• 1
  • 2
2008-03-04, 00:24
Medlem
Doktor_Blys avatar
Vill komma undan så billigt som möjligt, här är några krav:

Processor: Helst 2 kärnor, AMD

RAM-Minne: 4 GB

Grafikkort: Spelar mindre roll.

Hårddiskar: Här har jag ingen aning hur det ska delas upp, det totala utrymmet jag vill ha är 7 TB, RAID är inte nödvändigt då det bara är en onödig utgift.

Chassin? Kylning?
Förstår att jag måste bygga ihop allt själv, men mina test hopplock på diverse ställen har jag aldrig lyckats fått under prislappen 20000 spänn, det känns lite saftigt.

Tack på förhand.
Citera
2008-03-04, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor_Bly
Vill komma undan så billigt som möjligt, här är några krav:

Processor: Helst 2 kärnor, AMD

RAM-Minne: 4 GB

Grafikkort: Spelar mindre roll.

Hårddiskar: Här har jag ingen aning hur det ska delas upp, det totala utrymmet jag vill ha är 7 TB, RAID är inte nödvändigt då det bara är en onödig utgift.

Chassin? Kylning?
Förstår att jag måste bygga ihop allt själv, men mina test hopplock på diverse ställen har jag aldrig lyckats fått under prislappen 20000 spänn, det känns lite saftigt.

Tack på förhand.

14st Samsung HD501LJ 500GB 7200rpm 16MB SATA2 SAMHD501LJ = 10 920:-

Till kontrollerkorten då, jag räknar med 4ch på moderkortet (struntar i sata2).
3st pci 4ch för ca 1500:-, vilket ger ca 12500:-

Ett vettigt fulltower chassi kostar 2000:- Jag vet dock inte vilken PSU som klarar 14st diskar.

Moderkort: 700:-
Grafikkort: 300:-
CPU: 500:-
RAM: 1000:-
= 2500

Hittills 17k, om du köper billigaste hårdvaran. Till detta kommer då PSU, fläktar och något som gör att du kan placera 3.5" enheter i 5.25" platser.
Citera
2008-03-04, 01:34
Medlem
Doktor_Blys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av math(random)
14st Samsung HD501LJ 500GB 7200rpm 16MB SATA2 SAMHD501LJ = 10 920:-

Till kontrollerkorten då, jag räknar med 4ch på moderkortet (struntar i sata2).
3st pci 4ch för ca 1500:-, vilket ger ca 12500:-

Ett vettigt fulltower chassi kostar 2000:- Jag vet dock inte vilken PSU som klarar 14st diskar.

Moderkort: 700:-
Grafikkort: 300:-
CPU: 500:-
RAM: 1000:-
= 2500

Hittills 17k, om du köper billigaste hårdvaran. Till detta kommer då PSU, fläktar och något som gör att du kan placera 3.5" enheter i 5.25" platser.
Tack för snabbt svar. Detdär med 14 diskar låter lite väl mycket för att få plats med i ett enda chassi, om man dessutom vill ha hygglig kylning? Annars väldigt bra, jag ska kolla upp detdär men på något sätt känns det som att det blir billigare att satsa på 750GB diskar istället?
Citera
2008-03-04, 03:35
Medlem
Citat:
Tack för snabbt svar. Detdär med 14 diskar låter lite väl mycket för att få plats med i ett enda chassi, om man dessutom vill ha hygglig kylning? Annars väldigt bra, jag ska kolla upp detdär men på något sätt känns det som att det blir billigare att satsa på 750GB diskar istället?

Samsungs 750GB
09 st 10 260:- = 6750GB
10 st 11 400:- = 7500GB

500:- mindre för kontrollerkort också, då du klarar dig på 2st 4ch kort.

Det ger 12400 eller 11260 beroende på antalet diskar.
Så mycket billigare blir det alltså inte, men du slipper ju 4st extra diskar.

Följande chassi skulle jag använda:
http://www.gtek.se/index.php?mode=it...8&session=cc34

Du kan köpa till detta för att underlätta kylningen:
http://www.gtek.se/index.php?mode=it...0&session=cc34

Med detta chassi ska inte kylningen vara något problem.
Citera
2008-03-04, 03:43
Medlem
Doktor_Blys avatar
Citat:
Samsungs 750GB
09 st 10 260:- = 6750GB
10 st 11 400:- = 7500GB

500:- mindre för kontrollerkort också, då du klarar dig på 2st 4ch kort.

Det ger 12400 eller 11260 beroende på antalet diskar.
Så mycket billigare blir det alltså inte, men du slipper ju 4st extra diskar.

