• 1
  • 2
2008-03-29, 19:02
Medlem
isroks avatar
min syrra har låst en mapp och jag kan inte ta bort från min externa hårddisk eftersom den är lösenordsskyddad, hur låser man upp den?
Citera
2008-03-29, 19:07
Medlem
ariers avatar
vill du låsa upp den eller går det bra att bara kunna kasta den?
Citera
2008-03-29, 19:08
Medlem
isroks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arier
vill du låsa upp den eller går det bra att bara kunna kasta den?

bara kasta
Citera
2008-03-29, 19:12
Medlem
ariers avatar
När man slänger något i papperskorgen så flyttas det generellt till en dold katalog i hemkatalogen som heter just .Trash, men om filen du slängt ligger på en extern disk så flyttas filen till en lokal dold katalog på den externa disken (för att man inte i onödan skall kopiera filer mellan den externa disken och den interna disken, som ändå skall slängas). Det är därför man skall tömma papperskorgen innan man kopplas ur en extern disk, annars ligger skräpet kvar som dolda filer på den externa disken. Så om du har en extern disk som heter LaCie (eller vad de kan heta) så kan du på samma sätt testa
sudo rm -rf /Volumes/LaCie/.Trash/*

Det finns också en mycket liten med inte helt obefintlig möjlighet att rättigheterna för filen innebär att det inte går att ta bort den. Inte ens superuser (root) kan ta bort en fil om rättigheterna är tillräckligt begränsade, däremot kan superuser alltid ändra rättigheterna så att det sedan går att ta bort/skriva över en fil. Testa

sudo chmod u+rw .Trash/* (eller /Volumes/LaCie/.Trash/*)

och sedan

sudo rm -rf .Trash/*

igen.
Citera
2008-03-29, 19:19
Medlem
isroks avatar
alltså inte så bra på detta men det är en WD Passport och filen heter Mp3, kan du visa hur jag ska skriva?
Citera
2008-03-30, 12:46
Medlem
G Hårddiskssons avatar
Du får först ta reda på vad din externa disk heter i katalogen /Volumes. Det gör du genom att öppna Terminal, skriva

cd /Volumes

för att först ställa dig i rätt katalog. Sedan skriver du

ls

och en lista över alla diskar visas. Du borde kunna lista ut vad din extern disk heter och skriv sedan

cd <namnet på den externa disken>

För att kontrollera att du kommit rätt kan du skriva

ls

igen och se att den listar alla filer och kataloger som ligger i i den översta nivån på din externa disk.

Om katalogen ligger direkt på den externa disken och heter Mp3 så kommer

sudo chown -r u+rw Mp3

att första prompta dig för lösenord, skriv in ditt lösenord, du måste ha administrationsrättigheter på ditt konto (den kommer inte visa några * eller nått när du skriver men den tar in infon ändå). när du tryckt Enter efter att du fyllt i lösenordet så har du ändrat så att alla kan läsa och skriva till katalogen Mp3. Nu ska det bara vara att ta bort den. Vilket du lämpligt gör med kommandot

rm -rf Mp3
Citera
2008-03-30, 13:06
Bannlyst
Hur blev den låst då? med annat program?
Citera
2008-03-30, 15:06
Medlem
isroks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Im Mclovin
Hur blev den låst då? med annat program?

vet inte, den var låst redan när den kom från den mörka sidan (pc)

det är inte min fil så jag vet inte hur den blev låst
Citera
2008-03-30, 15:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av isrok
vet inte, den var låst redan när den kom från den mörka sidan (pc)

det är inte min fil så jag vet inte hur den blev låst

Hur ser ikonen ut på den låste mappen då?
Citera
2008-03-30, 15:11
Medlem
isroks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G Hårddisksson
Du får först ta reda på vad din externa disk heter i katalogen /Volumes. Det gör du genom att öppna Terminal, skriva

cd /Volumes

för att först ställa dig i rätt katalog. Sedan skriver du

ls

och en lista över alla diskar visas. Du borde kunna lista ut vad din extern disk heter och skriv sedan

cd <namnet på den externa disken>

För att kontrollera att du kommit rätt kan du skriva

ls

igen och se att den listar alla filer och kataloger som ligger i i den översta nivån på din externa disk.

Om katalogen ligger direkt på den externa disken och heter Mp3 så kommer

sudo chown -r u+rw Mp3

att första prompta dig för lösenord, skriv in ditt lösenord, du måste ha administrationsrättigheter på ditt konto (den kommer inte visa några * eller nått när du skriver men den tar in infon ändå). när du tryckt Enter efter att du fyllt i lösenordet så har du ändrat så att alla kan läsa och skriva till katalogen Mp3. Nu ska det bara vara att ta bort den. Vilket du lämpligt gör med kommandot

rm -rf Mp3

okej, jag skriver cd /volumes och klickar enter men den kommer bara till en ny rad inget händer (vet inte vad som ska hända)

skriver ls och då ser jag två diskar: Macintosh HD WD Passport

skriver cd WD Passport, detta meddelande kommer upp: -bash: cd: WD: No such file or directory

sen är det ju lika bra att inte testa resten som du skrev eftersom jag inte ens kan komma in på disken
Citera
2008-03-30, 15:29
Medlem
Rauzs avatar
Skriv cd WD och tryck sen på tab så fylls resten av hårddiskens namn i automatiskt, och du borde hamna rätt.
Citera
2008-03-30, 15:48
Medlem
isroks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rauz
Skriv cd WD och tryck sen på tab så fylls resten av hårddiskens namn i automatiskt, och du borde hamna rätt.

tackar kom lite längre, nu står det:
WD Passport johkor$ sudo chown -r u+rw Mp3
chown: illegal option -- r
usage: chown [-fhv] [-R [-H | -L | -P]] owner[:group] file ...
chown [-fhv] [-R [-H | -L | -P]] :group file ...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in