• 1
  • 2
2008-03-03, 11:51
Medlem
Tuggmotstånds avatar
Jag har varit som de coola grabbarna och käkat havregrynsgröt till frukost varje dag ett bra tag nu, och har genom mina forskningar kommit fram till hur man gör världens fetaste gröt! Det är mycket enkelt, mycket nyttigt, och gör frukosten till en fröjd!
Här får endast ni på Flashback tillgång till det exklusiva receptet. Betalningen sker på bankgironummer 888-8887888.
Tack för din gåva.

Du behöver:
  • Fiberberikade havregryn
  • Lättmjölk
  • En yoghurt med mycket smak, exempelvis Valio Vaniljyoghurt med hjorton och äpple.
  • En skål
  • En microvågsugn
  • En sked
  • Eventuellt ett grytunderlägg

Steg 1: Häll i önskad mängd havregryn i skålen. En ordentlig portion kräver ca 1½dl.
Steg 2: Häll i lättmjölken (fetare mjölk riskerar att få gröten att svämma över i micron) så att alla gryn blir våta. Gröten ska inte bli rinnig, utan bara blöt. Ca 1½dl.
Steg 3: Värm i micron på steget under full värme, i ca 2min.
Steg 4: Rör ihop gröten och placera ev. skålen på grytunderlägg för att inte skapa ringar på bordet. Gröten ska inte vara såsig, utan ganska fast. Är den för såsig värm den lite till i micron. Är den för torr, rör ned lite mer mjölk.
Steg 5: Rör i lite av yoghurten i gröten, 1-2msk. Tänk på att yoghurten bara ska smaksätta gröten. Rör ihop väl.
Steg 6: Häll ev. i mer mjölk, om du föredrar det. För egen del är jag nöjd med gröten efter punkt 5.

Slaska i dig och njut!
Komplettera gärna frukosten med ett glas juice, en fullkornsmacka och ett kokt ägg.
Citera
2008-03-03, 11:56
Medlem
Slabbedasks avatar
Det här låter smarrigt, Detta ska testas , tack för tipset!
Citera
2008-03-03, 12:26
Medlem
MrTambourineMans avatar
Jag har hört att det ska bli rätt lyckat att koka gröt på musli också.

Vill man göra den enklaste gröten som går att göra så är det enkelt. Ta en tallrik häll i havre och dubbelt så mycket vatten(t.e.x. 1dl havre och 2dl vatten) plus en jätte liten nypa salt. Låt det stå ett par minuter(bli bättre konsistens på det då) och stoppa sen in på full effekt i två minuter.
Citera
2008-03-03, 13:27
Medlem
Tuggmotstånds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrTambourineMan
Vill man göra den enklaste gröten som går att göra så är det enkelt. Ta en tallrik häll i havre och dubbelt så mycket vatten(t.e.x. 1dl havre och 2dl vatten) plus en jätte liten nypa salt. Låt det stå ett par minuter(bli bättre konsistens på det då) och stoppa sen in på full effekt i två minuter.
Tro mig, min gröt är tusen gånger godare.
Citera
2008-03-03, 13:35
Medlem
DimeWorshipers avatar
Alltid bra med recept och så, men vissa har inte tid för sånt.
Själv så kör man 1 dl munnen, lite vatten och svälj. Sparar tid
Citera
2008-03-03, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuggmotstånd
Jag har varit som de coola grabbarna och käkat havregrynsgröt till frukost varje dag ett bra tag nu, och har genom mina forskningar kommit fram till hur man gör världens fetaste gröt! Det är mycket enkelt, mycket nyttigt, och gör frukosten till en fröjd!
Här får endast ni på Flashback tillgång till det exklusiva receptet. Betalningen sker på bankgironummer 888-8887888.
Tack för din gåva.

Du behöver:
  • Fiberberikade havregryn
  • Lättmjölk
  • En yoghurt med mycket smak, exempelvis Valio Vaniljyoghurt med hjorton och äpple.
  • En skål
  • En microvågsugn
  • En sked
  • Eventuellt ett grytunderlägg

Steg 1: Häll i önskad mängd havregryn i skålen. En ordentlig portion kräver ca 1½dl.
Steg 2: Häll i lättmjölken (fetare mjölk riskerar att få gröten att svämma över i micron) så att alla gryn blir våta. Gröten ska inte bli rinnig, utan bara blöt. Ca 1½dl.
Steg 3: Värm i micron på steget under full värme, i ca 2min.
Steg 4: Rör ihop gröten och placera ev. skålen på grytunderlägg för att inte skapa ringar på bordet. Gröten ska inte vara såsig, utan ganska fast. Är den för såsig värm den lite till i micron. Är den för torr, rör ned lite mer mjölk.
Steg 5: Rör i lite av yoghurten i gröten, 1-2msk. Tänk på att yoghurten bara ska smaksätta gröten. Rör ihop väl.
Steg 6: Häll ev. i mer mjölk, om du föredrar det. För egen del är jag nöjd med gröten efter punkt 5.

Slaska i dig och njut!
Komplettera gärna frukosten med ett glas juice, en fullkornsmacka och ett kokt ägg.

Åh, tack vad bra! Imorse satt jag och svor över havregrynsgröten som jag ätit varje morgon i över ett års tid nu. Nu ser jag fram emot att stiga upp på morgnarna!

Btw, som någon redan nämnt så är gröt på musli också väldigt gott särskilt när det är mixmusli.
Citera
2008-03-03, 14:26
Medlem
Låter gott, men inte nåt en riktig karl blir mätt på precis. men man kan ju alltid dubbla ingredienserna och koka ett par tre ägg extra.
Citera
2008-03-03, 17:23
Medlem
Ska testa imon
Citera
2008-03-03, 17:29
Bannlyst
Kan tänka mig att en klick honung gör det ännu godare. Yoghurt + honung är en beprövad kombination.
Citera
2008-03-03, 17:50
Bannlyst
Nice tack för receptet . La av med havegrynsgröten bara för att den var så fruktansvärt äcklig på morgonen, kunde bara få i mig en tugga och maten "växte" i munnen på mig.
Ska ta och testa detta recept under de kommande dagarna, hoppas att den uppfyller kriterierna.

EDIT: När du säger att man ska värma det på nästhögsta nivå i micron: Min micro mäter från 10 till 100 i styrka (vart tione tal, alltså 10-20-30 osv), jag ska alltså värma den på 90 då?
Senast redigerad av Andrei Rublyov 2008-03-03 kl. 17:54.
Citera
2008-03-03, 18:14
Medlem
Tuggmotstånds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andrei Rublyov
EDIT: När du säger att man ska värma det på nästhögsta nivå i micron: Min micro mäter från 10 till 100 i styrka (vart tione tal, alltså 10-20-30 osv), jag ska alltså värma den på 90 då?
Mja, 80 kanske är lagom. Min micro mäter Low, Medium, Medium High och High. Vet bara att risken för explosion ökar om man brassar på alltför mycket.

Ni får gärna skriva en rad om vad ni tyckte om resultatet sen.
Citera
2008-03-03, 19:54
Medlem
sicnexs avatar
Har testat med både en gnutta vaniljsocker samt rivet äpple i havregrynsgröten så ditt yoghurttips låter ju inte alls dumt.. skall nog inhandla en provkörningstetra nästa gång man är till affären
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in