• 1
  • 2
2008-03-12, 19:32
Medlem
klybans avatar
Efter i många år tänkt att göra gumbo så har den där tummen aldrig kommit ur så att säga.
Idag såg jag Martha Steward med jäst koken Emeril Lagasse som verkar i New Orleans.
En kändis kock vill kolla hans webby så är det denna http://www.emerils.com/

Vill ni se hans seafood gumbo så har nu den här.
http://www.marthastewart.com/portal/...onomy_kw=gumbo

Emeril sa att alltid hade vit ris och persilja och den där sassafrassa eller va den nu heter.

Så någon som har någon favvo gumbo som den vill dela med sig av eller nått tips som kan hjälpa en framåt.
Citera
2008-03-13, 22:25
Medlem
klybans avatar
Damn det verkar som jag är "on my own" på gumbo.

Okey, jag berättar mina erfarenheter om hur det smakade och vad folk tyckte.

Men först måste jag få tag i sassafrassa, ska tydligen finnas i gbg och då hos ICA Fokus på Åvägen i Göteborg.

Depaul om du är i närheten kan du komma om det stämmer om den finns där, jag fick detta tips genom grossisten.
Citera
2008-03-28, 22:10
Medlem
klybans avatar
Bestämt mig nu.
Ska göra Seafood Gumbo.

Kommer att ha torsk/sej/kolja som vit fisk, tar nog sej för den är godast som fisk.
Räkor hoppades jag på okokta färska, men tror jag får ta de frysta.
Ska ha musslor i och frågan är för mig hur länge måste jag ha i mina musslor för att dom ska vara tillagade på rätt sätt, utan att bli sega eller vad nu som händer med för mycket värme.
Tänkte att jag skulle köra eftervärme på dom, för koka dom är inte direkt nödvändigt eller?
Ska tvätta dom dock.

Andra tips är välkommet

Det som för mig låter svårast är att göra en bra Roux, men jag ska inte ta ett steg från grytan och röra helatiden, så hoppas jag den blir kanon god.

Pratade med en från texas han sa gumbo var han älsklings rätt, han var från New orleans och gillade sin gumbo het.
Citera
2008-03-28, 22:36
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Bestämt mig nu.
Ska göra Seafood Gumbo.

Kommer att ha torsk/sej/kolja som vit fisk, tar nog sej för den är godast som fisk.
Räkor hoppades jag på okokta färska, men tror jag får ta de frysta.
Ska ha musslor i och frågan är för mig hur länge måste jag ha i mina musslor för att dom ska vara tillagade på rätt sätt, utan att bli sega eller vad nu som händer med för mycket värme.
Tänkte att jag skulle köra eftervärme på dom, för koka dom är inte direkt nödvändigt eller?
Ska tvätta dom dock.

Andra tips är välkommet

Det som för mig låter svårast är att göra en bra Roux, men jag ska inte ta ett steg från grytan och röra helatiden, så hoppas jag den blir kanon god.

Pratade med en från texas han sa gumbo var han älsklings rätt, han var från New orleans och gillade sin gumbo het.
Det tråkiga är att seafood är ganska dyrt .

~Paul~
Citera
2008-03-28, 22:42
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Det tråkiga är att seafood är ganska dyrt .

~Paul~
Jo det är ju så.
Men jag är bara på testning, så priset är ju av mindre betydelse då.

Det jag hoppas är att få en typisk gumbo, men det blir svårt för mig att avgöra.
Så jag hoppas bara att det är gott.
Sen får jag fortsätta från det.
Citera
2008-03-29, 17:33
Medlem
klybans avatar
Berättar vad min seafood kostade och börjar min gumbo om par timmar.

400g Hälleflundra
200g Färska räkor
6st havskräfter
6st Ostron

Och detta gick på 342:-

Ska bara göra en picannöt paj först, lite tråkigt att jag och frugan nallat på pekannötterna(dom är ju så jävla goda).
Skulle ha 225g hade bara 75g(var nog åtminstånde 125g innan ) så det blir uppdelat med pican,valnöt och hasselnötter.

