittar 1000kr p gatan
Citera
2008-04-26, 18:31
Medlem
abortpillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litenbonde
i kort sammanfattning s tror jag mest p att definitionen p lycka hade frndrats. Lite lycka blir ett normaltillstnd och du ser det som ett neutralt tillstnd.Sammtidigt flytar hgre lycka ner ett/ngra steg p intensitets-stegen. S igentligen tror jag att endast din uppfattning om lycka kommer att frndras. Ungefr som att en olje-miljardr hittar 1000kr p gatan gmfrt med en uteliggare hittar 1000kr p gatan

Well put
Citera
2008-04-26, 18:53
Medlem
saftad_burks avatar
Man skulle skert vara lycklig ifall man inte kunde, eller har kunnat, lida. Men man skulle nog inte mrka det.

Edit; Han p din avatar r cklig. Jag njt nr Conan ddade honom!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in