Citat:
Ursprungligen postat av G Hårddisksson
Du får först ta reda på vad din externa disk heter i katalogen /Volumes. Det gör du genom att öppna Terminal, skriva
cd /Volumes
för att först ställa dig i rätt katalog. Sedan skriver du
ls
och en lista över alla diskar visas. Du borde kunna lista ut vad din extern disk heter och skriv sedan
cd <namnet på den externa disken>
För att kontrollera att du kommit rätt kan du skriva
ls
igen och se att den listar alla filer och kataloger som ligger i i den översta nivån på din externa disk.
Om katalogen ligger direkt på den externa disken och heter Mp3 så kommer
sudo chown -r u+rw Mp3
att första prompta dig för lösenord, skriv in ditt lösenord, du måste ha administrationsrättigheter på ditt konto (den kommer inte visa några * eller nått när du skriver men den tar in infon ändå). när du tryckt Enter efter att du fyllt i lösenordet så har du ändrat så att alla kan läsa och skriva till katalogen Mp3. Nu ska det bara vara att ta bort den. Vilket du lämpligt gör med kommandot
rm -rf Mp3
okej, jag skriver cd /volumes och klickar enter men den kommer bara till en ny rad inget händer (vet inte vad som ska hända)
skriver ls och då ser jag två diskar: Macintosh HD WD Passport
skriver cd WD Passport, detta meddelande kommer upp: -bash: cd: WD: No such file or directory
sen är det ju lika bra att inte testa resten som du skrev eftersom jag inte ens kan komma in på disken