• 1
  • 2
2008-03-24, 16:45
Medlem
Är ute efter en ny stekpanna, men det finns så många material! Bör nämnas är att jag absolut inte påstår att jag är någon kock och att jag är ute efter nånting billigt men ändå hyfsat för vardagsbruk. Normalt blir det att jag använder samma panna varje gång jag steker nått (vilket blir några gånger per vecka) så det vore kul om den var någorlunda stabil och hade lite längre livslängd än dom som jag har haft hittills.

Min rumskompis har en som jag tycker är rätt schysst, är tyngre än dom super billiga jag köpt från rusta för 30 kronor som bucklat sönder av värmen nästan direkt, men lättare än gjutgärn. Ytan känns inte heller sådär teflonaktig som vanligt, återigen skulle jag säga mittemellan en vanlig billig teflonpanna och en gjutgärn (MEN det kanske bara beror på att den är väl använd, vem vet).. nån aning om vilket material det kan vara?

Jag befinner mig inte i sverige, och jag har kommit fram till att Cast Iron är gjutgärn, men vad är Black Iron? Har bara sett det uttrycket online, så jag vet inte riktigt hur materialet känns, men det låter typ som det jag är ute efter kanske. Verkar rätt billiga också.

Sen har jag hittat ett set på ebay i "Heavy Cast Aluminium Construction" som verkar intressant, mest pga att dom påstår att det är lagerrensning och att ordinare pris är ca 1500kr (nu 350kr inkl frakt). Det innehåller även 3 kastruller i samma material, vilket jag också faktiskt skulle behöva. Utdrag från specifikationerna:
"Set includes 4 pots with 3 matching lids.
Glass tempered lids allow easy food monitoring.
Superior quality and construction.
Made from heavy gauge cast aluminum.
Cast aluminum encourages great heat conduction.
Pots heat up quickly and retain heat efficiently."

Vad tror vi om detta? Pannan ser ut att vara rätt tjock, så den borde överleva ett tag, men låter ju inte så imponerande att den är gjord av aluminium kanske, fast jag har ju ingen aning.. järn är ju bra att få i sig, men borde man inte kanske få i sig aluminium av denna? Om det nu är bra eller dåligt. Bild på settet (ellet ett extremt liknande sett iaf och av samma märke) finns på http://kitchenwareontheweb.com/NoFra.../153865nf.html.

Som ni märker så har jag exceptionellt dålig koll, hjälp skulle uppskattas

EDIT här är en länk till en Black Iron stekpanna (från ebay, så länken funkar kanske inte jättelänge). Kostar ca 100 kr. Verkar schysst faktiskt, och enda "problemet" som jag kan komma på utan att ha använt den är att handtaget verkar jobbigt långt för ett normalt litet kök. Men borde jag kanske satsa på denna istället för ovanstående sett och köpa kastrullerna separat? http://cgi.ebay.com.au/25-cm-Black-I...QQcmdZViewItem
EDIT tror ni att "thick anodised aluminium with teflon" är samma som "heavy gauge cast aluminium with teflon"?
Senast redigerad av fruxor 2008-03-24 kl. 17:43.
Citera
2008-03-24, 17:45
Medlem
dePauls avatar
Börja med en vanlig ICA Prima Cookery på 28 cm. Finner du att den inte är vad du är ute efter så kan du gå vidare till de dyrare varianterna som t ex Tefal J Oliver, Gastrolux, Le Catreuse, All Clad osv.

~Paul~
Citera
2008-03-24, 18:05
Medlem
Man bör undvika pannor av aluminum , Har sett aluminumpannor som använts i ett par år och vissa av dom är väldigt tunna. Då kan man börja fundera på vart metallen har hamnat , varje gång du steker så faller metall bort från pannan och in i din mat.

efter en livstid så kommer du bli en ölburk....
Citera
2008-03-24, 18:11
Medlem
gugglianos avatar
min absoluta favoritstekpanna är IKEA's 365+, beläggning som tål extrem värme, och tjock botten som inte slår sig i första taget
Citera
2008-03-24, 19:19
Medlem
DarkPrincesss avatar
Jag håller med Guggliano, IKEA's 365+ stekpanna är mycket bra. Kostar 149-199 kr beroende på storlek.

Den har varit testvinnare i flera tester av stekpannor.

Vi är inne på vår andra stekpanna av samma typ, den första höll i 3 år men då använder vi den ganska mycket och använde inte alltid rätt redskap i den.

Den slog sig inte trots att vi tog den heta pannan och hällde kallt vatten direkt osv.
Citera
2008-03-24, 19:22
Medlem
Sconemans avatar
Gjutjärn är trevligt men somliga, svaga personer, tycker de är jobbbiga att arbeta med.
Tänk på att pannor i aluminium inte fungerar på induktionshällar. Nu har de flesta alupannor en kärna i järn och då är det ingen fara men "Heavy Cast Aluminium Construction" låter som om det kanske inte är det. Värt att kolla innan köp!

/ Sconeman.
Citera
2008-03-24, 20:38
Medlem
Jag har faktiskt ägnat mig åt lite egna konsumenttester på området. När min tredje dyra gastrolux fick problem med beläggningen surnade jag till på dyra pannor. Jag kollade upp lite konsumenttester som visade att ICA prima (inte de dyrare ICA-pannorna, utan de billiga) och IKEA 365+ fick fina recensioner. Jag köpte sålunda en av varje sort. Designmässigt tyckte jag att 365+ var överlägset snyggast och att ICA-pannan såg ganska mesig ut. Jag kan dock meddela att efter ca 1,5 års flitigt användande av båda pannorna började IKEA-pannans beläggning att bli sämre och saker började fastna lite. ICA-pannan funkade fortfarande fin-fint. Nu kör jag på två ICA prima och är nöjd. Eftersom en 28 cm kostar under 200 spänn kan man ju dessutom byta dem varje år om så skulle krävas, men nu behövs det inte.

/ Lenn
Citera
2008-03-24, 20:45
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lenn
Jag kan dock meddela att efter ca 1,5 års flitigt användande av båda pannorna började IKEA-pannans beläggning att bli sämre och saker började fastna lite. ICA-pannan funkade fortfarande fin-fint. Nu kör jag på två ICA prima och är nöjd.
/ Lenn
Du har samma erfarenheter som jag. Körde också med dyrare pannor tidigare. Men den som har hållit bäst är, precis som du säger, Prima Cookery från ICA-köket. Kostar ca 175:- men ibland har de extrapris. Jag fick mina två för 128:- kronor styck.

~Paul~
Citera
2008-03-24, 21:37
Medlem
Sconemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Du har samma erfarenheter som jag. Körde också med dyrare pannor tidigare. Men den som har hållit bäst är, precis som du säger, Prima Cookery från ICA-köket. Kostar ca 175:- men ibland har de extrapris. Jag fick mina två för 128:- kronor styck.

~Paul~

Hur är det med tjockleken på dem? Det som jag irriterat mig på med teflonpannor har mer varit det faktum att de har en tendens att böja sig så de inte står plant på plattan än att beläggningen släpper. Även om det också händer...

/ Sconeman
Citera
2008-03-24, 21:44
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sconeman
Hur är det med tjockleken på dem? Det som jag irriterat mig på med teflonpannor har mer varit det faktum att de har en tendens att böja sig så de inte står plant på plattan än att beläggningen släpper. Även om det också händer...

/ Sconeman
Mina två pannor är perfekt plana. Men en bekant till mig som har köpt samma modell klagar på att pannan bucktar ut i bottendelen. Frågan är dock vad det kan bero på. Som bekant så finns det ett stort antal sätt att förstöra en panna på .

Den är inte speciellt tjock i botten. Men trots det så har jag inte upptäckt någon typ av ojämn värmefördelning.

~Paul~
Citera
2008-03-24, 21:57
Medlem
Sconemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Mina två pannor är perfekt plana. Men en bekant till mig som har köpt samma modell klagar på att pannan bucktar ut i bottendelen. Frågan är dock vad det kan bero på. Som bekant så finns det ett stort antal sätt att förstöra en panna på .

Den är inte speciellt tjock i botten. Men trots det så har jag inte upptäckt någon typ av ojämn värmefördelning.

~Paul~

Visst tusan är det så men jag anser mig nog ha tagit hand om dem. Varken spolat kallt vatten i dem när de varit varma eller slagit frugan med dem.
Har en Tefal - Jamie Oliver panna nu och den känns mer gedigen. Tiden får utvisa om den är värd de 400 SEK jag betalade för den.

/ Sconeman
Citera
2008-03-25, 00:20
Medlem
hårdkårs avatar
Tänkte köpa en Look till mor i julklapp men jag lyckades inte finna någon i Stockholmsområdet. Tror det är bra grejer, vet inte.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in