här är två av de senare tecningarna jag gjort.
enda 'effekt'lagret som använts är förstoringen i bakgrunden på den första.
annars är det bara diverse penslar i ps och endel eyeballade fotoreferenser som använts.
tips till TS: om du vill lära dig måla 'frihand' i ps så gäller det framförallt att lära sig teckna/måla generellt. samma regler som vid t.ex. blyerts gäller i ps.
börja med svartvita grejjer. vänta med färger tills du känner dig bekväm med ljusvärden - annars blir det lätt väldigt rörigt och svårt att se exakt vad man gjort fel eller kan förbättra.
är man grön rent allmänt på att rita/måla är det bra att helt skippa ljusvärden, dvs gråskalor, skuggor osv och bara rita formernas konturer. typ line-art.
har hört följande råd av div. duktigt folk några gånger, verkar vara rätt vettigt:
först formförståelse (lineart), utan form kan du aldrig ljussätta och färglägga korrekt, formen klarar sig dock utmärkt utan vare sig ljus eller färg.
sen ljusförståelse, svartvitt funkar utan färg, se bara alla fina svartvita foton.
sist färgförståelse, färg kräver både form och ljus för att fullt förstå alla små nyansskillnader som ger korrekt djup osv...
ok, nog pladdrat. själv jobbar jag just nu mest på ljus-steget. finns endel stora fel i de här som jag aldrig orkat gå tillbaka och fixa. bättre övning att göra om och göra rätt med en ny bild än att slita arslet av sig med en och samma...
bild 1 - soldat
bild 2 - adelsman