Följande chassi skulle jag använda:
http://www.gtek.se/index.php?mode=it...8&session=cc34

Du kan köpa till detta för att underlätta kylningen:
http://www.gtek.se/index.php?mode=it...0&session=cc34

Med detta chassi ska inte kylningen vara något problem.
Tackar, den åkte in under bokmärken direkt Har tidigare funderat på detta chassi, får plats med fler diskar men klumpigare samt att kylningen kanske blir lite knivig, vad tros?:
http://www.webhallen.com/prod.php?id=71151

Edit: Såg att det chassit du rekommenderade "bara" hade 5 st 5.25 platser, m a o kan man alltså inte utnyttja plats för antalet hårddiskar maximalt. Hade vart perfekt om detta chassi hade haft 6 st 5.25 platser. Om du inte vet vad jag menar så får du en länk här:
https://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=311758
Senast redigerad av Doktor_Bly 2008-03-04 kl. 04:02.
Citera
2008-03-04, 12:21
Medlem
Citat:
Tackar, den åkte in under bokmärken direkt Har tidigare funderat på detta chassi, får plats med fler diskar men klumpigare samt att kylningen kanske blir lite knivig, vad tros?:

Edit: Såg att det chassit du rekommenderade "bara" hade 5 st 5.25 platser, m a o kan man alltså inte utnyttja plats för antalet hårddiskar maximalt. Hade vart perfekt om detta chassi hade haft 6 st 5.25 platser. Om du inte vet vad jag menar så får du en länk här:

Vad det gäller kylning spelar det nog ingen roll vilken av dem du väljer, lian li har gott om 120mm fläktar.

Kommer du inte använda någon optisk enhet i datorn, dvd/cd?

Jag skulle välja det billigare alternativet. 1600:- (med 2 icage) vs 2k+PSU...

Tänkt på frakten också, den brukar springa iväg om man handlar från flera olika butiker.

Hårddiskarna är runt 1k billigare på datorbutiken, men Chieftec chassit och icage finns ju på komplett.

Det stora problemet är kontrollerkorten, om du måste ha sata2 (300) kommer de kosta en hel del, jag vet inte var man köper dessa billigt.

Resten av delarna spelar det ingen riktig roll var du köper.
Citera
2008-03-04, 13:01
Medlem
Megaforces avatar
Knivig fråga det här, men jag hade nog valt något i stil med (priser exkl moms):

Miditower med 500W nätagg, ca 400 kr
Moderkort: MSI K9AG (eller motsv) ca 550 kr (med grafik och 4 Sata-kanaler)
CPU Athlon64 X2 4800 ca 700 kr
Minne: 2 x 2 Gb ca 600 kr
Tangentbord/Mus: 130 kr
DVD-brännare: 200 kr
Interna hårddiskar: 8 st 1Tb a 1500 kr styck = 12000
2 st 2-port SATA-300 adaptrar = 400 kr
Div materiel (kablar, fästmateriel , extrafläkt etc): 200 kr

Detta ger en kostnad på ca 15000 kr + moms.

Dock måste man räkna på hårddiskarnas strömförsörjning och se om nätagget klarar av det eller ej. En hårddisk drar uppåt 20 watt vilket gör 160 watt i ovanstående konfiguration. En 500 watt nätagg i sig klarar det utan problem (nätaggen är mer konstruerade för att klara krävande grafikkort idag). Men man måste se om antalet ampere på +5V och +12V inte blir för högt.

I konfigurationen räknar jag med 8 st 1Gb diskar eftersom en 1Tb disk bara ger ca 900 Gb efter formattering, och vill man ha 7 Tb så går det åt 8 diskar.

Om det är så att hela kapaciteten inte behövs på en gång och man inte behöver extrema prestanda så kan man istället tänka sig en grundkonstruktion på t.ex. 2 Tb, som sen byggs ut med externa USB och Firewire-diskar efter behov. Då kan man utnyttja att priserna sjunker med tiden samtidigt som man inte behöver vara rädd för att datorns nätagg inte skall orka med alla diskar. Genom at tt.ex se till att man har 8 st USB-kanaler så går det att få bra prestanda även med rätt många diskar inkopplade.
Citera
2008-03-04, 15:26
Medlem
Doktor_Blys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meg[QUOTE=math(random)
Vad det gäller kylning spelar det nog ingen roll vilken av dem du väljer, lian li har gott om 120mm fläktar.

Tänkt på frakten också, den brukar springa iväg om man handlar från flera olika butiker.

Hårddiskarna är runt 1k billigare på datorbutiken, men Chieftec chassit och icage finns ju på komplett.

Det stora problemet är kontrollerkorten, om du måste ha sata2 (300) kommer de kosta en hel del, jag vet inte var man köper dessa billigt.

aforce]Knivig fråga det här, men jag hade nog valt något i stil med (priser exkl moms):

Miditower med 500W nätagg, ca 400 kr
Moderkort: MSI K9AG (eller motsv) ca 550 kr (med grafik och 4 Sata-kanaler)
CPU Athlon64 X2 4800 ca 700 kr
Minne: 2 x 2 Gb ca 600 kr
Tangentbord/Mus: 130 kr
DVD-brännare: 200 kr
Interna hårddiskar: 8 st 1Tb a 1500 kr styck = 12000
2 st 2-port SATA-300 adaptrar = 400 kr
Div materiel (kablar, fästmateriel , extrafläkt etc): 200 kr

Detta ger en kostnad på ca 15000 kr + moms.

