Citat:
Ursprungligen postat av Meg[QUOTE=math(random)
Vad det gäller kylning spelar det nog ingen roll vilken av dem du väljer, lian li har gott om 120mm fläktar.
Kommer du inte använda någon optisk enhet i datorn, dvd/cd?
Jag skulle välja det billigare alternativet. 1600:- (med 2 icage) vs 2k+PSU...
Tänkt på frakten också, den brukar springa iväg om man handlar från flera olika butiker.
Hårddiskarna är runt 1k billigare på datorbutiken, men Chieftec chassit och icage finns ju på komplett.
Det stora problemet är kontrollerkorten, om du måste ha sata2 (300) kommer de kosta en hel del, jag vet inte var man köper dessa billigt.
Resten av delarna spelar det ingen riktig roll var du köper.
aforce]Knivig fråga det här, men jag hade nog valt något i stil med (priser exkl moms):
Miditower med 500W nätagg, ca 400 kr
Moderkort: MSI K9AG (eller motsv) ca 550 kr (med grafik och 4 Sata-kanaler)
CPU Athlon64 X2 4800 ca 700 kr
Minne: 2 x 2 Gb ca 600 kr
Tangentbord/Mus: 130 kr
DVD-brännare: 200 kr
Interna hårddiskar: 8 st 1Tb a 1500 kr styck = 12000
2 st 2-port SATA-300 adaptrar = 400 kr
Div materiel (kablar, fästmateriel , extrafläkt etc): 200 kr
Detta ger en kostnad på ca 15000 kr + moms.
Dock måste man räkna på hårddiskarnas strömförsörjning och se om nätagget klarar av det eller ej. En hårddisk drar uppåt 20 watt vilket gör 160 watt i ovanstående konfiguration. En 500 watt nätagg i sig klarar det utan problem (nätaggen är mer konstruerade för att klara krävande grafikkort idag). Men man måste se om antalet ampere på +5V och +12V inte blir för högt.
I konfigurationen räknar jag med 8 st 1Gb diskar eftersom en 1Tb disk bara ger ca 900 Gb efter formattering, och vill man ha 7 Tb så går det åt 8 diskar.
Om det är så att hela kapaciteten inte behövs på en gång och man inte behöver extrema prestanda så kan man istället tänka sig en grundkonstruktion på t.ex. 2 Tb, som sen byggs ut med externa USB och Firewire-diskar efter behov. Då kan man utnyttja att priserna sjunker med tiden samtidigt som man inte behöver vara rädd för att datorns nätagg inte skall orka med alla diskar. Genom at tt.ex se till att man har 8 st USB-kanaler så går det att få bra prestanda även med rätt många diskar inkopplade.[/quote]
Tack för svaren
Ang optisk enhet så är det inte aktuellt då den bara ska stå som server med huvudsyftet att lagra så mycket som möjligt, så billigt som möjligt. Operativsystem och annat som kräver cd-läsare löser jag genom en extern cdläsare så där har jag en utgift mindre (den billigaste tyvärr

).
Satsar självklart på det billigast möjliga, och jag vet inte om jag har användning för sata2 kontrollerkort, kanske inget kontrollerkort alls om man nu skulle ha sån tur att hitta ett moderkort med tillräckligt många anslutningar? Är inte så insatt på hårdvarubiten tyvärr. Det bästa är nog att jag beskriver vad jag tänkt använda burken till:
Citat:
Ursprungligen postat av math(random)
Vad det gäller kylning spelar det nog ingen roll vilken av dem du väljer, lian li har gott om 120mm fläktar.
Kommer du inte använda någon optisk enhet i datorn, dvd/cd?
Jag skulle välja det billigare alternativet. 1600:- (med 2 icage) vs 2k+PSU...
Tänkt på frakten också, den brukar springa iväg om man handlar från flera olika butiker.
Hårddiskarna är runt 1k billigare på datorbutiken, men Chieftec chassit och icage finns ju på komplett.
Det stora problemet är kontrollerkorten, om du måste ha sata2 (300) kommer de kosta en hel del, jag vet inte var man köper dessa billigt.
Resten av delarna spelar det ingen riktig roll var du köper.
-
Först och främst fil och skrivarserver i hemmanätverket. Ska ha den för bilder, musik, filmer, mm. Behöver absolut inte ha den för något annat, men jag vill ändå ha ganska saftigt med ramminne då jag tänkt flytta över några dc-hubbar och en ventrilo till servern oxå så att min "vanliga" burk får vila nån gång
Tack på förhand
EDIT: Citerar som jag vore full