Bäst benso är lite individuellt, själv tycker jag att diazepam är bra då den är muskelavslappnande och långtidsverkande fast med ett snabbt tillslag. En kombo av Xanor och Stesolid/Valium är överlägsen i sammanhanget tycker jag, fast man får ju anpassa dosen därefter typ 0,25-0,5mg alprazolam och 5-10mg diazepam kanske räcker bra om man inte har någon bensotollerans, det känner och vet du bäst själv antar jag...Vill man vara säker på att få sova så är Halcion(triazolam) det säkraste kortet.
Ett litet tips som funkat för mig är Kratom vid tillfällen när man har något man måste göra, typ handla mat, äta, hålla färgen osv. Nackdelarna är att Kratom är relativt dyrt, kan vara svårt att få tag på bra/rätt kvalitet om man inte vet vad man ska ha för sort mm samt att det inte fungerar för alla, men annars är det en substans som för mig har lindrat illamående, frossor, ångest, svettningar, rastlöshet mm. Fördelarna är att det är lagligt, lättillgängligt, effektivt för många samt att substansen i sig inte ger någon speciell AT vid nån veckas bruk. Sedan är den enligt alla de källor jag hitta iaf omöjlig att överdosera med farlig utgång(om man inte är allergisk eller nåt, men det har jag inte läst att någon varit hittills) då man vomerar innan man fått i sig så pass stora mängder som krävs för OD. Biverkningarna verkar inträda först vid långtidsbruk om flera år och har upptäckts i Thailand bland dagliganvändare som tuggar färska blad ständigt och har då varit mörkare hudpigment(antagligen från något ämne i bladen och inte någon alkaloid som extraherats och det är ju främst extraktet man köper), lätt för att falla i gråt vid abrupt avslutat intag, frossor, svettningar, värk, illamående mm. men detta är som sagt inträdande biverkningar vid långtidsbruk...
Jag brukar själv köra på små mängder Subutex eller Temgesic i några dagar om jag använt andra opiater någon dag för länge i sträck, det räcker med typ 3-4 dagar numer så blir jag kass tyvärr, så jag försöker hålla 1-2 dagar sedan uppehåll på minst 4 dagar, men man misslyckas ju ibland. När jag kör en antagonist så väntar jag så lång tid som möjligt, då absen blir för dryga för andra substitut, och man måste ha i sig mat, ut och röra sig lite mm. Jag drabbas inte av någon abstinens av de små mängder Buprenorfin som krävs för att jag skall hålla mig kry. Oftast räcker det med typ 0,5-1mg/24-36h om jag intar det nasalt och jag tar det så sällan som möjligt då. Använder det inte mer än 4-5 dagar max dock, om det nu gör så att jag slipper abs från denna substansen, det vet jag inte? Sedan har jag å andra sidan aldrig upplevt något rus på Buprenorfin och tog en S8 under 12h vid första tillfället och det enda som hände var att jag blev lite gladare, piggare mm, men inte som vissa reagerar på typ 1mg eller så...
Ett annat läkemedel som brukar användas flitigt på avgiftningar är Dexofen. Det används för alla från heroinister till tralala-människor(eller vad Aftonbladet kallade tramadol). Dock så vet jag inte hur lämpligt det är att kombinera med t ex benso. Att alkohol och Dexofen är = med livsfarligt är ju allmänt känt, men hur det är med bensen vet jag inte, men försiktighet bör säkerligen iaktas. Fördelarna är att det är relativt effektivt samt ofta billigt.
Sedan finns ju Catapressan att tillgå och det används ju för just opiatabstinens, men mina erfarenheter av detta medel var mest att jag blev svagare och knappt kom ur soffan, dock lindrades hjärtklappet, frossorna och svettningarna ganska bra. Det kan helt klart vara värt att kika på iaf, minns att det var en tråd uppe bara för nån vecka sedan om Catapressan.
Får man inte sova på benso(eller semibenso typ Imovane) så är den sista utvägen att kanske köra lite gobbe, men det är inget jag rekomenderar då det är ett helvete om man fastnar på det istället. Det är mest något jag själv tagit till i brist på annat, men mår bättre gör man inom 15min och sover, om än kort, så effektivt och djupt. De flesta andra symtom lindras även med, dock alltför kortvarigt för att vara effektiv eller lämpligt vid en lite längre tids användning. En till nackdel är att det är svårdoserat och iom att man kanske tar till det när man har ett måste, typ bankärende eller så, kan det resultera i att man somnar av lite varstans om man inte tagit minimal dos. Jag har vaknat på ändstationer mm väckt av chaufören, hemma hos polare, på lokal osv. så det är som sagt ingen rekomendation då detta kan späda på ångesten i slutänden, substansen passar bättre vid hemmabruk om man säger så.
Andra medel som kan vara bra är Resorb(eller annan vätskersättning såsom "Provia active" etc.), näringsdryck typ Gainomax(ger protein & kolhydrater som smakar gott och man slipper tugga i sig mat när man kanske inte klarar det), vitaminer & mineraler(tabletter), värktabletter typ Treo eller Ipren, Inderal(betablockerare mot skaking & hjärtklappning), smärtstillande linement eller salva, Theralen(eller andra antihistaminer såsom Lergigan, Escucos mfl. är bra att iaf testa som bensoalternativ) och sedan kan det vara bra att ha laddat upp med en riktigt stor hög bra filmer & serier till tidsfördriv då man kanske inte är så sugen på att läsa böcker etc...
Sedan får man ju välja lite vilka hjälpsubstanser man tycker är lämpliga och tänka på att inte blanda alla eller nåt sånt tok, dock kan det ju vara bra att ha några alternativ då man kanske inte kan skaka fram allt.
*EDIT* Såg att Remeron rekomenderades och det håller jag med om att den är effektiv och relativt harmlös. Den kan ju även användas enbart som sömnmedel någon vecka, man behöver ju inte starta en kur på flera månader som med t ex Zoloft eller Cipramil vilket är en klar fördel. Viktuppgången på en veckas användning kan inte vara speciellt anmärkningsvärd heller...
Senast redigerad av SinCity 2008-04-10 kl. 19:50.