Dock måste man räkna på hårddiskarnas strömförsörjning och se om nätagget klarar av det eller ej. En hårddisk drar uppåt 20 watt vilket gör 160 watt i ovanstående konfiguration. En 500 watt nätagg i sig klarar det utan problem (nätaggen är mer konstruerade för att klara krävande grafikkort idag). Men man måste se om antalet ampere på +5V och +12V inte blir för högt.

I konfigurationen räknar jag med 8 st 1Gb diskar eftersom en 1Tb disk bara ger ca 900 Gb efter formattering, och vill man ha 7 Tb så går det åt 8 diskar.

Om det är så att hela kapaciteten inte behövs på en gång och man inte behöver extrema prestanda så kan man istället tänka sig en grundkonstruktion på t.ex. 2 Tb, som sen byggs ut med externa USB och Firewire-diskar efter behov. Då kan man utnyttja att priserna sjunker med tiden samtidigt som man inte behöver vara rädd för att datorns nätagg inte skall orka med alla diskar. Genom at tt.ex se till att man har 8 st USB-kanaler så går det att få bra prestanda även med rätt många diskar inkopplade.[/quote]
Tack för svaren

Ang optisk enhet så är det inte aktuellt då den bara ska stå som server med huvudsyftet att lagra så mycket som möjligt, så billigt som möjligt. Operativsystem och annat som kräver cd-läsare löser jag genom en extern cdläsare så där har jag en utgift mindre (den billigaste tyvärr ).

Satsar självklart på det billigast möjliga, och jag vet inte om jag har användning för sata2 kontrollerkort, kanske inget kontrollerkort alls om man nu skulle ha sån tur att hitta ett moderkort med tillräckligt många anslutningar? Är inte så insatt på hårdvarubiten tyvärr. Det bästa är nog att jag beskriver vad jag tänkt använda burken till:
Citat:

-

Först och främst fil och skrivarserver i hemmanätverket. Ska ha den för bilder, musik, filmer, mm. Behöver absolut inte ha den för något annat, men jag vill ändå ha ganska saftigt med ramminne då jag tänkt flytta över några dc-hubbar och en ventrilo till servern oxå så att min "vanliga" burk får vila nån gång

Tack på förhand

EDIT: Citerar som jag vore full
Senast redigerad av Doktor_Bly 2008-03-04 kl. 15:29.
Citera
2008-03-04, 19:25
Medlem
JAMs avatar
Citat:

Jag har byggt mina tower servrar allteftersom så jag kan inte diskutera priser, men jag vill gärna slå ett slag för ett av mina chassi; Lian-Li's PC-V2100 (länk). Nu är det kanske för dyrt för din billigare konfigurations önskemål, men med tanke på hur nöjd jag själv är ville jag nämna det. Jag har nästan fullt i lådan utan större problem med kylning. Det är inte kallt direkt, men plasten smälter iallafall inte.

Jag vill också passa på att rekomendera dig att titta på 19" rackchassin när du ändå spanar runt. Det finns billiga sådana som inte kräver just rackskåp, utan kan ställas på högkant/på bord eller dylikt. Kanske inte snyggaste alternativet, men dock värt att nämna.

Lycka till...
Citera
2008-03-04, 19:36
Medlem
Doktor_Blys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JAM
Jag har byggt mina tower servrar allteftersom så jag kan inte diskutera priser, men jag vill gärna slå ett slag för ett av mina chassi; Lian-Li's PC-V2100 (länk). Nu är det kanske för dyrt för din billigare konfigurations önskemål, men med tanke på hur nöjd jag själv är ville jag nämna det. Jag har nästan fullt i lådan utan större problem med kylning. Det är inte kallt direkt, men plasten smälter iallafall inte.

Jag vill också passa på att rekomendera dig att titta på 19" rackchassin när du ändå spanar runt. Det finns billiga sådana som inte kräver just rackskåp, utan kan ställas på högkant/på bord eller dylikt. Kanske inte snyggaste alternativet, men dock värt att nämna.

Lycka till...
Har inte kollat in det så jag kan ha fel men är inte dethär med rack en svindyr lösning som dessutom inte håller särskilt länge? Ska kika runt lite.
Citera
2008-03-04, 20:09
Medlem
sommarlovs avatar
Behöver man verkligen så kraftiga saker för att lagra lite filmer?

Jag tog en gammal laptop utan skärm och intallerade FreeNAS, anslöt en 300Gb USB-hårddisk.

Så var saken klar!
Citera
2008-03-04, 20:18
Medlem
Han ska ha den för mer än bara filmer, och hur många filmer får du plats med på en 300gigs extern? inte så många om vi räknar på 5GB per film. vad är det som säger att TS sen inte kollar HD kvalité? är fotofanatiker och har minst 800GB musik? så några TB är inte att överdriva men 7TB är ganska mycket ändå.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in