Tänkte först att jag blandar allt, men så gör jag inte pga att jag vill ha bara pecan smak som jag vill smaka på, kanske nästa gång.
Citera
2008-03-29, 21:45
Medlem
klybans avatar
WoW, detta var gott.
Får komma tebaks imorron, för nu är jag så himla mätt.

Och pecannöt pajen var himmelsk.

Tog några bilder men har inte kollat om dom blidde bra.

Och hela familjen åt tills vi storknade, sen kom pajen
Citera
2008-03-29, 23:34
Medlem
quaertys avatar
Den här tråden utvecklades visst till din personliga blogg med ett gästinlägg av DePaul.

Hur som helst vore det kul om du kunde visa upp några bilder av resultatet när du vaknar.
Om bilderna inte blev bra så kan du bara tänka på allt skräp som har publicerats här: http://www.flashback.org/showthread.php?t=458515
och slänga in dem ändå. Jag är väldigt nyfiken på resultatet.
Senast redigerad av quaerty 2008-03-29 kl. 23:36.
Citera
2008-03-30, 09:27
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quaerty
Den här tråden utvecklades visst till din personliga blogg med ett gästinlägg av DePaul.

Hur som helst vore det kul om du kunde visa upp några bilder av resultatet när du vaknar.
Om bilderna inte blev bra så kan du bara tänka på allt skräp som har publicerats här: http://www.flashback.org/showthread.php?t=458515
och slänga in dem ändå. Jag är väldigt nyfiken på resultatet.
Hahaa, sant. Jo, lite bilder skulle inte skada .

~Paul~
Citera
2008-03-30, 10:31
Medlem
klybans avatar
Nu vart jag lite stressad i själva korttagandet och när vi skulle äta.
Så jag missa helt enkelt att ta kort på en upplagd tallrik.
Ska se om jag kan göra det i eftermiddag, ska bjuda på lite rester till morsan och farsan om dom har tid.

Roux Lite som jag tog undan, den var helt vit från början.
Roux tråden

Själva gumbo grunden Lök,vitlök,selleri,ale-öl,kryddor,skaldjursfond,Worcestershire kokade sen ca1h, fick aldrig tag i några gumbo/blå krabbor annars skulle dom varit i detta skede och koka 1h också.
Vågade inte chansa att mina havskräftor skulle gå att äta efter 1h kokning.

Ostron Dom var inte vackra och var svårt som tusan att hitta in i dom, dock när dom hade badat lite för varmt lite för länge så öppnade dom upp sig.

Skalade färska räkor med Emeril's Original Essence

Hälleflundra med Emeril's Original Essence
Havskräftorna blidde inga kort på.

Par min innan vi skulle äta åkte all seafood ner i gumbo grunden.
Till detta serverade jag ris,hackad bladpersilja och gumbo file powder(sassafrassa).
Och eftersom barnen skulle äta av gumbon också så tog jag i princip bort all cayennepeppar.
Och hade en stark habanerosås till istället "Mama Africa's ZULU sauce" fyyyy faaan vad stark den var.
Hällde upp en msk och det blidde mycket över.
Läste sen att det var 40% habanero i den.

Pecannötpaj Den skulle vara lite fin som den var på högersidan, men det stod att man skulle täcka över den mot slutet så den inte skulle bli så mörk.
Men mycket fastnade i folien

Serverades med vaniljglass.

Emeril's Original Essence En kryddblandning som du blandar själv.
Citera
2008-03-30, 11:28
Medlem
quaertys avatar
En riktigt trevlig och inspirerande rapport. Synd att det inte blev någon bild på resultatet, men jag vet hur det är. När maten är klar så är fotografering det sista man tänker på.

Undrar om det inte börjar bli dags att slänga ihop en själv?
Citera
2008-03-30, 11:38
Medlem
dePauls avatar
Nice. Grattis! Ser bra ut.

~Paul~
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto