2008-03-24, 14:29
Medlem
Tre är svarets avatar
Hejsan!

Jag har nu fått detta problem två gånger. Jag har kunnat använda datorn några veckor utan problem men sedan när jag slår av den som vanligt någon dag för att två timmar senare slå på den, då stannar den när Windows laddar.

Vad kan detta bero på? Först laddar Windows (den där blåa grejen rör sig till höger igen och igen och igen) men sedan stannar det upp och den blåa grejen börjar "pixla" upp sig och allt går riktigt sakta och inget händer.

Har detta hänt för någon av er? Kan det bero på hårdvara? Detta Windows är köpt och fungerar.

Har ny dator sedan en månad tillbaka sedan med bra delar.
Sparkle GeForce 8800GT 512MB DDR3 TV-out HDTV DUAL DVI RETAIL PCI Express
AMD Athlon64 X2 Dual-Core 6400+ 3.2GHz 2x1MB Boxed (with cpu-cooler!) Socket AM2
Asus M3A AMD 770 4DDR2-DIMM 3PCI 3PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Socket AM2+ ATX
Corsair XMS2-6400 TWIN2X2048-6400 5-5-5-12 Xtreme 2x1024MB (tot. 2GB) DDR2 PC2-6400 800MHz with Heatsink
Corsair VX Series PSU 550W 120mm fan ATX2.0 20/24-pin 4/8pin 12V
Cooler Master Centurion 5 Miditower ATX Black/Silver without PSU/utan nätagg.

+ Min gamla CD/DVD-läsare och mina två gamla Maxtor-hårddiskar.

Förlåt ifall det blev grötigt men har någon något tips för mig?

Jag har mailat Datorbutiken.com från vilka jag köpte datorn och klagat.

Edit: Kan tillägga att jag har Windows XP.
Senast redigerad av Tre är svaret 2008-03-24 kl. 14:38.
Citera
2008-03-24, 15:12
Medlem
ettiss avatar
Har du testat installera om windows eller i alla fall reparera den?
Citera
2008-03-24, 18:31
Medlem
Hur gamla är hårddiskarna? Testa med några andra, hårddiskar kan slitas ner ganska fort och börja bete sig konstigt...
Citera
2008-03-24, 20:28
Medlem
FISKISCHs avatar
hade samma problem efter jag bytta ram minnen. visade sig att ett av minnerna var sönder. och det blev precis som du beskrev. låste sig i uppstarten. testa att flytta ut ett minne och/eller byta plats och pilla lite.
Citera
2008-03-24, 22:02
Medlem
Tre är svarets avatar
Hårddiskarna är rätt gamla! och FISKISCH, jo jag fick tipset att testa det vilket jag gjorde. Men nu går den inte igång alls. Den slås på men skärmens reaktion är "Offmode in 5 sec" och sen lyser den orange istället för grön...
Citera
2008-03-24, 23:11
Lånar tråden!

Hej.

Det är nån inställning i mitt grafikkort som vill leka ofta. Om jag startar datorn utan skärm ikopplad får den för sig att avinstallera drivrutinerna. Ganska irriterande.

I vilket fall, skulle för ett par timmar sen dra ut burken till 42" och se på lite film. Otänksam som jag var så satte jag igång datorn innan jag kopplat in tv:n, vilket resulterar i att jag måste ominstallera drivrutinerna. Inte särskilt jobbigt egenligen, bara in i felsäkert läge och dra i skivan.

Men den här gången ville det sig inte. I felsäkert läge räknar den ju upp de filer som behövs för att starta upp windows. Den fastnar hela tiden på avgrkx86.sys , vilket som jag fattat det är en fil till AVG antivirus som är installerat på datorn.

Det jag reagerade på var att den stannade på filen oavsett vilket läge jag ville starta upp datorn i, även att jag använder mig av 32bitars XP, inte 86 som filen påpekar?

Vill jag dra igång den i vanligt läge så får jag svart skärm när jag kommer in i Windows eller en bootscreen som aldrig slutar.

Om ingen har nåt vettigt att tillägga formaterar jag burkhelvetet imorn, men hoppas det går att lösa lite lätt nu. Har ej tillgång till skiva atm.

Amd Athlon 5600+
Asus m2n sli-deluxe
nVidia 8800GTS 320mb
400 gb hårddisk

Allt är relativt nytt, inget meckande i datorn senaste tiden.

Tack på förhud.
Citera
2008-04-04, 16:57
Medlem
Dziobeks avatar
Lånar också tråden lite. Installerat Nod32 på en bekants gamla dator, men den låser sig nu efter uppstart och man kommit in i Xp. Går att röra på musen men inte mycket mer, går att klicka på ikoner och likande. Går ej att få upp aktivitetshanteraren hur jag än försöker.

Vad ska man göra i uppstarten för att få fram menyn med felsäkert läge?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in